BMoon 1 Postad 16 Januari , 2008 Bara en tanke som slog mig härom dagen. Kan man bogsera igång en båt? En bil kan man ju lätt putta igång men går det att göra samma sak med en båt? Tänkte om man bogserar upp båten i lite fart och skickar i växeln, kanske bör ha en skapligt stor propeller också. Nåja, bara en liten tanke, någon som testat??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 16 Januari , 2008 Det borde gå alldeles utmärkt! Själv hade jag dåliga startbatterier hela förra säsongen och löste det genom att förtöja lite längre upp i ån där hamnen är. Då fick jag tillräckligt med fart neråt, när jag lossat förtöjningarna, innan jag lade i växeln så motorn hoppade igång när jag skulle ut på sjön! Funkade klockrent... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Januari , 2008 Jag får nog ringa Karin för hon är inte hemma just nu ser jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 16 Januari , 2008 Går säkerligen INTE för en propeller har en hög utväxling från motorn ! Inte samma sak som med en bil ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 16 Januari , 2008 Man måste ju naturligtvis lägga i lågväxeln, annars går det ju inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 16 Januari , 2008 Det går bra. På 1970-talet var jag styrman i en containerbåt. Tre maskiner, tre proppar. Vi använde centermaskinen vid manöver. De andra var endast till för att ge fart. När en eller två sidokärror skulle startas lät vi propellern dra runt motorn och släppte bara på bränslet. Sparade startluftsventiler på det viset. Sidokärrorna började snurra när vi var uppe i ca 14 knop om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 16 Januari , 2008 Det funkar.. det gäller väl inombordare antar jag. Att bogsera igång en utombordare, går det? När man försöker dra runt propellern med växel i känns det för mig omöjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Januari , 2008 Jag bli oerhört förvånad om du lyckas bogsera igång min båt Finnspeed. hahahahaha Möjligtvis att Steves Selco klarar det.*s* /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Januari , 2008 sånt e lugnt, bara hitta en nedförsbacke...svisch iväg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Januari , 2008 Precis!Du hann före att säga det. Det är samma sak som med Ford Prefecten vi hade på 50 talets slut.Man parkerade i nerförsbacke på kvällen så var det bara att rulla igång den.Det är lika med båten.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />HälsningarKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 17 Januari , 2008 Då är det ju det där med att hitta en nedförsbacke som gäller... Låter allt lite äventyrligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Januari , 2008 Finns ju. Det lutar utför hela vägen där man befinner sig på havet. Gäller ju bara att komma till horisonten ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 7 Mars , 2008 När jag har problem med startbatterierna eller startmotorn som jag hade förra säsongen så gjorde jag så här. Jag rodde ut en bit, en bra bit. hoppa i plurret med mitt jättelånga rep. Med repet simmade jag in till land, där tanten stog och vänta med bilen. Med repet fast i dragkulan på bilen, så simmade jag ut till båten igen. Väl tillbaka i båten gjorde jag tecken till tanten. Då vet hon att det är bara att stampa plattan i mattan. Så när man är uppe i 70 km/h så är det bara att sparka i en växel, då brukar min båt hoppa igång i allafall. Men skulle den nu mot förmodan inte starta så får man vara beredd på att det tar tvärstopp i bryggan, har ju ingen bromsservo på båten när motorn inte är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 8 Mars , 2008 Va!Fungerar inte din bromsservo utan motor!Det borde anmälas som vårdslöshet!Bromsservon skall fungera i alla väder.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 8 Mars , 2008 Han hade seglat för om masten............Oj förlåt tyckte det stod dra igång en låt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 9 Mars , 2008 Jag kan bara rekomendera Niagarafallet det borde nog räcka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 9 Mars , 2008 Jag har nu fixat handbroms på båten....... Jippi. Jag snodde bromsen på pojkens trampebil. Och där krävs inte att motorn e igång ju. Funderar på att ta tramperna oxå. Då skulle jag ju kunna trampa igång båten..... Jag e så smart....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 24 Mars , 2008 Nä, det är för brant..det kommer bli sånt ryck att vertikalaxeln i drevet går av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Mars , 2008 Nja...... alltså...... till parkeringsbromsen, slarvigt kallad handbroms, behövs ingen servo. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />Men vafför tog du den från lådbilen? Det går lika lätt att bara slänga ut draggen. Det brukar jag göra på E4-an när inte handbromsen tar..................... Klackarna i backen brukar funka åsså....http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />Annars rekommenderar jag mastankring.....se en annan tråd Det där med Niagara är ju sjukt dumt. För det första har jag inte sett en massa vattenfall i Skärgården för det andra så går den horisontella pinjongdrevet som sitter på vertikalxeln av för drevsplinsen (uttalas splajns...)klarar inte av centrifugalkraften när gyrokraften får arbeta emot gravitationskraften i fallet.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />Så det så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser