freddie1 2 Postad 17 Januari , 2008 Jag har två teakbitar i sittbrunnen och idag när jag tittade till båten var det mögel på båda. (Båten är 1,5 år gammal). Min undran är om lackad mahogny kan mögla? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Januari , 2008 Inte om lacken är ren - ingen näring, inget mögel. Teaken var förmodligen oljad eller obehandlad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 10 Februari , 2008 Tips på hur man håller teaken ren? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Februari , 2008 Förslagsvis vatten och grönsåpa. Borde vara miljövänligt då det brukar hamna i havet/sjön när man skurar båten. Grönsåpa har en bra funktion mot mögel. Inget undermedel men hämmar mögelbildning samt gör rent. Sedan så finns det speciella rengöringsmedel i båttillbehörsaffärer för just teak. mv Roland Senast ändrad av Ringhede | 10 februari 2008 | 14:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 28 Mars , 2008 Att torka med ättikssprit kan också vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 28 Mars , 2008 Fungerar lika bra på trä, betong, tegel, putsade hus, eternit, plåt, asfalt, gångplattor som på markisväv och presseningar. http://www.bensalkonklorid.com/algskydd.html Senast ändrad av Fiskbullen | 28 mars 2008 | 23:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 28 Mars , 2008 Annat alternativ är ju att du slipar ner teaken....... och lackerar dom istället!! Kanske enklare.....eftersom de inte är mkt Teak som skall behandlas vad vet jag!... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 28 Mars , 2008 Hej Freddie. Jag blir förvånad när jag hör att teak möglar. Teak är ett väldigt härdigt träslag, VÄLDIGT. Har teaken möglat och inget annat i båten så är det antingen ingen teak eller så har teaken behandlats på fel sätt (ex förvarats i container med innesluten fukt i tropisk miljö omgiven av mögelsporer). Har du köpt teaken på Rusta så är det bara att gilla läget. Har du köpt den från seriös källa så hade jag reklammerat och krävt ersättning för fuskvirket. I Sverige har vi två års reklammationsrätt (Garanti) enlig lag, Reklammera! MVH Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 29 Mars , 2008 när jag kollade till båten i början av februari, så hade jag små mögelprickar runt pentry, kyl, ja lite varstans i cabinen dock ej i ruffen, för där vistas man aldrig med mat m.m. Men dessa är små ytliga som gick att torka bort köpte mögelspray i båtbutiken. Förmodligen för att man inte gjort rent tillräckligt i höstas. tror det beror på extremt fuktig vinter.. är du säker på att det inte är ytlig mögel på teaken ? har du en osynlig fläck av något slag så kan ju den ha börjat mögla, men jag tror inte det angriper teaken i sig. Så var det hos mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 8 April , 2008 Tvätta med BORACOL, dödar möglet och ger viss skyddande effekt. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 6 Juli , 2008 hade samma problem i min vilken var behandlad med linolja och balsamterpentin jag tvättade med varmt vatten och grönsåpa varpå jag torkade ut med en värmefläkt. sen oljade jag in med linolja osv och avslutade med intertox sörj för bra ventilation och använd gasmask orsaken var i mitt fall extremt fuktig vinter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 18 Augusti , 2008 Både Boracol och Intertox verkar iofs mot mögel. Men de är onödigt giftiga o inget man vill ha i t.ex pentryt. Det är inte teaken i sig själv som möglat utan troligtvis smuts/fett som ligger ovanpå. Du kan tvätta bort med vanlig Ajax. Själv använder jag rena mikrotrasor urvridna i varmt vatten. Frutansvärt effektivt mot all smuts. Jag skulle börja med en ordentlig rengöring med mikrotrasa. Om möglet återommer skulle jag kanske pröva ett mögelspray. Vill du vara snäll mot naturen skär du upp en citron och stryker över istället. Citronsyran dödar mögelsporer. Eftertorka efter något dygn. Är det begränsad yta funkar det, stora ytor kan bli litet omständligt o kladdigt med citron. Då kan det vara bra med en mögelspray, sådan du kan ha i badrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 18 Augusti , 2008 ...använd alltid gummihandskar vid arbete med mikrotrasor. Annars drar de ur allt fett du har naturligt i händerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser