Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
alfa_freja

mjukfog / 2 komp färg

Rekommendera Poster

Hej!Jag skall måla båten med 2 komp färg. Ovanför fönstren löper en list längs med båten som vatten rinner på bak till sittbrunnen. Jag tänkte därför lägga silicon på listen så vattnet rinner av den istället för bak till sittbrunnen. Betydligt lättare än att spackla in ett fall på listen. Silicon går dock int att måla på med 2-k färg. några tips på andra alternativ av matrial som går att måla på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sök på forymet och du hittar limma täta som jag brukar tipps om karosserifabrikerna och bilplåtslagarna använder det riktigt kanon medel att fog limma och täta med.

har limmat stora stycken där det inte var möjligt att svetsa på min båt, limma täta går även bra till att limma rutor och tillverka gummiliknasde detaljer när det vulkat blir det som gummi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, men silicon i och på båt är bannlyst! Sika är övermålingsbart och avger inte såsom silicon ättiksyra. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara fråga, avger ALL silikon ättikssyra?  finns ju en uppsjö av varianter på silikon.

/ PA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska nog inte måla den hårda tvåkomponentslacken på en mjuk fog oavsett om det är Sika eller något annat. Det kommer garanterat att spricka. Måla först och dra fogen sedan, använd UV-beständig polyuretannåtmassa från Sika, Simson eller någon annan tillverkare.

Senast ändrad av Peter_K | 17 januari 2008 | 22:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

limma täta går utmärkt att dra över med 2-k,  kolla alla fogar på era bilar så ser ni att det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips gör inte som jag

Se till att få bort all silicon annars får du bekymmer när du målar finns någon sorts silicon bort som man kan tvätta med. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...