Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Jetpilot

Funderar på att köpa Bayliner 1802

Rekommendera Poster

Hej,

Efter två år utan båt pga. nytillskott i familjen är det nu dags för båt igen.Har kollat på lite olika båtar och just nu lutar det nog mot att importera en Bayliner 1802 98-02 eller liknande.

Jag har haft en 1802 -90 innan (som blev stulen) samt en Regal 1950 -99, längre än så har jag inte kommit inom båtägandet.Min båtplats är bara 2,50 bred och båten bör inte vara över 6,5m lång.Prismässigt verkar en 1802 ligga bra till i pris,man får en båt med modern design som inte är allt för gammal för rätt peng.Kvalitetsmässigt så kanske det inte är den bästa båten (Regalen kändes mer rejäl kan jag hålla med om) men jag var nöjd med min förra bayliner om man bortser från motorn på den, och det kan man knappast belasta båten för.Är det någon som vet nåt om Mercury/Force utombordarna som sitter på 1802 modellen 98-00, är den okay  eller är det fortfarande skit som det var i slutet på 80-talet?.

Gärna om nån mer har nån ide på liknande båt med liknande utseende och ruff.

Båten kommer att gå i insjö,och kommer att användas för att ta med familjen ut på sjön så en ruff skulle vara bra för dottern att sova middag i.

Prisintervallen är nånstans mellan 70-170000:-

Tack på förhand/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaför inte ta en bayliner 20 foot eller liknande dyrare så kan hela familjen ligga cuddyn eller på de säten som kan fällas ner (Har själv en sådan)

Dessutom får den plats i din hamn.

Passa dig för Force motorer vilket , jag har kollegor som bara har problem med.

Ta en snål fyrcylindrig innombordare (130-140 hk) istället för en utombordare om det är en 2-taktare med tanke på bensinpriset nu.

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker som föregående , titta på båttyp med inombordare !!

Finns flera fördelar, ..

-stöldrisk på utombordare , och då blir försäkringen billigare .

-Lättare att meka själv , på en utombordare är allt så himla tajt och smått !

 

Nackdelar och fördelar är nog kanske till slut lika många , just nu kom jagbara på 

desa 2 som för mig har varit ett stort plus när jag köpt båtar !! 

 

 

Lycka till med ditt val av båt .

 

//JCC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån om har tips på nån båt med inombordare som ser bra ut för rätt pengar?.

Bayliner 1950 ser ful ut i formen,då är 1802 snyggare.Ev får man skjuta in en slant till och föröska få en Regal 1950/2150 eller wellcraft excel 21.Sea-ray gör mycket fina båtar men just 215 modellen gillar jag inte invändigt.En midcabin typ bayliner 2155/2255 är ochså tänkbart men har ju några år på nacken och 2150 modellen har väl den gamla omc motorn tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMC går fetbort !\Yell\

 

Men, om du tittar på en äldre båt så har du pengar kvar att renovera för !!

Inte att förakta , eller hur ?

 

Bara för att båten du tittar efter är ca 10år på nackan  så är inte alltid motorn 10år gladare .

Jag köpte en  -86a och med hjälp av ca 30tusen uppdatera motor och drev till toppskick!

Det kommer INTE din 10åriga båt att vara ,( om du inte kommer över en nyrenoverad)

..men då blir självklart priset där efter .

 

Som du ser ,det finns mycke att tänka på ..

MEN !!!!  köp båt med hjärtat , då kommer du att lägga både tid och pengar ohämmat !!!

\Wink\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är ca 20-21 fot blir 4 cyl inombordare för klen vid ev vattensport och tung last och därmed ej snålare än en V6:a, samt att sexorna går mkt finare, behöver ej pressas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt , en 4a på  den storleken av båt blir som en 1,5L i en V70 \Wink\

 

 

Jag hade en Wallcraft 192 för många år sedan och i den satt en 4a på 130hp

Funkade ok när man var 2 pers ..men så fort du hade fulltank och 4 pers så sa de stop !!

(nja.. inte riktigt stop , men det var trögt som bara den att komma upp i plan..  :-)

 

Som jag har i idag, är en v8 på 230 hp i en 21fotare, fördelen är att motorn INTE behöver jobba så hårt . Det är klokt att ha lite extra pulver dom gångerna det behövs och att

åka i ca25 knop och då under 3000varv , blir även ljudnivån en klar fördel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...