MiljoBengt 0 Postad 16 Januari , 2008 Det är klart vi tittar på vad ni skriver, ibland diskuterar vi ämnet, ibland förkastar vi det. Vi hade väl hoppats på att medlemmar med insikt kunskap mm. skulle tagit sig tid att debattera dom olika ämnen som vi lagt. Vissa personer här på forumet har vi dock uteslutit med anledning av deras brister i folkvett. Men börjar dessa herrar om och inkommer med argument som ser ut att vara genomförbara så ska vi titta även på dom det lovar vi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Januari , 2008 När ska bengan komma med nåt bra argument ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 16 Januari , 2008 Du pratar som en sann Stalinist som gillar att straffa människor, helst för saker dom inte gjort. Rent sakligt. Det du pratar om är ett icke problem. De äldre 2-takts motorer som finns i bruk används i ytterst begränsad omfattning. Om man verkligen vill förbättra miljön, (och det är det inte många politiker som vill egentligen. Dom har bara hittat ett nytt sätt att beskatta folk.) så är det effektivaste och billigaste att ge en rejäl skatterabatt på alkylatbensin för båtbruk. Sedan kommer dessa motorer fasas ut med tiden ändå.Ge dig på gräsklipparna istället det är ett större miljöproblem. Varför inte en gräsmatteskatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 16 Januari , 2008 Tyvärr Bengt så framställer du dig något förmer än andra medlemar härpå sajten,och din attityd hjälper dej inte att få till nån vidare seriös diskusion.. Här finns säkerligen ingen som med ren illvilja går ut och förstör miljön..Utan snarare så vill nog alla bidra på sitt lilla vis för att värna om miljön.. Naturligtvis så skulle det vara bra att få upp dom gamla 2 taktarna förgott ur vattnet. Stoppet för försäljning av nya miljöbovar är ett stort steg i rätt riktning,men med facit i hand så blev beslutet taget för sent.Vi har ju vetat länge att dom inte har varit bra för miljön så beslutet känns 7-8 år försent, men bättre sent än aldrig. Att straffa ut dom nu med skatt eller andra krav är orimligt och skulle ju också tvinga er politiker (om det nu är en sån du är) att idiotförklara er själva. Värna om miljön ska vi absolut göra men vi måste börja där det gör mest verkan... Läste i en artikel om detta i nått nummer av PB för ett tag sen.. bläddrade igenom några nummer lite snabbt nu men hittade inte åt artikeln.. I alla fulla fall så stod det där att utsläppen från fritidsbåtar var en försvinnande liten del av de totala utsläppen från motorfordon... En långtradare körs väl minst en sådär 30000mil om året..å hur mycke diesel drar den då måntro 2-3 liter milen?? Räknar man på 2 liter så blir det 60000liter per år!!!Å 90000 liter om man räknar på 3 liter.. Tänk då efter hur många långtradare du möter på en dag då du är ute å åker i din bil(hoppas innerligt att du har miljöbil!!) Man möter ju rätt många per dag.... Nä lägg krutet på att lägga om godstrafiken från bil till tåg. Och se till att utsläppen av fosfater från bla.ditt tvättmedel reduceras snabbt å rejält så att vi får bukt med övergödningen. Men jag hoppas ju att du som hängiven naturvän naturligtvis tvättar med fosfat fritt tvättmedel..(för du kollar väl innehållsförteckningen??) Sätt även stopp för rovfisket efter torsk å andra fiskarter, så att vi kan återfå ett hav i ballans... Har saxat in ett av mina tidigare miljö inlägg ovan,och det passar rätt bra i denna tråden också... Här har jag några övriga miljötankar... -Vi ska inte göra etanol av vår skog för att köra bil på,skogen räcker inte till allt nuförtiden och skogen vill inte jag kalla förnyelsebar då det tar 20-30 år för den att växa upp igen,däremot är etanol från annan råvara helt ok. -Förbjud alla bilar utan katalysator direkt rakt av... (Drar jag upp svall nu kanske?) Jag har tagit mig lite tid och gått igenom bränsle räkningarna från -07 och här är resultatet dvs. min års förbrukning.. -215 liter diesel till båten -548 liter bensin till bilen,då är ca 8 liter till gräsklipparen medräknat.. Vågorna rullar på... Senast ändrad av guzzlon | 16 januari 2008 | 18:32 Senast ändrad av guzzlon | 16 januari 2008 | 19:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 16 Januari , 2008 Läste förövrigt idag att Rysk-Tyska Nord-Stream vill spola rent sin tilltänkta gasledning i Östersjön med giftet Glutaraldehyd,ungefär 2,4 miljarder förorenat vatten ville man släppa ut i havet från serviceplattformen 40km öst om Gotska-Sandön!! Enl. studier så påverkar ämnet micro-organismer och alger. Där har ni miljöboveri mina damer och herrar...(Något för Bengt att hugga tag i kanske) Vågorna rullar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 16 Januari , 2008 Ja och det kommer dom med nu redan innan dom börjat. Jag är emot hela skiten, men kan en politiker skrapa ihop en krona på det så finns det inget vi kan göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 16 Januari , 2008 Det låter ju väldigt sjukt, dra ledningen på land! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 Januari , 2008 den var bra.. men tyvärr så tycks det som en och annan nöjt sig med att titta bara på koldioxidmannen och tagit honom på allvar http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-sealed.gif\ border=\0\ alt=\Sealed\ title=\Sealed\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 17 Januari , 2008 Ha ha ha Kan man säga annat, om han nu är politiker vilket jag STARKT tvivlar på så är det vissa av oss isf som faktiskt kan ha vart med och valt honom! Men någonstans så inbillar jag mej faktsikt att våra folkvalda politiker är bättre på lobbning. Mao säg inte att det är sant att han är folkvald då han troligen har motverkat en del som faktsikt vill bidra till en bättre miljö. Det som är mest synd, är att han defakto sa en hel del bra saker i början. Men vem kommer ihåg det nu 56 inlägg senare. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 17 Januari , 2008 Först, miljöbengt är någon som leker med oss. Är en av medlemmarna sen tidigare på MG. Så det är bara till för att provocera och skoja. Vilket lyckades bra. Sen vet jag inte om jag håller med om att han första förslag var så bra, jag vill minnas att det handlade om 2-4 års torrsättning av båtar... /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 17 Januari , 2008 miljöbengt är någon som leker med oss. Är en av medlemmarna sen tidigare på MG. OK! Vem är det då? För du verkar väldigt säker på vem, som i så fall driver med oss. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 17 Januari , 2008 Det skulle jag gärna delamed mig om men jag är bara 90% säker och då är det bäst att vara tyst men det är bara att följa debattens vågor så går det nog att lista ut. Främst med debatten från i går om Mr B. Att det är någon som driver med oss framgår tydligt med svängningen i gårdagens inlägg av Mr B. Från militant miljö taliban till samma låga nivå som vi andra på 5 röda... Att han som stenhård alkoholmotståndare med krav på motbok och ransonering sitter i Baren på hotellet och skriver stämmer också dåligt. Så var så säker MiljöBengt finns inte, utan är bara till för att provocera och driva med oss. Han flinar nog gott idag... /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 17 Januari , 2008 Hej! Ditt förslag om skrotningspremie för gamla tvåtaktare tycker jag är bra! Jag delar däremot inte din uppfattning om att lagstifta bort alla gamla motorer. Ditt förslag skulle givetvis kräva ett båtregister samt att man byggde upp stationer för den årliga miljöbesiktningen. Jag antar att detta isåfall skulle finansieras via en väldig saftig skatt? En annan intressant fråga är vem som skulle kontrollera om en båt har körförbud eller inte? Hade du tänkt att sjöpolisen och kustbevakningen skulle hinna med detta? Anser du även att man skall registrera motorsågar och gräsklippare samt införa årlig miljöbesiktning även där? Som du själv säger så är det pengar som styr! Om alla hade haft ekonomiska resurser att köpa miljövänliga motorer hade dom nog gjort det för länge sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 12 Februari , 2008 DETTA MINA HERRAR, ÄR MIN IDOL. jag har tänkt exakt likadant. ALLA DESSA LÅNGTRADARE.och nu söker dom fler chafförer. vad sjutton är det för fel på tågen?? JAG KAN NTE FATTA DET. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 14 Februari , 2008 Jo, det är svårt för mjölken att ta tåget till ica, gruset till bygget osv, osv.. ska tågen åka kors å tvärs för att hämta upp gods i varenda byhåla i tex. norrland? Samt att järnvägen är långt ifrån lika flexibel. Hur lång tid skulle det ta för godståget att åka från helsingborg till sthlm om det skulle stanna å lasta å lossa vid varje mjölkpall, för det måste det tydligen, för ingen icke-politiker ska ju ha råd att åka miljövidrigbil. Har du kanske lust att vänta en vecka på en paddel till din kanot som skickats från tex. södra sverige för att sedan få reda på att den ligger i en godsvagn på ett sidospår i växjö, dom har ju svårt att hålla reda på dagens godsflöde... Folk med dina åsikter bor ofta i storstan och tror ofta att sverige består av Malmö, Göteborg och Stockholm och bor med gångavstånd till mataffär, skola och jobb...Ska du ändra på det får du backa den så kända tillväxten och utvecklingen men det kommer aldrig att ske för både gröna, röda och naturligtvis blåa politiker går i marknadens ledband.F.ö. så ja, jag har en tvåtaktare på båten. Men måste man välja mellan 50 lax för en beggad tvåtaktare och 150 lax för en ny så e valet enkelt med tanke på hur lite jag ändå kör och hur svårt det är att skrapa ihop deg till en ny motor med dagens bränsleskatter och avgifter på allt. Skulle gärna leva med fördelarna av en ny motor, tro mig. Märkligt att grön politik alltid ska behöva drabba oss vanliga små människor mest.Fan oxå, nu blev jag grinig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 16 Februari , 2008 Ställ alla lastbilar och hela Serige stannar efter 12 tim. Mat Post Bränsle industrin mm Lastbilarna är rullande lager och som ex Volvo Lastvagnar stannar efter 3 timmar om rätt bil inte kommer med bakaxlar Järnväg är nog bra men den funkar inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 18 Februari , 2008 Ja alltså självklart så måste vi ha kvar lastbilarna men tågen kan ta över mkt jobb som dom gör. och mellan ica och tåget så måste det självklart användas en lastbil. detta trodde jag nog att ni skulle fatta . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 18 Februari , 2008 Blir lite nyfiken... varför tror DU att det är som det är idag? Varför går inte mer gods med järnväg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 18 Februari , 2008 Vi seglar väl....med gamla båtar o segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderssahlberg 0 Postad 18 Februari , 2008 ja det är klart att alla vill ha en bra miljö! det är bara frågan om PENGAR eller hur ? förra året hade jag en 2t har bytt till en 4t för jag har råd men det jag vill komma till är jag & polaren åkte över till Läsö så kom vi ut till farleden där dom stora båtarna kör det var vindstilla & vi kunde knapt andas dom kör på ren råolja fast det finns miljöolja till dom stora båtarna då tänkte jag så mycket som hon släpper ut kommer jag aldrig släppa ut under mitt liv inte konstigt att det blir snurr i kupa på folk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 20 Februari , 2008 MiljoBengt skrev: Det är ytterst beklämmande att ni på ett av Sveriges största marina forum får hålla på att bete er som barnrumpor rent ut sagt! Vet inte hur jag ska uttrycka mina känslor för såna som er, förstöra en seriös tråd med trams, ska ta upp detta med administrationen på Maringuiden. Ytterst beklämmande vill jag verkligen påstå! Då kan man ju hoppas på att dom kollar igenom alla dina så kallade profsinsikter och bannar dej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 21 Februari , 2008 för att det är bättre med lastbilar som går på fossila bränslen ingen ide att vara här inne mer. som sagt miljö fråger är känsliga och det blir bara paj kastning. Jag har iaf beställt en ny planet den skulle leveraras sommaren 2011. så jag kommer köra med min gamla 2taktare från 78a´ ´ som spottar ut mer bensin än vad jag tankade ett tag till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 Februari , 2008 Sedan lär det ju ta ett tag att besiktiga ca. 1 000 000 motorer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 21 Februari , 2008 det borde nu vara dags att flytta denna tråd till sumpen. den ploppar ju upp var och varannan dag. sen slutar det som oftast med onödigt tjafs! // Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 21 Februari , 2008 Bengan om du hu lite tålamod så löser saken sig själv på några år, det ar ju faktiskt så att det försvinner massor av gamla osande 2-taktare vart år och ersätts med nya och miljövänliga 2 & 4-taktare !! eller är det något som du missat ??,Du har tydligen inte någon större erfarenhet av sjö o båtlivet vad jag fårstår. Förmodar att du är politiker, Det är ju det enda yrke som inte fodrar utbildning, det räcker att vara JA-sägare så når man toppen. !! ( Min privata åsikt ). Men du är välkommen till Båtfolket & Värkligheten . Mvh. Inge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 21 Februari , 2008 Jag antar att du med miljöbovarna menar såna som Peter Eriksson (språkrör i miljöpartiet). Han lever ju inte direkt som han lär. Eller hur Bengt? Nåja jag vet iallafall hur vi ska bli av med såna som honom: Rösta ur honom ur riksdan, med andra ord, rösta INTE på Miljöpartiet. Ett bra och enkelt sätt att bli av med en del Miljöbovar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 21 Februari , 2008 Jag fixa mac donald olja i min diesel motor när jag seglar inte, jag kör etanol med bilen och ro med min jolle.Använda vindgenerator, så vad kan jag mer ? Är det fel forom eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser