contessa 1 Postad 18 Januari , 2008 Hej på er,Älskar min MD2 men nu har jag tröttnad på min dynastart och skulle gärna ville bygga om min MD2. någon har berättad för mig att man bara byter ut svänghjulet med den från en MD11 och koppla dit en vanlig startmotor? är detta möjligt ? passar svänghjulet utan problem? kanske någon som vet.tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Januari , 2008 Bra idé! Fråga på www.drevia.se och kolla under Tips/Forum. Fredrik brukar veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Januari , 2008 Hej Contessan!Varför tröttnat på dynastarten? Den funkar ju utmärkt. Den lilla ström som den förbrukar vid start laddar den igen ganska snabbt.Antar att du behöver mer ström till andra förbrukare. Då är det smartare att sätta på en extra generator, en bamse på kanske 90Ah som du sedan kopplar till en helt separat batteri. Koppla INTE ihop dem. Så slipper du alla skiljerelä och andra hokus-pokus problem. Är det andra problem med dynastarten så hör av dig igen.Lycka tillHälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 20 Januari , 2008 Hej Kalman, tack för ditt uppmuntrande svar, jag tycker om dynastarten egentligen men jag vill kunna startar motorn fr. sittbrunn utan risk för att behöva gå ner och fälla dekompressions handtagen. när motorn har blivit varm så orkar dynastarten inte veva runt motorn. jag ha provat allt möjligt för att det inte ska sker och har mycket tjocka kabel till och fr dynastarten men iget hjälper den startar bra ner den är kallt men orkar inte alls när den har blivit varm. ingen har kunnat hjälpa mig och motorn är annars fantastiskt bra och tuffar på alltid( om jag inte stänger av den vill säga) jag har alltid haft dynastarten och startbatteri separat fr övriga batterier som laddas med en extra 60 amp. generator. om du vet vad som är felet så lämnar jag gärna kvar dynastarten som för övrigt inte laddar just nu av någon oförklarlig anledning. tror dock att det är bara kolstiften har inte kollat än. tack igen, Contessa Senast ändrad av contessa | 20 januari 2008 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Januari , 2008 Jaha? Märkligt att den är svårstartad när den är varm. Det tyder på att den är kanske otät när den är kall?Vet ej.Men det jag kan råda dig till är att kolla styrrelä't till dynastarten. Skruva loss alla kablar och lossa relät. Tag av kåpan på den.Slipa sedan men en fin 500 nr glaspapper alla kontaktytorna inuti relät.. en nålfil kan vara för grov. Kanske en mycket fin nagelfil, sånt där som liknar sandpapper. Slipa sedan alla kabelanslutningarna likadant och alla terminaler/kabelskor. Kom ihåg att jorda själva höljet till relät också. Den kontakten är viktig.Detta jobb gjorde underverk på min motor. Inte behöver jag öppna dekomp.ventilen annat än när jag skall dra igång den för hand. Sedan så laddar den mycket bättre nu.Om det inte hjälper måste vi kolla upp varför den går så trögt när den är varm. Hur har du med olja? Fel sort eller för tunn? Någon som läser det här som har ett tips om varför det går trögt när motorn är varm? Annars i värsta fall får du göra en fusk förbättring. Dra en wire till dekompventilen så du kan öppna den från sittbrunnen genom att dra i Wiren. En kraftig fjäder stänger den när du släpper wiren. Kan det va nått? Är du händig nog så kan du kanske även snygga till dynastarten. Lossa skyddsplåten runt kollektorn och tvärta bort alla kolavlagringar och sliten kopparpulver som ligger där. T-röd går bra. Sedan tar du samma fina 500 glaspapper och slipar rent kollektorn. Vrid jämnt och fint för hand, det går men man får ta det med känsla. Slutligen skrapar du rent i spåren mellan kopparblecken så det blir en liten grop. En något nedslipad, så den blir smalare, bågfilsblad brukar duga bra. Du smörja axelbussningen. Det är lite pillergöra att hålla kolen på plats vid återmontering men inget svårt. Man får peta in dem en i taget allteftersom. Men märk upp hur gaveln sitter med en rits innan du lossar den. Efter en sådan rengöring så skall den både orka dra bättre och ladda bättre. Bästa är förståss om man kan svarva ner kollektorn men det är nästa överkurs. Du ser åsså om kolen är för slitna om du öppnar den. Då äre det bara att köpa nya och skruva/löda fast. Det är kanske ara det som är felet. När generatorn har gått och blivit varm den åsså så kan den tappa lite av magnetfältet om det ligger lite skit och kortsluter mellan rotor och stator. Lycka till.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 26 Januari , 2008 Det med relät är faktiskt det enda jag inte har gjort så det sk göras imorgon!! Men tänk jag har till och med bytt till en ny Bosch Dynastart förra året och satt ditt nya kablar etc. den nya har precise 1 hk jämfört med 0,9 von efel tidigare.tyvärr hjälpte det inte heller. Att motorn skulle vara otätt när den är kall har jag inte heller tänkt på hmm intressant, men motorn går ju så himmla fin annars i så många år nu och det är verkligen synd att start vid varm motor ska bli så svårt att fixa.jag uppfattar på dig att du tror att det ligger mest troligen på startmotorn men jag märker även när jag ska handstarta den att det går mycket svårt att får den att snurra runt förstavarvet när den är varm? därefter snurrar det lätt och startar hur lätt som helst när jag fäller tillbaka handtagen. därför tror jag att det måste endå vara nånting på motorn? och som sagt tidigare det verka vara en oootroligt kompression när den är varm? obegripligt? men som sagt jag börjar med relät först tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Januari , 2008 Märkligt fel.Testa detta.Se till att motorn är kall.Öppna dekomp ventilen och veva runt för hand. Går det lättare efter några varv?Vila ½minut så oljan kan sjunka ner lite och testa igen. Går det lättare nu än innan ? Går det lättare om du vevat runt många varv och sedan stannar, väntar bara några sekunder och vevar igen? Om ja så är det någonting med smörjningen. (när man vevar runt så går visseligen oljepumpen väldigt sakta men man stänker upp olja på cyl väggarna och på vevlagret lite). Testa sedan detta.Varmkör motorn. Stäng av.Öppna dekompresionsventilen medan motorn varm. Vrid sedan runt för hand.Går det trögt och sedan lättare? I så fall är det någonting som kärvar och/eller det är för dåligt smörjning.Vid kall motor är oljan lite tjockare.Nånting kan vrida sig eller spänna pga värmeutvecklingen och när man vevat runt några varv och oljan spridit sig och det går lite lättare?Kan det vara så?Om det alltså går alltid lättare, både varm och kall, efter att man vevat några varv så måste det vara nåt med smörjningen. Kolla oljemängden först och att det är rent.Har du filter? När byttes det senast? Har du rätt tjocklek på oljan? Om det är sedan smörjningen och allt det andra är Ok kan oljepumpens lilla sil vara ingensatt eller pumpen för glapp. (jag har för mig att det sitter en liten sil direkt på pumpen men vet inte säkert på Md2an) Om inget av detta är fallet så gissar jag helt enkelt på glidlagret för någon av vevstakarna, vilket Gud förbjude.Det går att komma åt och byta lager från täckplåten på sidan om motorn, styrbord. Snett nere framme. Om du nu kommer åt! Men vi får hoppas att det är bara oljan som spökar. Hoppas det hjälpte och hör av dig igen.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Januari , 2008 Läste genom ditt svar och funderade lite till. Du menar alltså att när motorn är varm och stannat så öppnar du dekomp ventilen och vevar runt för hand. Då går första varvet trögt och sedan lättare? Sedan vevar du på och samtidig stänger dekomp ventilen och den hoppar igång direkt?Det låter absolut i mina öron som att vevlagret och/eller kolv-cylinder cyl vägg kärvar pga dålig smörjning. Det kan vara extremt varmt kanske pga dålig kylning och att oljan då blir för tunn? Samtidit som kolven expanderar av värmen och får dåligt med olja innan man vevat runt lite.Har du kollat kylningen? Termostaten? Så den inte hängt sig i stängt läge eller så? Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 27 Januari , 2008 Ja så är det, och märklig är oxå att det är nästan alltid att den främmre dekompressions handtaget tar i och känns skönt trög ner man fäller upp den. den andra går så lätt och tar inte i allst. det känns som jag nämnt tidigare att det är en himmla kompression eftersom när man har klarat att veva runt första varvet så går det hur lätt som helst. och starta direkt! jag har tidigare fått hjälp här på forumet med lite ideer och har försökt att justera lite på dessa komp. handtagen inuti cylinder huvuden men vet inte hur mycket jag törs justera för att inte skada cylindern. att det ska vara dålig kylning kan vara möjligt men kylkanaler verka rena och den spotar ut fint med kylvatten däremot är det möjligt som du säger att kanske termostaten krånglar, isåfall har den dock gjort det i flera år och ibland har jag haft 10-12 timmar motorgång utan problem? jag har ju bara sjövattenkylning så det känske räcker precise för att motorn inte ska bli allt för varmt men för varmt för att starta? vet doch inte om det över huvudtaget är möjligt. tack för att du är så involverad i mitt lilla problem jag drömmer om den dagen att starta min varma motor fr. sittbrunnen och vid slussning i stockholm känner dom mig eftersom jag aldrig kan stänger av motorn alla tittar alltid förvånad och säger kan du inte läsa? det står att motorn ska vara avstängt vid slussninghttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 28 Januari , 2008 Med närmare fundering och bra sömn inatt så tror jag att du kann har löst problemet. jag börja nu med att montera ut temostat och testa i kastrul kan faktiskt vara fel på den.stort tack så längemvh Contessan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 28 Januari , 2008 Hej jag har nu monterad ut temostaten och den verka lite skummt den börjar öppnar vid ca 60 grader och det är för varmt eftersom jag har sjövattenkyln. och då ska den ju börjar öppnar vid 45 tror jag så det kan vara intressant att