Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst mikael

Impeller byte på en yamaha 115hk -91?

Rekommendera Poster

Gäst mikael

Jag har en Yamaha 115hk utombordsmotor som jag ägt i tre år. Nu undrar jag hur ofta impellern måste bytas och ifall detta är en komplicarad åtgärd som jag borde överlämna till service verkstaden? Hittade inget om detta i instruktions boken till motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör bytas vartannat år i förebyggande syfte. De kan hålla hur länge som helst, men om de pajar blir det inget roligt... Har inte gjort det själv, men det ska tydligen inte vara omöjligt att göra. Men samtidigt så kostar det nog inga stora summor att låta en verkstad göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem om man är lite händig...det är bara att skruva isär riggen i princip. Kan behövas lite tålamod när man ska sätta ihop den igen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här behövs en hel del självrannsakan, var sitter din tumme ? Själv anser jag mig relativt händig, men skulle nog iaf. tänka mig för både en och två ggr. innan jag plackar isär riggen på min motor. Fast allt är ju relativt, med en bra verktstadshandbok och ett bra ställe att hålla till på så kanske ändå man skulle våga pröva. Grejen är ju att det kan bli ännu dyrare i slutändan om det skulle gå åt fanders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur plockar man isär riggen på en volvo penta 450

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...