Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
daniel_h

Skuren mercruiser 4,3 -- delar från cheva astro, likheter??

Rekommendera Poster


Hej hej  :D
Jag har ett problem som jag tänkte att nån här har lösningen på, det är nämligen så att jag har en mercruiser 4,3 v6  som jag har lite problem med,

den har skurit i ett vevstakslager och tänkte om jag har en likadan motor men som suttit i en bil, tex en cheva astro, och tänkte ta det blocket med vevaxeln och så, vad behöver flyttas över om det ens är möjligt. Den motor som satt i båten är helt komplett men har dålig kompression på 2 cylindrar och så måste man slipa vevaxeln då det blivit skador på den när lagret skar. Har läst lite här om hur man marinkonverterar en bil motor men har inte fått några direkta svar, hoppas nu att det finns nån som sitter inne med dessa svar.

Misstänker att själva blocket är från en bil då det sitter en motorvärmare på.:D
Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Blocket från en Astro är det samma som en Mercruiser motor.

Det kan sitta andra kolvar (högre kompresjon) i Mercruiser blocket.

Tidliga Astro motorer hadde vanlig hydraulisk kamaxel. Dom nyare hadde rullkam.

 

vh

JonB  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


GM:s V6 4,3 är världens vanligaste motor på andra plats kommer deras smallblock 350 och mängder av delar i dessa 2 motrer är samma, men till din fråga. Om det är en 4,3 liter i din astro då är det troligen samma kan finnas viss variation beroende av årsmodeller men är det en 4,3:a så lyft över marinkonverteringen och kammen så funkar det, är det en insprutare så låt motorn vara som den är.

 

Annars kan du köpa en sådan motor på skroten, sök på Osby skroten dom har grejer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaren så långt, nu har jag några fler frågor!!

 

Den astro motorn som jag ev har är en -92a, mercruiser motorn är en -94a och i mercruisern är det små rullar som lyfter stötstängerna osv, rullkam alltså, kan man ta reda på om det är hydralisk eller rullkam i astro motorn utan att plocka isär hela, isåfall hur??

Marinkonverteringen är det grejer som bara sitter utanpå??Isåfall skulle det bara vara kammen som skulle behöva byta plats inuti motorn och ev kolvarna då om jag fattat det rätt??

Vad exakt är marinkonverteringen??Limpor, kän, oljekylare, grejen som axeln sitter fast i på svänghjulet(ryckutjämnaren??).

 

Har försökt läst en del om detta men inte hittat nåt som är riktigt 100%igt, men eftersom jag har en komplett mercruiser motor så borde det väl funka att byta utan allt för stora bekymmer(hoppas jag:-) )

 

 

mvh Daniel

 

Senast ändrad av daniel_h | 19 januari 2008 | 01:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har samma problem med en 431 4,3l penta från 93, hur har det gått för dig?         Jag funderar på att köpa ett komplett block från USA för 1100dollar = 10000kr  (utan toppar, bara kolvar ,stakar,vev m.m.) Men funkar det med en astro motor sä kan man ju åka till skroten och leta upp en med insrutning och flytta över marin prylarna, men man vill ju gärna veta att sakerna verkligen passar innan man startar ett sådant projekt.

Tacksam för alla tipps.............................

post-23366-1394235769,7744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog det sitter sådana motorer i vissa Cheva S10 och Blazer också från dessa årsmodeller.

 

MVH Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just kollat på bilskrotarsidorna på nätet, man kan ju köpa en fungerande motor för mellan 5000 och 15000kr..men passar limporna, generatorn (man skall ju ha en marinmodell som är gnistskyddad) och de andra prylarna som tex sprängkåpa och axeln ? Obestämd Vore kul om någon som provat ville dela med sig vad man bör tänka på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en megalyftning på en gammal tråd då jag har samma funderingar.

Jag kan få köpa en Mercruiser 4,3 LX 96:a som har tagit in vatten.

Min tanke är att köpa en 4,3 Vortec V6:a från en Cheva S10 95:a eller liknande som är på 193hk.

Kan man flytta över marindelarna? Och vilka problem kommer man stöta på?

Är lite sugen på insprutning och på S10 motorn sitter det TPI kan man bena ut kabelhärvan ECUer och annat och köra den standalone? Är det mindre elektronik på en motor med TBI insprutning och kan man köra något av dessa insprutningar på en marinmotor? Eller är det bäst att flytta över förgasarna från Mercruiser åxå? Och som sagt är det någon som gjort detta tidigare? Och om det inte är någon som gjort något av detta tidigare så finns det troligtvis en bra anledning ;)

 

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog lite svårt att få bilsprutet att funka i båt. Lambdasonden är väl en av dom stora problemen att få till.

 

Avgaslimpor och annat passar. Tvivlar på att det är samma kam i s10 motorn som i marinmotorn

Finns ju också olika varianter på V6:an med o utan balansaxel.

 

Om man ändå ger sig fan på att anv. en bilmotor så bör nog denna förses med sötvattenkylning, allt blir mycket enklare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Lamdasonden så kom jag att tänka på den sitter ju på grenröret eller avgasröret och det är vattenkylt på en marinmotor så det ställer ju till det en del...

Hur har MerCruser löst detta på MPI motorerna? 

 

Kammen är ju annan antingen så kan man se hur det funkar med bilkammen eller så flyttar man över marinkammen med en gång, det är iaf rullkam på båda.

 

Tänkte flytta över sötvattenkylningen från MerCrusern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Astro, S-10, Caprice  har i princip samma motor som Mercruiser 4,3. Kammen kan vara annan, liksom effekten. En Caprice från 1989 kan ha 140 hk med TBI (Throttle Body Injection, enpunktinsprutning), en vortec tydligen över 190 hk, jag känner inte till effekterna exakt.

Chevrolet har motorstyrningen i en helt egen elhärva, så det går relativt enkelt att bena ut den och använda den i en annan bil eller en båt. TPI (Tuned Port Injection , flerpunktsinsprutning) är båttre på alla sätt, med högre effekt och bättre bränsleekonomi. TBI och TPI har i princip exakt samma slags elsystem, så arbetet är det samma i båda fallen.

 

Rekommenderas att köpa en hel bil i vettigt skick, kanske lätt krockad, och ta allt man behöver ur bilen och sälja resten billigt på t.ex. blocket. En motor och -styrning från en skrot vet man aldrig hur den går, och det fattas oftast några viktiga delar.

 

Hur man gör med lambdan vet jag inte. Tar man bara bort den, så tar motorn lika mycket soppa som med förgasare, så då faller ju en del av idén bort. Man borde kolla hur det är med nyare båtmotorer, hur de har det ordnat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input :)

 

Hade tänkt ta en motor från skroten komplett med kabelhärva och allt men du har en poäng med att köpa en donatorbil istället. En beggad motor på skroten kostar inte mycket men kan vara bra att provköra och se till att funkar innan man köper.

Motorn som jag kollade på med Vortec och TPI var på 142kw, motorkoden ska vara W då är det 142kw motorn.

Ska kolla på länken du bifogade om jag hittar något matnyttigt där.

Hittade en del bra här åxå http://www.gearhead-efi.com/gm-ecm-pcm-conversion/tbi-efi-conversion.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde själv en TPI konvertering på min Pontiac från 1957 med stöd av chevythunder-sidan och en verkstadshandbok för att kolla färgerna på kablaget. Efter fyra somrar skulle jag aldrig byta till förgasare igen. Motorbytet kommer fram på den här adressen:

http://www.waasadata.com/pontiac/pageone.html

Notera skillnaden på gången mellan motorerna :D

Firebirden körde jag över 30 mil, så jag visste att den fungerade och hade vettig bränsleekonomi, och sålde den först när -57:an var i körskick för att vara säker på att jag hade fått med allt jag behövde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt trevligt ut, och låter ännu trevligare!

 

Finns det Lambda på marin motorer?

Har försökt hitta var den sitter på en marinmotor utan att lyckas.

 

Här är avgaslimpa och knä till en MerCruiser 4.3L MPI

http://www.marineengine.com/parts/mercruiser-sterndrive-parts/43l-mpi-alphabravo/0m615000-thru-0w309999/exhaust-manifold-and-elbow

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar faktiskt som om båtmotorer ofta inte har någon lambda, utan går i så kallad "open loop".

Motorn går ju enligt ett program som finns på chipet i ECU:n. Då lambdan blir varm går motorstyrningen över i "closed loop" och bränslemängden justeras enligt hur mycket syre som kommer ut i avgaserna.

Märkligt. En bil dricker mycket mer soppa om man inte har lambdan i skick, Det skulle nog vara vettigt att tala med en båtmotorreparatör, eller annan person som har insikt i insprutningsprogrammering och funktioner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att det inte finns Lambda på marinmotorer.

Bilmotorer går på nödprogramet om inte lambdan eller iaf inte bra och drar mycket bensin.

Var en riktigt liten smart adapter du hade hittat :)

Jag måste ta reda på mer hur detta fungerar, ska se om jag hittar någon som kan dom här bitarna, och om detta är något att hålla på med.

Skulle vara riktigt trevligt om det fungerar men just nu är det lite för mycket lösa trådar för att kunna få ihop något vettigt.

Ska kolla med dessa om och se vad dom har för input:

http://www.creativefuelinjection.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm lambda i båt. Dessa är alldeles för temperaturkänsliga för att kunna göra något nytta. Limporna får ofta olika temperatur och vattenblandade avgaser med avgaspulserna ökar ytterliggare felmarginalen.

 

Det är svårt att få till lambda i bil och då har man ett långt(torrt) avgassystem där man kan montera lambdan på lämpligt ställe, d.v.s. avstämt gentemot motor samt mot utlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tveksam till att cfi klarar att få till ett vettigt fungerande sprut. Anlitade honom för att mappa min Camaro när jag monterade kompressor på den med tveksamt resultat. Funkade inge vidare.Han kanske är duktig på vissa bitar men blir det lite special är jag tveksam.

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input :) Lägger ner detta för tillfället iaf.

Kollar om jag kan hitta något vettigt beggat som fungerar isället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till början av tråden. En Cheva Astro 4,3 liters V6:a passar där en Mercruiser 4,3 suttit. Är man beredd på att det kan bli några hästkrafter mindre än det varit förr (ev. olikheter i toppar och kamaxel), så kan man sätta i Chevamotorn och bara flytta över insuget från båtmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till början av tråden. En Cheva Astro 4,3 liters V6:a passar där en Mercruiser 4,3 suttit. Är man beredd på att det kan bli några hästkrafter mindre än det varit förr (ev. olikheter i toppar och kamaxel), så kan man sätta i Chevamotorn och bara flytta över insuget från båtmotorn.

 

...o fördelare o generator o gjutpluggar o diverse annat. Den marina kammen har man av en anledning, inte bara effektkurva utan så man inte skall få in vatten i cylindrarna p.g.a. baksug i avgassystemet.

 

Balanseringen mellan svänghjul och kolvar/vev stämmer antagligen inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen var att det går. Det skulle förmodligen fungera så bra så ingen som inte vet om motorbytet skulle märka nåt. Vill man vara säker  skall man naturligtvis skaffa en riktig marinmotor, men det blir en annan prislapp.

Själv skulle jag absolut sätta i en bilmotor i gott skick i båten.  Dock måste ju var och en göra sina egna beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...