Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
svea2

Läckage drevolja!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett litet problem med mitt drev. Jag har ett Alpha one drev gen 11. Varje höst byter jag olja i drevet. I samband med det så har jag alltid för vana att även byta ut den lilla packning som sitter på skruven till oljetappningshålet. Nu i höstas så bytte jag som vanligt packning, och sen dess läcker det. Jag har provat att byta skruv och provat nya packningar i tre omgångar. Inget verkar hjälpa.

När jag kom till båten häromdagen så var oljabehållaren som sitter på motorn (Mercr 5,0 l) helt tom. Kommer det ut olja när båten ligger på land så lär det sannolikt komma in vatten när den ligger i sjön.

Har nån något tips på vad jag kan göra för att få det tätt?

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !! Är det bottenpluggen som läcker ? Eller kan det vara den lilla oljeslangen som går emellan skölden och drevet,den läckte på min för att det bara satt ett straps som höll slangen istället för en rostfri slangklämma!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ditt svar!

Nej det som läcker är den övre oljepluggen på drevet. Den som heter oil vent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

På den pluggen ska det sitta en nylonpackning som tätning, är du säker på att du satt dit rätt packning?

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen gammal packning eller skit som sitter kvar? Är anläggningsytan ren o slät samt ny packning och skruv så bör det ju knappast läcka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...