Monn3 0 Postad 15 Januari , 2008 Tjenare. Har alvarliga problem att få min RYDS 430 gt 80talare att plana. Har precis köpt ny motor med ytterst lite mindre effekt än min gamla 40hk 2taktare som var sent 70-tal. I alla fall så hade jag samma problem med den att båten bara står med nosen rätt upp och vägrar gå ner då båten är för baktung. Är ett par kilo extra fukt där bak samt att jag är inte alltför lätt. Men för att få båten att plana just nu så får 2 personer gå fram i fören o ingen får vara i aktern. Finns det någon lösning på detta med trimplan eller liknande? Motorn är inställd så lågt som mjöligt så där finns det inget att göra åt. Tacksam för svar //Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 15 Januari , 2008 Verkar vara något helt jättelurt... En sådan Ryds skall plana med 25hk och ett par tre pers ombord, om det du beskriver skall bero på din vikt bör du väga 200kg eller så.....?? Kolla så att moroten du hängt på är i kondition så den inte är för klen av någon anledning, Ytterst lite mindre effekt skriver du, vad betyder det? 30-35hk?? det finns nya 4-taktare som väger as och då kanske det är det som spelar in. Har du rätt rigglängd? en ny tung 30:a 4-takt med lång rigg kanske....? plus dina kilo...??? vem vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Januari , 2008 Vad är ytterst lite mindre effekt än min gamla 40 hk..? Är det en fyrtaktare du monterat i nu så lär vikten ha ökat. Är det så att du ökat vikten och minskat effekten så har snålheten bedragit visheten.... eller du har sålt taskerna till räven. Nej, så allvarligt behöver det inte vara. Men jag antar att motorn du nu har inte varvar ur. Då kan du börja med att prova en mindre propeller för att på så sätt få lite fart på båten. Skulle detta inte fungera så har du redan funderat på att montera trimplan gör att vattenlinjen blir längre och då kan båten orka upp i plan. Ett annat sätt är givetvis att montera styrplatsen längre fram ex genom att montera in en styrpulpet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monn3 0 Postad 15 Januari , 2008 Skrev inlägget i lite hast så skall förklara mig nu 200 kg väger jag inte hehe men 100 stabila birdar man ju med iaf. Nåväl jag bytte min gamla 40hk 2takts till en 25hks 4takt Tohatsu med kortrigg. Så viktmässigt tror jag att jag fick typ 5 kilo eller något. Sprang iväg idag och köpte en hydrofoil sån som går ut på sidorna för att prova det och hoppas det ska göra deta som krävs. För båten planar när vi är 2 i båten och bägge placerar sig i fören. Går inte detta så kommer det väll åtminstonde göra så en av oss bara behöver stå mitt i båten under planing och det kan jag leva med då jag inte transporterar mig alltför långt. Hur som hellst kan det iaf inte bli sämre vad det gäller planing att sätta på det här. Motorn är helt ny så den borde prestera sitt allt. Men om detta inte funkar så blir det nog att investera i en ny propeller. Boven i det hela tror jag är fukt i båten då jag blev tillsagd att jag har ca 100kg fukt i akterspegeln enligt försäljaren då han såg det under montering. Han tyckte jag skulle låte båten ligga uppe under 6 månadet för torking men då jag är sportfiskare som jag är så får detta lösas på annat sätt Hur som hellts så tackar jag för hjälpen och hoppas jag ska få rätt på möget. Senast ändrad av Monn3 | 15 januari 2008 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt_L 0 Postad 8 Maj , 2008 Det verkar konstigt! Vår 430Gt -86 planar upp med 5 personer i. 2st bak 2st i mitten och en fram. Motorn är en 1989års Yamaha 30hk 3-cyl med kort rigg och kavitationsplattan i nivå med botten på båten. Det går lite tungt i början men sedan kliver den upp ur vattnet.Dessutom full bensintank, men minimal packning i övrigt.När jag köpt båten hade jag två st propellrar till motorn,en 13 stigning och en 11 1/4 stigning.Lånade en GPS och testade 13 först,den gick 26.5 knop med mig ensam, och 24 knop med mig och sambon. Med 11 1/4 propellern blev motsvarande 29.5 samt 27 knop,den fick sitta på!Ev nackdel är att motorn verkar varva på gränsen till över, när jag kör ensam,man drar av lite,så känns det bättre!! Bengt_L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser