Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Wacy

Hjälp med köp av våran första segelbåt

Rekommendera Poster

Jag är inte skeppsbyggare så jag har ingen aning vad den korrekta definitionen på vad som egentligen får eller ens kan kallas osänkbar egentligen är. Men, för mig som ärkeamatör har osänkbart betytt något i stil med att båten åtminstone är betydligt svårare att sänka än båtar t ex utan flytelement.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kan man egentligen köra på motor. Jag menar hur långt räcker soppan? Det är väl ingen stor tank i en utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika beroende på motor och tankstorlek. Vissa utombordare har du en tank i själva snurran. Men ska du ha lite mer hästar upp mot 6-9 hk vet jag inte om det finns utombordare med inbyggd tank.

Annars är tanken separerad från snurran. Du har en plastdunk (för att förklara det lätt) som du tankar upp, Som sedan kopplas med en slang till snurran. Det är så du får din soppa.

Hur långt du kommer beror ju på motor/tank m.m. Men du kommer faktiskt längre än du tror. Alltid bra att ha en extra liten reservdunk med sig, utifall soppan tar slut. Men som sagt du kommer längre än du tror med en normal tank. Om snurra ingår i ditt båtköp, vilket jag hoppas. Så får du självklart med en sådan tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med om att soppan räcker så länge.

Speciellt om det är en tvåtaktare. En 9 hk utombordare till t.ex vår Maxi 77 drog 3-4 liter timmen. Tanken var på 20 liter och 20 i reserv. 10 timmar vid bra fart gav ungefär 50-60 M med ful tank men målet var Kristiansand på 90 M.

Segel var enda rätta men vid stiltje låg man där och guppade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag inte hålla mig längre. Måste få lägga mig i. Köp, för tusan en B31, för ca 150 000 kr! Om ni bara har fasta inkomster är det ju knappt nånting att amortera på. Där har ni en båt som bara stiger i värde. Lättseglad och rejäl. Hyfsat snabb, dessutom. Kojerna är 4 stickkoj. Rattroder, precis som vi snobbseglare har. Kan ge er tips om lämplig finansiering, bara för att jag tycker så mycket om er frågeställning... Tänk på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och jag är Koljans kvinnliga övermänniska. Jag tycker att ni ska kolla på Dominant Race. Den är mycket snabbare. Har ingen fjantig ratt, men hallå!  Vem behöver en ratt? Han är kass på segling. Nu är han skitsur på mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Jag kan rekommedera en Scalar 25 som är en båt på 7.60meter. Hon har plats för 4 personer, är lätt att segla och hon tål mycket sjö. Om man vill lägga ner lite jobb kan man få en sådan för ca. 30000 tusen kronor.
Mvh
Uwe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Luffarn har varit lite anonym några dagar här. Jo då visst är de både fock och klyvare. Liten klyvare ute på peken sedan focken innanför. Jag vet faktist inte vilken sorts båt jag har. Den påminner om en folkbåt eller en minimum. Men för liten för det första och för stor för den andra. Samt så sitter masten på rufftaket. Kolla gärna i sjöboden där finns lite bilder. Säg gärna till om ni kommer på vad det är för någon.

I Sundsvall ligger vi föresten.

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en massa toppenbra tips och annat. Efter många timmars läsande, tittade och funderande över segelbåtar på internet hoppas jag att jag har blivit lite klokare. Jag undrar helt kort om ni kan försöka jämföra: Ohlson 22, Rock 20, Triss Magnum samt Hurley 20/22 rent komfort och utrymmesmässigt? Om ni orkar alltså :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låter andra ägare av Ohlson, Rock mm beskriva sina båtar, för jag kan för lite om dessa. Men Triss Magnum kan jag ;-)

Komfort och utrymme sa du:

Sittbrunnen är medelstor, Tre vuxna kan utan problem sitta ute under seglingen. Är det fyra så är det trångt! Ett bord får plats utan problem när man ligger still och då kan 4 vuxna få plats. Två stora fack i sittbrunnen som sväljer mycket. Utmärkt sikt under seglingen, då rufftaket är platt.

\Tongue

Ruffen är riktigt rymmlig tack vara att båten är så bred men saknar ståhöjd. Man kan stå och laga mat om ruffluckan är öppen. Annars så är det modell krypa som en snigen när man ska förflytta sig till förpiken. Men 4 vuxna har gott om utrymme och sovplats i ruffen.

Det som jag själv tycker är negativt är saknaden av bra stuvutrymme. Det finns men det kunde ha varit mer. I Förpiken finns det två mindre fack länsg sidan och en hylla längst fram samt ett under dynorna (bra plats för batteri)

I kajutan/salongen är det två långa men smala fack samt två under dynorna som sväljer mycket. Sen så finns det ytterliga två mindre vid skottet tilll sittbrunnen Dä man får plats med stekpanna, kastuller och tallrikar mm. En porti potti får du plats med under nedsteget till sittbrunnen efter ha ändrat lite med trappsteget

Över lag så är båten väldigt rymmlig för sin storlek. Men det kunde ha varit mer stuvutrymmen i båten.

Hoppas du är nöjd med svaret 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...