Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nicke31

Renovera eller byta motor

Rekommendera Poster

 

Jag har en Forgus 31 från 1980 med en MD11c från samma år. Motorn är sötvattenkyld och den startar alltid och har bra kraft. Finns det någon anledning att byta den eller ska man göra en konditionstest för att eventuellt byta ut eller renovera någon del?

Fick ett kostnadsförslag på byte mot ny motor för 60 000 efter avdrag för inbytesmotorn. 

 

Senast ändrad av Nicke31 | 17 januari 2008 | 20:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nicke och välkommen till MG!

 

En motor som fungerar och som inte läcker oljor eller annat skulle jag inte direkt börja skruva i. Börjar man så är risken att man får fortsätta.

Det här gäller förstås inte de servicedelar som man ska byta.

 

Funderar du på att sälja ganska snart kan det vara bättre att byta motor än att renovera även om du inte får tillbaka allt på en ny motor.

På en renoverad motor får du förmodligen inte tillbaka lika mycket.

 

Lyssna med en kunnig mek om vad han tycker. Just nu är det en bra tid för båt-mekarna men så fort båtmässorna drar igång så börjar de få det hektiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 60.000 får du ju både nya segel och allt möjligt. Pallar motorn att gå på effektvarvet (2500 varv?) utan att bolma eller bli varm så skulle jag varken byta eller renovera. Med färskvattenkylning redan från början kan den gå länge än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG skulle renovera och inte vänta tills den rasar, för då blir det dyrt.

Att slipa ventiler, kolvringar och vevlager samt få insprutningsventilerna justerade är ett stort lyft opch ger kraften åter så den känns som ny igen.

Det fordras förstås en del kunnande i mekandets konst, men det finns ju verkstadshandböcker att ladda ner från nätet så att läsa innantill är inte svårt.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med luffarn till viss del.

Alternativt att byta till en något starkare motor då denna är något i minsta laget till en forgus.

Den klarar gott att förflytta båten från a - b men kan var klen i vissa fall vid manöver ute i öppet hav i hård sjö.

Jag har själv erfarenhet av detta vid ett tillfälle på väg hem från saeby då det brallade i regält och rullfocken fastnade.

Jag fick köra motorn på fulla varv för att klara att hålla båten i vindögat.

Men för övrigt så är det ju så att denna motor har bara en svag punkt, och det är rosten.

Denna finns inte då den är sötvattenkyld.

Endast avgaskröken är utsatt för detta.

Denna kan tätna i kylkanalerna och medföra varmgång vid hög belastning då kylvattnet får svårt att passera.

Men 60 000 låter orimligt billigt om det är med arbete.

Jag skulle nog kolla upp den firman som lämnat det priset innan.

Du vet väl att man får vad man betalar för.

Och det finns gått om oseriösa installatörer i branschen.

En båt behöver inte bli säkrare för att man har ny motor om den till exempel installeras fel och med fel material mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din fråga har nog lika många svar som båtägare.

 

För min del skulle jag väldigt noga överväga ifall jag över huvud taget skulle göra något. Är motorn lättstartad, inte läcker, inte drar olja, inte ryker och värmen inte går upp när du ligger på driftsvarv. Så skulle jag fortsätta vårda den ömt dvs, starta lugnt inte trissa upp vartalet och låta den svalna innan jag stannade.

 

Men ifall jag ändå skulle vara orolig, skulle jag göra ett kompressionsprov och ifall detta var ok, skulle jag när nu ändå spridarna är loss lämna in dom för kontroll/justering samt eventuellt lossa/byta svanhalsen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If it aint broken dont fix it. Som jänkarna brukar säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte röra en fungerande motor.
 
Som Nitro säger kan spridarna lämnas in för provtryckning och ev. renoveras om du ser svartrök. Ha koll på kylningen.Sjövattenpumpen blir sliten med tiden och kan ge dålig kylning på hösten när inloppet blir igensatt. Även inloppet från tanken kan sättas igen av dieseldjur. Kröken är en annan sak som ger sig. Det finns rostfri som fungerar bra för samma peng som gjutjärnsmodellen. Kolla avgasslangen som det kan gå hål i. 
 
Behöver du meka så är det lätt som du har sett med den uppfällbara huven.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tyckt att motorn är överdimensionerad och har aldrig haft problem i hård motvind och vågor. Det kanske är propellern som du haft problem med?
 
Våran Forgus klarar lätt att gå i motvind och öppen sjö 15-20 m/s med MD11C. Men däröver ökar motståndet snabbt och en stor motor i såna lägen är ju alltid uppskattat.
 
Vid manövrer i trånga utrymmen behövs också kraft men den räcker bra med MD11C med 3-bladig Penta folding.
 
Annars vid förflyttning i gott väder räcker det med 10 hk för att få båten att gå i marschfart. I dessa lägen som man mest använder motorn skulle man snarare vilja ha en mindre motor. Drar mindre och glasar inte cylindrarna som det kan bli när motorn får gå för lätt.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter.

 

Eftersom den startar, inte ger från sig rök eller på annat sätt beter sig så får den sitta kvar under denna säsong.

 

Vad gäller kraften så håller jag med Forgus inlägg om att den räcker. 

 

Niclas

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klokt beslut Niclas

Och den håller nog lite mer än så..

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns delar fortfarande. Beställde ventilstyrningar till en topp som jag skruvat loss. Får vänta några dagar på den ena. Den andra fanns på lager hos handlarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en MD 11 C den är totalrepererad för 3 år sedan men i fjor började den att bli varm när jag varvade upp i över 2000 varv, ingen mörk rök från avgaserna utan bara temperaturen som gick upp. menar ni Kjeve och Nitro att det kan vara avlagringar i avgaskröken eller sliten vatten pump???

 

Carpe Diem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig ändra på ett vinnande lag, eller så här rör aldrig en fungerande motor om den inte drar olja eller har defekter som kan inverka på säkerheten.

Bara spridarna som ska röras vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sötvattenkylning (Martec el likn) kan det vara samma som vi råkade ut för i somras. Vi hade gått rätt hårt i motvind med motorgång och den blev den blev efter det överhettad. Jag konverterade till sjövattenkylning och kunde gå vidare.
 
Den gick sedan hela sommaren i ett hundratal timmar. Jag misstänkte en blåst topplockspackning vilket kunde konstateras i vinter.
 
Den blåsta packningen gav gas till kylvattnet och cirkulationpumpen klarade då inte att pumpa runt vattnet pga luft vid pumpen. Kokning följdepå detta.
 
Innan vi sjövattenkonv. gick den bra på låg belastning men kokade vid högre effektuttag.
 
Kolla topparna. Börja med den aktre. Det var den som packningen pajade på på våran. Kolla packningen mycket noga. Jag såg först inte det minsta fel men när jag tog bort den kunde man se att den spjälkats i metallringen. Där kunde en liten mängd gas vid högt tryck ta sig vägen in i kylsystemet.
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...