NiclasV 0 Postad 16 Januari , 2008 Hej ! Många seglare verkar tycka att skotskena på rufftacket är ett gissel då det är svårt att nå för rorsman men den stora fördelen är ju att får man en fantastisk sittbrunn. Jag håller på och tittar på en båt med skotskenan på rufftaket. Min fråga är hur knöligt att få till en lösning på en sådan båt så att jag som rorsman kan hantera skotet själv utan eventuell inblandning från övriga familjemedlemmar om så behövs ? Jag menar att om det kommer en tryckare så vill man kanske snabbt ochenkelt kunna släppa på skotet. Finns det bra lösningar på detta ? Behöver jag tillägga att jag är en nybörjare på segling ? knappast va ! Cheers, Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 17 Januari , 2008 Hej En till nybörgare. Det beror nog på hur lång bom som man har om min lösning går, men jag har min bakanför sittbrunnen har även sett ett par andra båtar med liknande lösning. Då når man lika lätt som att styra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippe 0 Postad 18 Januari , 2008 Hej! Jag har beneteau Oceanis 323 där storskotsskenan sitter på rufftaket. Jag och flera andra har löst ditt problem genom att sätta en så kallad cleamcleat bakom den ordinare avlastaren på rufftaket som håller storskotet. Detta är en enkel, billig och funktionell lösning. En cleamcleat/supercleat...(om det nu stavas så) är en avlastare som du kan lossa genom ett ryck med tampen. Jag köpte den på Hjertmans för ca. 500 kr Denna lösning har för min del inneburit att jag trimmar storen offtare än innan samt att de känns säkert att alltid kunna lossa storskotet vid vindby eller nödsituation. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 18 Januari , 2008 Vi hade en Arabesque 30 som vi flyttade upp skotningen på taket på, dessförinnan satt den på bridgedäcket (mellan brunn och ruff). Vi satt oxå en clamcleat och det funkade helt alright. Den båten är ju relativt enkel att jobba i sittbrunnen på eftersom man har rorkult, det är ju lätt att ta sig framåt.På en större båt bakom en ratt är det en helt annan sak att ha skotningen på taket, den blir omöjlig att nå för rorsman, inte kul.Om man ska segla ensam t ex kan man ju dra ner skotet till en ledig winsch, det brukar oxå funka bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikz 0 Postad 20 Januari , 2008 Oavsett var skotskenan är placerad tycker jag det är självklart att dra skotet till plats där rorsman kan nå det. Går inte det skulle inte jag vilja ha båten. Det som däremot är svårt att göra något åt när skenan sitter på rufftaket är att ordna så rorsman kommer åt justeringen av skotvagnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 27 Januari , 2008 Jag har en Bavaria 30 med skotning på rufftaket (i orginal tyvärr utan skotskena, men det ska jag fixa en till sommaren). Jag har dragit bak ena änden av skotet till en stor skotråtta på babordssidan av sittbrunnen. Den andra änden går till vinschen på rufftaket. Även om det kan vara tungt att skota där bak kan jag alltid lossa skote om det kommer ett vindkast. Se http://hafsorkestern.se/trix/skot.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser