Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
pysselnisse

Montering ankarspel

Rekommendera Poster

Inlagt av pysselnisse

Hej. 

Jag kallar mig pyssenisse o har nyss blivit medlem här och tänkte att det kan diskuteras om ankarspel.

Jag har nyligen köpt ett Lewmar pro fich 1000. Det verkar gediget, och kabelgenomgången på undersidan är O-ringstätad.  

Har för mig att man kan koppla ur frifallet med en knapptryckning på den där som snurrar.

Jag köpte mitt hos Viking Yachting i Fiskebäck och fick ge 8200 kr . Jag köpte också en trådlös fjärrkontroll men den visade sig inte vara Lewmar så jag ringde upp och fick till svar att Lewmar Sverige tagit fram denna fjärr för svenska marknaden?

På Lewmars hemsida kan man se hur fjärren ser ut (den med tre knappar varav två är blåa och en är grå). Jag fick, efter att ha informerat om vad jag sett på hemsidan, svaret att den fjärren kommer att finnas om några veckor.

Då föreslog jag att få byta ut den jag fått till den nya och det var helt OK.

Den jag fått känns lite glapp i skarven mellan över och undersidan. enl en kille på Navship i Billdal är Lewmars fjärr klassad till IP 67 vilket ger vattentäthet ner till 1 meter.

Ytterligare ett plus är att den flyter.

Till mitt spel tog jag 30 m kätting 8 mm och 50 m lina 16 mm.

Håller på att bygga ett rullbeslag av rostfritt som jag tänker montera strax nedanfär näbben genom håltagning i stäven. Placerar spelet nere i ankarboxen på en konsoll som jag slöjdat till av rostfri plåt.

Mycket arbete men sen är grejerna ur vägen.

Om det är någon som kan ha användning för en konsoll som passar till Anchorlifts spel: Stingray 500 , 700 och 900 så kan jag sälja den för  800 kr.

Jag har också ett rejält ankarrullebeslag att montera uppe på däck som jag vill ha 1000 kr för. Denna rulle är fabriksgjord.

Jag har tyvärr inga bilder men om någon är intresserad går det att ordna

Hälsningar Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har nytta av den konsollen och är även intresserad av beslaget.

Kan dy maila mig bilder? jonas@nuklex.se

jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...