köra motorn utan termostat ett tag och ser om det hjälper. ska slänga ut en ny tråd med detta ämne.tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 28 Januari , 2008 Hej jag har nu monterad ut temostaten och den verka lite skummt den börjar öppnar vid ca 60 grader och det är för varmt eftersom jag har sjövattenkyln. och då ska den ju börjar öppnar vid 45 tror jag så det kan vara intressant att köra motorn utan termostat ett tag och ser om det hjälper. ska slänga ut en ny tråd med detta ämne.tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Januari , 2008 Det var ett knepigt fel detta som sagt! Ett termostatfel kan jag inte tänka mig i detta fall. Nånting som tar emot när den är varm kan ha att göra med en cylinder som nyper eller möjligen vevlager. Det kan ju även tänkas vara något på axeln i backslaget. Det du beskriver att ena dekompr.handtaget inte tar kan vara en justeringsfråga. Lätta på locket och kolla justerskruven som jag antar sitter där. Den räcker nog inte fram för att trycka ner lyftaren. Det ska ju kännas lika på båda då det ju är ventilfjädern man trycker ihop. Kan du tänka på hur motorns kolvar rör sig när du vrider på svänghjulet och känna om du kan få det till att det är en kolv som i visst läge tar i något. Om det bara är helkärvt eller går emot något. Går det lättare åt andra hållet? Är det trögt hela tiden ett varv eller tar det flera varv innan det tröga släpper. Kanske det bara är så att det tröga är att ena dekompressionshandtaget är felställt. Det fixar du på en kvart. Motorn kanske bara har skitbra komp när den är varm och du behöver ordna med fjärrkontrollerade dekomphandtag. Är motorn övervarm när den går så ska det osa och den ska vara brännhet. 60 grader på termostaten är nog ingen fara för öppning. Då flödar det fullt vid 75 grader och det kan inte orsaka symtomet tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Januari , 2008 Instämmer med Forgus heltTänk speciellt på detta.Citat:Kan du tänka på hur motorns kolvar rör sig när du vrider på svänghjulet och 'känna' om du kan få det till att det är en kolv som i visst läge tar i något. Om det bara är helkärvt eller går emot något. Går det lättare åt andra hållet? Är det trögt hela tiden ett varv eller tar det flera varv innan det tröga släpper. Slut citat. Är det Ok där så vete gudarna vad som spökar. Kanske bara det att kompet ökar så mycket vid varm motor, då har vi uteslutit smörjproblem åsså. Termostaten kan du glömma. Som slut tips så skulle jag försöka göra en dragstång till dekomphandtaget så du kan öppna utifrån sittbrunn när du vrider om nyckeln. Jag har monterat en anordning för att kunna stänga kylvatten-bottenkranen utan att behöva krypa. Två kullänkar, finns på Clas O samt lite plattjärn och en rundstav i järn diam 6 mm räckte, jo, svetsen förståss... Fast jag vet inte vilka resurser du har. Lätt för mig att säga.Lycka till.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 30 Januari , 2008 Tack Forgus och Kalman Men nej det kärvar ingenstans och får man bara runt den första varvet så går det att veva med lillfingret! (åt båda håll)att göra någon slags anordningen hjälper inte eftersom jag måste endå ner och hjälpa dynastarten kommer över första varvet! därför lutar det åt att jag sätter dit en vanlig startmotor med ett svänghjul fr. en MD2B den passar säger dom på drevia startmotorn har ju dubbla kraften (2hk) så det borde inte vara nån problem då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2008 Orkar du vrida för hand borde även dynastarten klara det. Den kan knappast vara svagare än vad man orkar manuellt tycker jag. En sak du inte gjort (antar jag) är att mäta spänningen framme vid dynastarten. Fram med en voltmeter vid nästa besök i båten och kolla vad du har för spänning när du startar med varm eller kall motor. Ska vara 10-12V minst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 31 Januari , 2008 citat: Men nej det kärvar ingenstans och får man bara runt den första varvet så går det att veva med lillfingret! (åt båda håll) slut citat. Aha!Min Herre, (eller madam, Contessa-grevinna http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> )Ni hafver just berättat för mik att eran ventil/er hänger sig i fast/stängd läge! Så då blir det en he....tes kompression. Kolla ventillyftarna samt stötstängerna. Nånting hänger sig där! Men släpper sedan. Kanske en krokig stötstång? Kåpan över ventilerna måste lossas. Då kan du samtidigt ställa in dekompventilspaken åsså. Då kan du åsså se hur det ev kärvar/sitter fast. Det kan vara själva ventiltallriken som bränner fast efter varmgång. (det är inte bra men det tar vi senare....) För övrigt så kommer det gå lika trögt med en annan svänghjul och startmotor för felet finns ju kvar! Du skall väl inte reparera tutan för bromsarna tar inte sa han som kom till bilverkstan....Ge inte upp. Testa igen!Klart du skall fixa det här.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ />Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser