sandgrund 0 Postad 15 Januari , 2008 Hej!Har sökt och letat igenom alla trådar som handlar om vindruta till styrpulpet. Jag har dock en uttern 470 från -90 med en pulpet som jag gärna skulle vilja komplettera med en ruta. Vill dock inte lägga några stora pengar och den behöver inte heller vara så fin pga stöldrisken. Har sett att uttern i sin katalog har en ruta till äldre modeller, vet inte om denna skulle passa min båt? Att få tag på någon som gör fäste och sedan hitta någon ruta själv att mecka dit låter ju inte heller så lätt eller billigt.Hur har ni andra med äldre båtar gjort när ni kompletterat med ruta i efterhand? Har även letat begagnat på nätet under en längre tid men kammat noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 15 Januari , 2008 Halloj Orginalrutor är sällan billiga, mitt förslag (vilket jag gjorde själv) kontakta din nämaste glasmästare och be honom ta fram något i lämpligt matrial. För ramen så är det bäst att hitta någon som svetsar i rostfritt alt kan ordna fram något i aluminium. Tips om möjligt beställ en ruta som är rak och ej vinklad efter pulpeten, vilket blir mkt dyrare. För egen del så fick jag i detta fall betala blygsamma 1,500:- Lycka till! //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 15 Januari , 2008 ja original verkar kosta drygt 3000 i utternkatalogen. Vart har du ställningens fästpunkter i båten samt hur ser fästena till rutan ut? har du någon bild att visa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 15 Januari , 2008 Hej! Ta och se på lexan, lexan är en typ av plexiglas men mindre repkänslig, den går att kallbocka. Om det går att montera den så du får ner den över kanterna på pulpeten så kanske du inte behöver nån ram alls. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 15 Januari , 2008 vad används för att fästa den i själva pulpeten då? eller ska den pressas så tight så den håller sig själv på plats lixom? nån som har en bild på hur det kan se ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 15 Januari , 2008 Hej! Tyvärr har jag ingen bild på hur det kan se ut. men jag skulle nog skruva fast den, men för att den inte ska kunna skava så kanske en sträng med silicon som lim/vibrationsdämpare. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 16 Januari , 2008 Hallå Igen Så här ser min ruta ut, ser kanske lite närklig ut iom att jag har möjligheten att ta loss den i de fall jag önskar ha kapell på båten. Tyvärr är det denna bild jag har just nu, men du får iaf en uppfattning om hir jag löst det. http://www.maringuiden.se/images/sjobod/minbat/thumb_8114.jpg\ border=\0\ /> //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 17 Januari , 2008 att bocka en lexanruta över pulpeten kanske är det lättaste och billigaste alternativet. lär ju inte behövas nån ram för att hålla fast den då. använder ni nå speciella skruvar när ni drar fast den i pulpeten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 17 Januari , 2008 Om inte jag missminner mej, så var den typen av böjbart plexi ganska dyrt. Men resultatet blir säker snyggare. Så du får nog göra en egen liten markandsundersökning på vad som blir mest ekomiskt och snyggt. Sen beror det förstås på hur högt du vill ha rutan över pulpeten. Om du vill ha en relativt hög ruta, behöver du Nog förstärka med en ram eller stag iaf. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 17 Januari , 2008 ja gratis är det säkert inte men man kommer nog inte upp i dom 3 tusen som original kostar.. men blir det i närheten så finns det ju ingen anledning att krångla själv. ja hur hög ska rutan vara, vitsen är väl att slippa få vinden rakt i fejset så den måste ju upp en bit, blir det sånt tryck på den då att den krävs en ställning alltså? hmm får väl göra en liten marknadsundersökning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 17 Januari , 2008 Hej! För några år sen så fick morsan insatt en bakruta på hennes husvagn den betalade de 800kr för (lexan), men ta och ring till glasmästaren, ta mått bara så du vet hur stor rutan ska vara, känner du nån som har en bockmaskin så blir det mycke snyggare. Får du rutan bockad exakt efter hur formen är på pulpeten och du både skruvar och limmar så blir det så starkt så du kan dansa på den, He he, Urban Senast ändrad av ubbe62a | 17 januari 2008 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 17 Januari , 2008 lexanruta kostar tydligen 1500 per kvadratmeter enligt glasmästaren. men så mycket går det ju inte åt. detta är dock 4mm tjocklek och känner tyvärr ingen som har en bockmaskin. får fundera vidare på dom olika alternativen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 18 Januari , 2008 Hej! Jag pratade med glasmästaren idag och han skulle ha 17-1800/kvm, men då är det 6mm polycarbonat, det ska visst vara bättre att bocka. Men det borde väl gå att åka till en mekanisk verstad som hjälper dej, men du kan ju inte behöva mer än 0,5-0,6kvm, räkna ut hur mycke du behöver och räkna vad det behöver kosta. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser