Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Wacy

Hjälp med köp av våran första segelbåt

Rekommendera Poster

Hej på er seglare.

Jag och min fru har aldrig seglat eller ens befunnit oss på en segelbåt, men det hindrar och avskräcker oss inte från att skaffa en:) Vi tänkte att det är nu när man är under 25 år och har tid man borde lära sig. Vi blev nyligen medlemmar i Halmstad Segelsällskap och ska köpa båt i år är det tänkt. Möjligen i slutet på säsongen för att få mer för pengarna och satsa på segelsommar nästa år. Jag hade hoppats på att ni har några nybörjartips samt förslag på båt som passar på våra kriterier nedan:

* Max 20 000 kr, tyvärr

* Vi är som sagt två i familjen och kommer nog mest segla dagsturer med 2-4 personer. Men man ska kunna sova fyra st, ruffad för fyra alltså. Om det är trångt gör inte så mycket men möjligheten ska finnas.

* Man ska kunna bada från den

* Tillräckligt robust för att klara en tur till Danmark eller Göteborg från Halmstad

* Lättseglad

* Ingen träbåt

* Ganska snygg:)

Frågor:

* Om vi prioriterar storleken i sittbrunnen eller ruffen vet jag inte riktigt. Var brukar man störa sig mest om det är trångt?

* Är det värt att vänta med köpet till sensommaren/hösten för att få mer båt för pengarna?

* Hur trevliga är seglare?=) Jag undrar snarare om man möjligen kan våga fråga någon i klubben om man får följa med ut med deras båt under sommaren?

* Krävs det någon utbildning för att få segla båt kring 20 fot? I så fall vad kostar det?

* Finns det någon bra nybörjarbok om segling?

Ja det var nog allt just nu. Hoppas ni har möjlighet att hjälpa oss.

Tack på förhand.

Senast ändrad av Wacy | 15 januari 2008 | 17:36

Senast ändrad av Wacy | 15 januari 2008 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en svår ekvation. Men för lite mer än 20 000 får man en tex en Olsson 22 som är en bra båt med plats för 4 och som klarar lite långre färder. Får nog vara bra väder över till Danmark dock.  Stortriss kan också fungera men är mer innomskärsbåt.

Man kan bada från i stortsätt alla båtar.

Ang vänta till hösten kan vara lönt men inte alltid säkert. Mitt tips är att följa annonser på nätet och se vad som dyker upp. Har inte för brottom och inspektera noga. Ta hjälp om ni är osäkra. Många båtar har klssförbund, på deras hemsida kan man hitta viktig info om båtarnas svagheter.

Många, till och med de flesta seglare är trevliga och att fråga har ju ingen dött av.

Det krävs ingen utbildning men jag rekomenderar starkt att man går och läser förarbevis så att ni får grundläggande kunskaper. Där kan ni också träffa andra som kanske kan ta med er ut på segeltur. Kurser finns bla på Medborgarskolan eller i vissa båtklubbar.

Kursen kostar ca 1500 kr och är väl investerade pengar. (det är härligt på sjön men man ska ha respekt för havet.)

Bok om segling... Finns nog en hel del prova sök på biblioteket.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara ett litet påpekande till alla som gruvar sig lite för att skaffa segelbåt i tron att det är svårt att segla.

Tänk på att segelbåten också är en motorbåt, både de med utombordare och de med inombordare. Alltså kan man om man vill åka mestadels för motor första sommaren. När man blir sugen och det kan väntas medvind kan man dra upp seglen, ingen stress eller press att man måste lära sig direkt. Efter några försök så seglar ni även mot vinden. Eller tar till motorn om ni känner för det.

Att segla är mycket enkelt. Det som är svårt, vilket det sällan talas om, är när motorbåtens motor totalrasar ute i sjögången. Det är svårt, och det kan bli farligt. Det är inte som att stanna efter vägkanten med bilen. Med segel klarar man sig.

Lycka till med båtköp! Leta en som har fina segel, är de riktigt gamla blir det inte alls lika kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seglar-mot-or

En mycket bra nybörjarbåt är viggen. Man kan ha tur och få en sådan ganska billigt, fast kanske inte 20 000. Lägg på en tia och du kommer säkert att få tag i en sådan. Den har stor sittbrunn och gott om plats finns det invändigt. Mycket sjösäker och väldigt mycket båt för pengarna.

Lycka till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja som jano säger, en ohlsson 22 rekommenderas starkt. Hade själv en sådan som första båt. Sålde min för 20 000, du för väldigt mycket båt för pengarna. 22 fot kanske kan tyckas lite, men den är väldigt stor i sittbrunnen och bra med utrymme innuti.

Väldigt lättseglad också, försök hitta en med neddragna fall till sittbrunnen så förenklas segelturen en hel del.

Gör som jano säger, ta ett förarintyg, då får du allmän kunskap om sjölivet. Du lär dig allt du behöver kunna för som fritidsseglare i skärdgården. http://www.navigationsakademien.se/ 

Lycka till  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er

Det finns en mängd liknade inlägg om tips på bra båtar i den prisklassen som tex denna länk   http://www.maringuiden.se/forum/;thread=174564

Mitt tips är du tittar runt på blocket och kollar efter en ev båt som passar er båda

www.blocket.se

Att köpa en båt för 20000 då blir det oftas en äldre båt och man får vara berädd på att slänga ut en del pengar på att köpa nya saker.

Men visst kan man göra kap, vi gjorde ett när vi köpte våran Triss Magnum för 20000 och den har det du söker efter att det går att göra längre turer med den. Vi har seglat från Gbg södra skärgård till Norge varit över till Danmark några gånger. Fast jag och min båtkollega å jag är erfarna ensamseglare. Så ett tips är som andra skriver, ta ett förarintyg det hjälper er båda och andra på sjön.  

Lycka till

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Luffarn säger är det fritt fram att använda segelbåten som motorbåt. Visserligen finns det messerschmittar som anser att segelbåtar måste seglas men det kan vänta tills rätt tillfälle infinner sig.

Det är som att ha en kombinationsbåt. Vill man styra motorbåt så gör man det och vill man segla så drar man upp seglen.

Nu när man bara pratar miljö här så är även den aspekten att reflektera över. Att segla ökar inte CO2 med ett enda gram.

Även till dem som funderar på att köpa en motorsnipa kan man ge rådet att skaffa en liten segelbåt. Man får mycket för pengarna och sjövärdighet som slår de flesta motorbåtar för samma peng.  Första året kan man sätta en spann över masthålet om man är osäker på seglandet.

Men det är som sagt inget svårt. Däremot kan man komma olika fort fram och den kunskapen blir man aldrig fullärd i. Jag tror att det är alltför många som tycker det verkar svårt att segla och av den anledningen skaffar motorbåt trots det eviga surret och tankandet stup i kvarten. En del tycker att det lutar och då sjunker nog båten snart. Kolla då under båten. Där sitter en tyngd med halva båtens vikt och håller emot. 

Säkerheten är ju betydligt större i en segelbåt med de två sätten att få den att röra sig, segel/motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är själv ny på det hela köpte min båt Hösten -06 snickrade lite under vintern. Lärde mig i sommras som dom säger det går ju gå för motor när man blir osäker. Även om man inte gör det speciellt mycket men det är tryggt att veta. Jag börgade genom att fara ut med motor så det var relativt fritt åt alla håll sedan hissade jag segel och provade. Började med bara storseglet sedan när jag fått lite klämm på det bara focken. Sedan med bägge och sist kom klyvaren på.

Som jag känner med storleken så känns det som sittbrunnen är viktigare i  mitt fall då det är där man vistas oftast inne sover man ju mest. Men det beror kanske på vilka krav man har.  Då ska vi  ha i åtanke att jag messtadels har seglat tvådagarsturer och i någorlunda vettiga miljöer. Ska man ut på öppet hav med lite storm vill du nog inte ha så stor sittbrunn som det går att fylla med vatten.

Det är nog bara att fråga så får ni åka iväg. Många är jättetrevliga och en del är bara malliga över sin båt som dom längtar till att visa upp så det är nog inte några problem att få en tur eller två.  Har ni vägarna till norrland är ni välkomna att åka med mig iallafall.

Lycka till

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte själv min första egna båt för ett par år sen, det blev en rj85:a. Den är kanske i trängsta laget för 4 personer men det går (finns 4 kojplatser). Jag vet väl kanske inte heller om jag skulle segla till danmark med den (seglar på ostkusten) det kanske blir väl blött men det finns säkert folk som gjort detta också.

Fördelarna med båten är att även om det lutar en del ibland så händer det inte plötsligt (har seglat x79:a innan och det var mer... spännande) och den är väldigt förlåtande och enkel att segla. Man slipper ju även kryssa med stor genua (om man nu inte prompt vill) och den går enkelt ganska fint på kryssen så det är kul och lätt att lära sig. Den har även en grund tålig köl om man nu vill kelas med en sten eller två så i naturhamn kan man ta sikte på där ingen annan vågat lägga till. Snygg är den också (eye of the beholder) och finns i prisspannet 15-50 tusen beroende på skick och utrustning.

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för åsikterna och tankarna.

Det att en segelbåt även är en motorbåt och att man inte behöver stressa fram seglingen var en toppentanke.

Jag vet att frågan om nybörjarbåtar är en ganska frekvent förekommande fråga i forumet. Men jag hade hoppats att mina kriterier hade gett er en idé på vilken båt som skulle passa just oss. Framför allt en billig båt som klarar sig till Danmark?!

Beträffande frågan om prioritering av utrymme i sittbrunn eller ruff undrar jag fortfarande vad ni tycker. Hur många brukar man förresten kunna vara i en sittbrunn under segling?

Kan man sitta i ruffen under segling?

Har man mobiltäckning i vattnet utanför västkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang att sitta i ruffen under färd så absolut går det. Men tänk på att om man köper en mindre båt är det kanske inte så roligt. Då man inte hänger med hur det lutar och gungar. För lutar kommmer det att göra hur mycket man än smyger med seglen. Med en större båt är nog det ett mindre problem men med min lilla sju meters båt skulle jag nog inte vilja åka någon längre sträcka så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Min fru och jag började segla en debutant för att lära. När barnen var små blev det inte mycket seglande i denna lilla båt och den låg 1 timmes bilfärd från hemmet.
Nu när ungarna blivit vuxna skaffade vi oss en Hydra en liten havskryssare på 20'. Vi har använt den i Mälaren på 1 veckors seglatser, max. Man har ju passerat 50 och ståhöjden är ju inte lysande i båten. Däremot sitter man bra inne i båten och kojerna är perfekta. Båten är lätt att segla och i somras råkade vi ut för 17m/s utan att det kändes obehagligt, båten klarade detta galant, på lokalradion påstod dom att det skulle båsa 5-6 m/s denna dag..en annan story. Under vintern ska vi köpa ny båt. Det lutar åt en ny Delphia 29. Detta innebär att Hydran går att köpa för ca 15000 kr.
MvH /Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte en Magnifik Midget som min första båt 20000:-

Mycket båt för pengarna och klarar det mesta i segling.Den är mitt tips!

Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker att med hjälp av den avancerade sökfunktionen på sailguide.com hitta ett gäng båtar som kan passa.

Båttyp - Segelbåt

Skrovlängd - 6-7,5 m

Bredd - 2-2.5 m

Max djup - 1,25 m

Minst antal kojer - 4 st

Max pris - 50 000 kr

Är det några prisvärda båtar kring 20 000 som jag kan missa att titta på med dessa sökkriterier?

Hur lätt är det förresten att gå in i naturhamn med en segelbåt? Hur djupgående tycker ni att den max får vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Wacy

För två år sedan var jag i samma läge som du. Ville börja segla, kunde inget, hade ingen båt. Jag läste förarbevis, och sedan det som var en riktig höjdare, -jag gick en veckas seglarskola i ljungskile (Gunnars Seglarskola om man vågar göra reklam). Det var otroligt lärorikt, -en hel veckas segling med duktiga instruktörer.

Veckan efter det köpte jag en båt, en Havsfidra.

Jag kunde börja segla den själv  direkt, -med hyfsat självförtroende

Så, om du har möjlighet, satsa på nåt liknande. Ett bra sätt att lära sig undvika dom värsta misstagen man kan göra.

lycka till

erlandf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Ang. prioritering av utrymme...

Svårt där, det är en balansgång. 4 vuxna i en båt som seglar och man befinner sig som oftas ute, då bör man ha en stor sittbrun där alla kan vara med samtidigt under segelingen eller sitta å ta en öl eller äta något när man har lagt till och få plats med ett bord. Om man väljer detta så blir ruffen kanske något mindre. Det är en svår balansgång, för i bland så vill man sitta inne när det är skitväder eller om man skall sova så rumpan får plats. Men om jag själv får välja så väljer jag stor sittbrunn, mindre ruff. MEN en ruff med ståhöjd! Så slipper man krypa fram när man skall in i förpiken tex eller stå krökt som ett C när man ska laga mat...

Mobiltäckning...

Nä den sluter vid sista pollen ;-)

Själv har jag Comviq, har aldrig haft problem med täckningen förutom när vi seglade ut till Danmark. Ca 30 min segling från Vinga så fanns det ingen täckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta täckta segelbåtar klarar sig över till Danmark.

Vad du ska titta på är båt med en sittbrunn som kan självlänsa sig även när man lastat och sitter ett par tre i brunnen. En del små segelbåtar har problem med det. Man får plugga utloppet och då kan överbrytande sjö inte komma ut. Inte alltför stor sittbrunn om du vill ut på havet då båten kan blir  instabil med stor fylld sittbrunn. Några större problem på skyddade vatten mellan Danmark och Sverige är det inte normalt med de normalt  rådande vindarna.

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad folk har skrivit i tidare inlägg. Men frågan om naturhamnar. Så fungerar det alldeles utmärkt med segelbåt. I Fören av båten är går den högst nån decimeter djup. Det är mot kölens början som det börjar ta i. Men gå in mot en bergskant med fören långsamt, så ska du se att det går bra, klart det måste ju vara tillräckligt djupt för kölen men den börjar ju först 1-2 meter inåt från fören.

Lycka till

Senast ändrad av loftis | 18 januari 2008 | 00:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla idéer och tankar.

Jag undrar nu var man kan leta segelbåtar förutom blocket, som jag anar är bäst, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här på MG också, men oftast de som finns på blocket, finns också på de flesta andra ställen. Men börja du på blocket, sen kan du kolla ställen som annonsbörsen, eniro, netboat m.fl

Men som sagt blocket rekommenderas.

Bara lite nyfiken på vilken båt hade du tänkt dig nu då? Eller vilken ser det ut som du skulle vilja ha :)

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 15 st jag för tillfället kan tänka mig. Men de fem hetaste kandidaterna är, utan inbördes ordning:

Ohlson 22

Rock 20

F 18/IW 23

Hurley 20

Triss Magnum

Någon av dessa i gott skick och under 20 000-lappen skulle nog passa mig tror jag. Men de kanske kostar mera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F 18 eller Ohlson 22 skulle jag rekommendera.

Har själv ägt en Ohlson 22 och var helnöjd. Sålde min för 20 000. Har du tur hittar du även en för det. Men skulle du hitta en för 24 000 så tycker jag absolut de sista 4 lapparna är värda att lägga till. Den båten är väldigt bra i sjö, seglar underbart, enkelt att segla. Utrymmet innuti är väldigt stort för att vara 22 fot och sittbrunnen är väldigt rymlig.

Det är mitt absoluta favorit val för den penningen, vet att man alltid vill ha en gräns.

Men när du köper båt sen, jämför också vilken utrustning som följer med båten. Såsom segel, ankare, snurra, m.m.

Har du 15 alternativ så lär du hitta en innan sommarn:)  glöm inte pruta lite med, låt lite proffsig så löser det sig :) hehe

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul!

Fast att jag har en Triss Magnum så säger jag, hittar du en bra väl bevarad Ohlson så slå till.

Nu när du har kommit så här långt och ska börja titta på båt. Ta med dig en erfaren vän som kan lite om båtar. Det finns en del fallgropar som man ska tänka på.... Kölbultarna, seglen, masten, böldpest, motor, el osv   \Undecided\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är den största skillnaden mellan utländska segelbåtar som Sheriff 600, Hurley 20, Vivacity 20, Rock 20 och Felicity jämfört med de svenska segelbåtarna F18/IW23, Ohlson 22 och Triss Magnum? Är det samma kvalitet?

Vid det här laget har jag förstått att det är svårt att säga att just den båten är rätt för dig.

Men om ni fick välja tre båtar jag borde leta efter lite extra, vilka skulle det bli?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som motorbåtsägare har jag inte så mycket att tillföra diskussionen mer än en fråga: Är det något fel på en Fingal? Eller är den bara dyrare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja om man fyller båten med vatten så sticker den inte iväg neråt i alla fall.\Smile\

Minns att Båtnytt gjorde ett test nån gång i slutet av sjuttiotalet där man faktskt vattenfyllde en Debutant och prövade att segla. Inte för att det gick fort precis och med en viss tendens att stäven skulle dyka men flöt gjorde den ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många kan man förresten vara på en segeltur. Tänker mig en dagstur utan övernattnig alltså. Kan man åka ut sex personer i en Ohlson 22 t.ex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ohlson har ju gått om utrymme. Men 6 personer går d nog inte att sova i den tillsammans, finns plats för fyra personer, men klart man kan ju knö. Mitt förslag är att du ringer till eventuella objekt och åker dit och tittar på båtarna som du är intresserad av.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7 meter båt med både fock och klyvare? Vad är det för båt? Eller menade du två olika stora försegel?

Och var i Norrland? Det är stort. 2/3 av svergige!

En annan sneseglare är från Ljusne i Hälsingland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...