Edestig 1 Postad 16 Januari , 2008 Nu ska jag äntligen installera en avfallspump till septitanken och läser följande i instruktionen; Sitter pumpen under vattenlinjen (vilket den kommer att göra i min båt, Bella 850) ska det dras en vented loop i en böj där toppen på böjen måste ligga 20 cm över vattenlinjen. Denna vented loop ska dras efter utloppet från pumpen för att därefter dras ner till utloppet i skrovet under vattenytan. Hoppas ni hängde med. Jag är bara lite nyfiken på vad en vented loop är och hur den fungerar. Är det någon typ av backventil Varför har man den etc. etc. Har någon en trevig förklaring till mig. Mvh, Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Januari , 2008 Slangen skall bli som ett vattenlår likt slangen från länspumpen . Slangen ska gå i en förhöjd bana ( högre än utlopp/vattenlinjen ) Tänk tanken , om vatten vill in genom bordgenomföringen , hur stoppar man det !?!?! -är du med ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 17 Januari , 2008 Vented loop betyder att det skall vara en vacumventil (som på kylvattenintaget på motorn) på toppen som hinrar hävertverkan, det är nog ingen som har på en sån installation utan är ett sätt att friskriva sig, men en loop över vatenlinjen som nämdes ovan skall du definitivt göra. // J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 17 Januari , 2008 Ett litet tips du kanske redan tänkt på: Montera pumpen så du kan ta loss den utan att innehållet i tanken rinner ut, alltså över tankens nivå. Tidigare ägare hade inte gjort så i min båt, tror ni det blev kul när kvarnen pajjade och skulle demonterashttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Januari , 2008 Jodå det är standard med vented loops på de flesta eltoaletter. Jag har det själv på mina i min Beneteau och detta är orginal monterat och ingår tex i Jabscos eltoaletters monterings sats. Jabsco har dessa som tillbehör och de bör förses med en elektrisk solenoid som stänger/öppnar när man manövrerar elpumpen eftersom det inte fungerar så bra annars. Hittade delarna på nätet kolla här för 1. vented loop http://www.hodgesmarine.com/Jabsco-1-1-2-Vented-Loop-p/jab29015-0010.htm och här för 2 solenoiden http://www.whitworths.com.au/main_itemdetail.asp?cat=133&item=92978&intAbsolutePage=7 så förstår du nog hur det skall se ut. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Januari , 2008 Glömde att skriva att om du inte instalerar denna så är risken stor att du får havert verkan och fyller både toalett och båt med vatten. Håller inte med x-mannen om att det är för att man skall friskriva sig, det är en realitet. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 17 Januari , 2008 först jano=X-mannen, hade problem när jag skapade profil på jobbdatorn med glömt lösen osv så det fick bli två. sen, du har helt rätt att det är en risk utan ventil men jag har aldrig haft problem och haft det på de senaste fyra båtarna. Men jag har också alltid stängt ventilen vid bottengenomföringen när jag inte pumpar ut. Viktigt !!!! Kanns inte rätt att sätta diffisionstäta slangar för en stor peng och sedan öppna upp för luft igen. Även om det bara ska gå in så brukar det inte bli så efter några år. (se på kylslangen till motorn). Vill man slarva och inte stänga ventiler så ska man givetvis ha ventilen. Stänger förövrigt alltid alla genomföringar när jag lämnar båten. Vissa försäkringsbolag reducerar utbetalningen om man glömt kran öppen så det är ett bra tips. /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 18 Januari , 2008 Förstår inte vad det har med diffusionstäta slangar att göra. Dessa sitter på de ställen där avföringen passerar typ från toalettstol till tank och från tank ut i havet. Den sk vented loppen sitter på slangen som tar in vatten till spolningen från havet och det brukar ju inte vara en diff. tät slang eftersom den är som vilken vattenslang som helst och har ingen kontakt med avföringen. Den är ju inte ansluten till varken septik tank eller toalettstol utan till en vattenpump som trycker in vatten till systemet. Du är nog lite fel på det hela.....tror jag. Det har inget med att slarva att göra att inte stänga ventiler för inte springer du väl och öppnar/stänger bottenventilen varje gång du skall gå på toaletten när du är ute med båten. Vi pratar inte om tömning av tanken om det är det du tänker på utan intag av vatten i en elektrisk toalett.. Per Senast ändrad av oceanis | 18 januari 2008 | 10:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 18 Januari , 2008 Verkar som om vi båda är ute och cycklar.. Trådskaparen skriver avfallspump. I min värld så är det pumpen som tömmer tanken ut i havet. Du menar en elektrisk spolning till toan. Vem som missförstått återstår att se. Ja, det är overkill med diffusionstäta slangar för spolvattnet, sjö/havsvatten brukar inte lukta så mycket... Och nej jag stänger inte ventilen för spolvattnet varje gång, bara när jag lämnar båten i hamnen. Får nog rygskott annars.... /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser