MiljoBengt 0 Postad 15 Januari , 2008 Alla håller väl med om att gamla motorer speciellt tvåtakts utombordare är de största miljöbovarna. När det gäller bilar och bilmotorer måste dessa besiktas en gång per år. En punkt som ingår är de s.k Miljökontrollvärdena, mätning av avgaser CO, CO2500, HC och Lambda. Varför besiktas inte båtmotorer. Jag tycker det ska finnas en årlig besiktning av Miljökontrollvärden även för båtar där även utsläpp till vatten mäts. Givetvis måste gränsvärden sättas så att alla miljöbovar får körförbud. Dessutom höga böter om man ertappas med en båt med körförbud. Detta skulle snabbt leda till att motorparken förnyades. För att kompensera de som har gamla motorer skulle staten gå in med ett bidrag eller helt enkelt lösa (skrotningspremie) in dessa motorer. En båtskatt skulle kunna finansiera detta. Industrin satsar mycket pengar på att förbättra renings- och återvinngstekniken. Varför? I dag kostar det väldigt mycket att deponera och släppa ut skit i luft och vatten. Återbetalningstiden är kort för dessa projekt. Pengarna styr. Det måste nog till samma styrmedel för oss privatpersoner. Kort återbetalningstid! Om inte vi som har pengar och alla resurser till att förbättra miljön gör det, hur ska vi då kunna få alla kineser och indier att göra detta. Vi måste vara trovärdiga. Någon undrade varför jag skriver i detta forum. Han har nog inte förstått att det är i den här typ av forum man kan påverka. Enligt uppgift är det här Sveriges största forum för båtägare. Ramlar poletten ned nu? Jag har kollegor som kommer att ta upp samma diskussion i de större Bil, MC och snöskoterforumen. Kom med tips om hur vi blir av med miljöbovarna snabbt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 15 Januari , 2008 Nej men det här med utsläppsrätter går väl att fundera lite mer på. Varje medborgare får en utsläppsrätt som innebär vad man får göra av med. På bil, villa eller båt etc. hahaa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiljoBengt 0 Postad 15 Januari , 2008 Det finns en avdelning här på siten som kallas dösnack, du kanske kan förpassa dina kommentarer dit istället och låta dom seriösa ge sin syn på ämnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 15 Januari , 2008 Va, är det inte seriöst att prata utsläppsrätter. Att jag tar det hela med en glimt kan väl inte skada sakfrågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scantic465 0 Postad 15 Januari , 2008 Mycket bra idé med skrotningspremie på gamla tvåtaktare. Skickade iväg min gamla Volvo 145 när regeringen införde den förhöjda skrotpengen. Jag skickar gärna iväg min gamla fnysande Johnson också om jag får rimligt betalt för det. Kostar det så smakar det, bättre med morot än piska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Januari , 2008 Jaha och du har sutit i din ensamhet och letat upp olika forum att sprida din miljöskit på eller??? För jag förmodar att du inte har båt eller överhuvudtaget är intresserad av båtliv. Visst ska vi värna om miljön men kom inte o skriv massa skit att vi måste få bort fritidsbåtarna från skärgårdarna. Fritidsbåtflottan utgör bara promille av problemen som vi har runt omkring oss, så om du ska skriva miljödebatter så hoppa in på nåt lantbrukarforum eller öststats forum istället för där är dom stora problemen för bla Östersjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 15 Januari , 2008 Visst tänker Vi på miljön, Jag tror att alla som har båt vill kunna njuta av den natur vi väljer att omge oss med. MEN jag tycker att Du ska byta taktik om du verkligen vill påverka. Det finns nog en anledning till att Du efter 3 dagar som medlem och 36 inlägg har stött dig med ganska många på Maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 15 Januari , 2008 Möt debatten Bengt, du är ganska extrem i dina åskiter om man jämnför mot folk här på maringuiden. Svårt att påverka dem när du har så extrema synpunkter i deras ögon. I en annan miljöpersons ögon kanske det uppfattas mildt, men att komma in på ett båtforum för att sprida åsikter får du vara lite försiktigare kanske. Men skrotningspremien är inte en dum idé faktiskt, tror månge igentligen vill vara mer miljömedvetna, men tyvärr kostar det att köpa nytt. Det blir för radikalt att förbjuda vissar typer på sjön tyvärr, eftersom reaktionerna kommer bli för stora. Håller med dig om att det är tråkigt när folk inte är seriösa när du försöker skapa en seriös tråd, men försök möta båtfolket utifrån deras perspektiv. Ha det bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 15 Januari , 2008 Håller med fullständigt. Det var en debatt om miljön och vad vi kunde göra med konsekvenser för och emot olika alternativ. Detta ändrades abrubt och det blev en uppläxning av en som ansåg sig veta allt och ha svar på allt och om man inte tycker som denne så var man en miljöbov och borde utrotas. Debatten försvann och kvar blev en sur lukt. Jag vill på stå att pga denna attityd så vinner miljömotståndarna på WO. Att hoppa på båtfolk med vansinnes ideer och hänvisa till VI blev för mycket. Visst finns det oseriösa inlägg men nästa alla har haft en glimt i ögat (det kallas humor och är livsnödvändigt) tills vi alla och då menar jag alla fick en käftsmäll. Det som du Bengt säkert i all välmening gör får motsatteffekt. Jag är fortsatt nyfiken på ven VI är. Mistänker någon grupp innom miljöpartiet, har hört liknande debattteknik därifrån förut. (om det nu kan kallas debatt av prata och aldrig lyssna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 15 Januari , 2008 allt är ju en kostnads fråga oxå det finns dom som åker ut en 5-6 gånger per sommar med sin båt ska dom då tvingas stanna hemma bara för att dom kanske inte har råd att köpa den där nya fina fyrtaktaren eller vill lägga dom pengarna på det lilla som dom tänker använda motorn eller båten.själv då åker du motorbåt då tycker jag du ska skaffa dig en segelbåt för mig veterligt så släpper dom inte ut några farliga avgaser så länge dom går för segel.fridenz rillezzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Januari , 2008 Det är märkligt hur provocerande det här med miljö är för somliga, Det är möjligt att det går att sticka huvudet i sanden elller vattnet tre, fem eller kanske till och med tio år till. Men både båtbranchen och båtfolket ska ha klart för sig en sak, ju längre vi väntar medatt vakna upp ju mindre chanser kommer vi att ha att vara med att utforma de regler som kommer att sytra båtlivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Januari , 2008 Vad händer med Sveriges finanser om alla skulle avstå från att tanka ..????? -Det är rätt mycket pengar som kommer in den vägen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 15 Januari , 2008 Det var inte det inläggen handlar om utan hur debatten förts. Tror att de flesta vill göra vad man kan för miljön men om man slår folk på käften slår man tillbaka oavsedd om man förtjänat smällen eller ej. Ska man debatera ska man också lyssna och det fugerar inte att diskutera med någon som inte kan argumentera. Min fundering är vad miljöBengt vill åstakomma. Att tro att alla ställer sig i led och högjutt ropar på båtskatt, torrsättning på 2-4 år av våra båtar, 50 kr/l för bensinen är en utopi. Så Bengt vad vill du egentligen åstakomma? Kom nu inte med en massa dravel om att vi måste göra detta anars är det ute med oss. Det må så vara att du tror det men frågan är vad du vill åstakomma här på Båtforumet? Realistiskt. Sen angående ditt utspel till admin så får jag påpeka att jag tror endel tycker att du förstörde en seriös debatt i dina inlägg. Som man bäddar får man ligga antar jag. fjollberg tex startade flera trådar som blev debatt om med argument för och emot olika företeelser. Nyansera dig. Vi har nu förstått att du tycker att båtlivet är en krigsförklaring mot miljön. Det tycker nog inte de flesta andra här på forumet. Och som politiker borde du förså demokratins spelregler. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiljoBengt 0 Postad 15 Januari , 2008 Intressant att läsa dom mer sofistikerade inläggen, om man bortser från tramskillarna som verka ha övertaget på forumet, en del verkar inte läsa första inlägget, än mindre svara på ett föredömligt sätt. Vi, jag säger vi debatterar på ett otal forum för att se och höra folkets inställning och därefter dra våra slutsatser var vi ska sätta in våra insatser. På detta forum verkar ingen direkt intresserad av att medverka i debatten så jag tänkte föredra mina egna slutsatser för kollegorna. Det finns idag ett utbrett antimiljösätt bland båtfolket, ingen verkar vilja tänka tanken att hjälpa till i miljöarbetet för att förbättra våra vatten mm. Båtlivet som fritidssysselsättning är förskonad från avgifter, vilket för mig verkar helt fel.Här har man en fritidsflotta som om man läser inläggen och ska dra sina slutsatser totalt redan idag struntar i förbud så som exempelvis färger på båtbottnar, en liten outlaworganisation som inte tänker göra så som beslutshavarna bestämt. Nu tänker ni när ni läser, outlaw, jämför han oss med kriminella gäng, för mig är kriminalitet oavsett brott kriminalitet, en snattare eller en båtägare som målar sin båt med giftig förbjuden färg är för mig en kriminell, han begår ett lagbrott,och ni medlemmar verkar rörande överens att det inte spelar någon som helst roll om ni begår det brottet eller inte. Inte heller verkar det bekymra er att köra båt alkoholpåverkad. Så det kanske är bättre jag framför mina åsikter inom gruppen vad jag anser bäst för miljön mm. Eftersom lagen för er inte är något som ni anser behöver bry er om. Jag vet någon nämnde fartkameror i skärgården, jag tyckte förslaget var överilat, men idag får jag nog tänka om, det var nog ett bra förslag, det i samband med en registering där tydliga tecken är tvunget att fästas på båtens sidor skulle underlätta mycket för både KBV och ordningsmakten. Man skulle kunna öka anslagen hos KBV, eller rent av ge provision till dom enskilda tjänstemännen som patrullerar, kanske en tusenlapp extra för varje båtfylla som går till rättegång.Pengar sporrar den mest trötta, det vet vi av erfarenhet. Vad tycker ni därute som är något seriösa? För någon seriös båtägare finns det väl på denna site? Än dom som kallar mig nazist mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 15 Januari , 2008 miljöbengt kanske vill köpa en ny 4takts motor åt mig så får vi se hur länge den får vara kvar innan den blir stulen.. komma hit och vara otrevlig och överlägsen vinner du inte mycket på.. schas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Januari , 2008 Jag har en gammal stor grolle på akterspegeln... Skulle mer än gärna vilja byta den mot en nyare fyrtakt men sedan har det ju med ekonomin att göra. En gammal fungerande grolle kostar runt 10kkr, en nyare fyrtakt det 6-7 dubbla. Vilket kan kännas dyrt för en hobby/fritidsverksamhet...Men visst ska vi värna om miljön, den är viktig!Båtskatt kan jag inte riktigt förstå. Men en skrotningpremie kan jag däremot mycket väl tänka mig, om man får bort gamla murklor så försvinner även en massa reservdelar vilket med tiden leder till att fler murklor försvinner... då kommer det att ske en föryngring mycket snabbare än idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiljoBengt 0 Postad 15 Januari , 2008 Jag är inte otrevlig, jag debatterar och jag har inte sett till dig i diskussionen heller, mer än ditt inlägg om schas? Vem är då otrevlig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinG 0 Postad 15 Januari , 2008 Här kan man höra sanningen om koldioxsid http://koldioxidensvanner.slu.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 15 Januari , 2008 nu börjar det hagla anklagelser om att vi är för att köra på fyllan och så vidare.. detta har spårat ut totalt... om du inte ens fattar att du otrevlig så är det ditt problem!nej vi är inte intresserade att skriva erat partiprogram så sätt dig du med dina kollegor och spåna hej vilt över en flaska rödvin..gör oss en tjänst och logga ut från detta forum nu och kom inte tillbaka hit! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 15 Januari , 2008 vad kör du för båt bengt det skulle vart skoj att veta min båt finns i min sjöbod men i din är det tomt rillezzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Januari , 2008 Lite svårt att sätta namn på den här stollen, vad har hans tidigare nick varit? Senast ändrad av Westfjord26 | 15 januari 2008 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 15 Januari , 2008 jag tror minsann att bengt kör trambåt eftersom han inte törs sätta ut sin båt i sjöboden fridenzzzzzzzzzz rillezzzzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 15 Januari , 2008 Snälla Bengt, NU RÄCKER DET, och det skulle nog din mamma säga också! Du skriver att du vill kunna påverka och om du är politiker så måste det skett ett misstag i din karriär någonstans. Du har inga som helst people skills, du kan inte ta människor och jag undrar vad du har för social kompetens. Hur tror du att du ska kunna få något konstruktivt ut av dina inlägg när du bemöter folk på detta sätt. OM du är politiker så är det en stor tragedi. Jag hoppas att jag inte röstat fram dig, för då har jag gjort ett stort misstag. Jag önskar att du lämnar detta forum om du inte kan nyansera och förstå dina motståndare. Om du inte kan förstå hur din motståndare tänker kommer du aldrig vinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Januari , 2008 Och som alltid gäller; mata inte trollen *). /A*) Troll se wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll Att argumentera med ett troll är som att gyttjebrottas med en gris. Man kommer ingen vart utan blir bara arg, förbannad och nedkletad. Och först efter en stund inser man att grisen tycker om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 15 Januari , 2008 Uppseendeväckande många som gärna ser att det införs en skrotpremie men som samtidigt inte vill ha någon båtskatt ... precis som vanligt vill folk äta kakan och ändå ha den kvar. Jag vill definitivt inte se någon skrotpremie på gamla båtmotorer av den enkla anledningen att en sådan måste finansieras på något sätt och det kan bara göras genom höjda skatter (I Sverige är vi bevisligen inte bra på att spara in pengar genom effektivisering ...). OCH jag känner mig redan beskattad upp över öronen och vill inte ha ett ytterligare flöde av mina surt förvärvade slantar till staten. Folk får faktiskt själva ta ansvar för att åka miljövänligt eller annars vara hemma. Vi har redan idag världens högsta skatter! Dessutom är det så att en sådan här premie skulle vara i sammanhanget väldigt obetydlig. Hand upp alla som tror att den miljöbilspremie på 10 000 SEK var avgörande för huruvida många skulle byta ut sin gamla bil mot en ny eller ej! 10 000 SEK på en affär på > 200 000 är så litet att man inte ens tar det i beaktande vid bilköpet. Det är ju för sjutton vad det kostar så fort man lägger på minsta tillval på bilen. På samma sätt kommer en skrotpremie på båtmotorer på säg 5000 SEK fungera. De som ändå skulle bytt byter och håvar in pengar som jag och ni andra får betala! Om detär avgörande huruvida motorn man ska köpa kostar 45 000 eller 50 000 har man i alla fall inte råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Januari , 2008 I´ m schizofrenic, and so am I Inte var det så svårt att fatta vem som ligger bakom det nicket jue. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Januari , 2008 Troll spricker i dagsljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 16 Januari , 2008 För att återgå till varför det finns en miljötråd eller det kanske inte var frågan. Det var om hur vi kommer åt miljöbovarna. Ja, jag hittade en tråd i ett annat forum som var väldigt bra skriven av en PerreP. http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6224 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiljoBengt 0 Postad 16 Januari , 2008 Några kommentarer angående mitt förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 16 Januari , 2008 Du accepterar ju inga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser