arkivdykarn_lw 1 Postad 16 Januari , 2008 Dela med Dig av något fint och/eller roligt seglarminne! Ja kan väl börja, den som sa´ t han va´ t! Sedan barnsben har ja närt en önskan att segla ut ur Stäkån/Vikbolandet (där ja har båtplats) ända innifrån vägbron, men har inte haft nån lämplig båt förrän införskaffandet härom året av en roddsnipa / SUVI 495, egenkonverterad med sprisegel, sidosvärd och fällbar roderskädda på snurran. Så en vacker vårdag när det blåste en måttlig nordan skred ja till verket å länsade ut ur åkerdiket (tuschade bara en förtöjd båt!). Det var jäkla kul! å en fin känsla att uppfylla en barndomsdröm, om än så liten. Bild/ Undertecknad stärker sig med en klunk överfartspilsener (av brukstyp) inför den vådliga åkerdikesseglingen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 18 Januari , 2008 Har ni tappat minnet?! höst/vinterdeprimerade? eller har Ni inga positiva seglarminnen? Det skulle pigga upp med lite äkta Seglarsnack, mellan allt prylsnack. I all välmening, från en som nu ämnar sig ut på böljan den blå, förhoppningsvis innan det brakar loss! Tjoflöjt på nåra veckor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 18 Januari , 2008 Ett och annat litet minne kanske man har? Även förra sommaren bjöd på en del stunder att minnas.... Minns speciellt en tur med min seieljôlle Bris, lagom vind och solen sken. Tillbringade ett par timmar med att segla utanför Sanôberget, dôrjerne hadde jag ute och makrill fanns det att få. Jag tror nog aldrig att jag har blivit så fotograferad under ett fiske som under denna eftermiddag, tydligen så uppfattar badgästerna en gammel svart jôlle med sprisegel å en skeppare i vegamössa som något alldeles vansinnigt exotiskt... Men jag vill bestämt påstå att makrill som du får när seglar en gammal bohusjôlle smakar bättre än all annan fisk! Dessutom så måste väl det om något räknas som ekologisk mat? Jôel ifråg drivs ju av vinden, tar vinden slut så vrickar jag eller ror. Ha´ t sô pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 18 Januari , 2008 Ah! va härligt, makril å träjulle, kan de bli bättre! Makrilen får man väl passa på att käka innan den åxå utfiskas, men experterna verkar ense om att den ligger rätt bra till, förutom att den dragit sig längre ut? För en annan ostkustbo är denna superba å vackra fisk lika exotisk som en Barracuda! Håller helt med, vill man bli betittad å samtalad med i hamnarna/på sjön, då ska man skaffa sig en gammal trähäck. Det behöver inte vara vara nån unik möbel, bara det är nåt gammalt av trä, å gärna med färsk trätjäralukt, då samlas folk på bryggan som flugor till en sockerbit! Det är inte därför min huvudskuta är av trä (å plastad utombords), men det är verkligen trevliga pratstunder man får, var man än kommer. Ett roligt exempel: Under värmeböljan 2005 låg ja i Harstena, och hade givetvis kommit i slang med en annan träbåtsägare (har för mig att båten var en Nordisk Kryssare som hette Cobra). Ja låg med snipan (å kajak som tenderbåt) på ön mittemot gästbryggan (för att slippa hamnavgift å trängsel!). Längst ut på bryggnocken låg Cobra, och alldeles bredvid/innanför sig hade hon ett stort styrenchabrak i mångmilijonklassen. Efter att ha paddlat in i kanalen till bageriet å inhandlat dagsfärskt bröd, knallade ja ut på gästbryggan för att inspektera Cobra och prata med dess besättning. Strax innan ja va framme vid den stora plastseglaren såg ja Cobras skeppares huvud sticka upp precis över dess höga reling (Cobra syntes överhuvudtaget inte bakom chabraket), ja sa då med hög röst; vilken fin båt Du har!! Genast reste sig plastseglarens kapten upp å skulle just svara mig, när han upptäckte att jag fortsatte förbi för att prata med pluttbåtens ägare. En mer snopen, förvånad å lessen min har ja sällan skådat! ja tyckte riktig synd om honom, för det var ju absolut inte uträknat (hans båt var åxå jättefin men på att annat sätt). Bild/ Undertecknads flytetyg vid röd* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 18 Januari , 2008 Här kommer en bild tagen på Dôhôlmarne, Annie ligger närmast kameran, den svarte Jôel är Bris... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 18 Januari , 2008 En märklig och kanske nu när man ser tillbaka på händelsen kan ses som dumdristigt var när jag seglade igenom sunnepinan som är ett smalt sund vid Hasselösund (Kungshamn/Smögen). Vid platsen är det på sin höjd 8-10 meter när det är som smalast, på bägge sidor ligger små pittoreska fiskarstugor och vid dessa ligger båtarna långsides efter kajkanten. Det är skymd sikt eftersom sundet går i en kurva. Att då segla med fullt ställ och dessutom med hissad gennaker kan nog ses som dumdristigt så här efteråt, men en härlig känsla var det dock. /Matrix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser