Ryds435GT 0 Postad 14 Januari , 2008 Någon som har erfarenhet av att slänga på en 100kg 4-takt på denna båt? Det blir en Yamaha F50 2004 på min ögonsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goodtown 0 Postad 14 Januari , 2008 Sätt bränsletanken i fören och batteriet så blir det bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 14 Januari , 2008 Håller akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 Januari , 2008 Max motorstyrka enl t ex 1986 års Ryds faktablad på 435GT är 40 hk. 40 hk 2-taktare vägde väl ca 80-90 kg. Så vikten 100 kg är nog ingen större fara, lite baktungt kommer det att bli men gissar att det inte blir några större problem när du väl är uppe i planing. Använd trimmen aktivt, trimma in ordentligt innan du drar på så hålls fören nere under accelerationsfasen och sen trimmar du ut gradvis. Fast det där vet du säkert redan. Skulle det bli problem kan du hänga på ett par Smart Tabs. Eller fördela mer vikt föröver. Men i och med att de aktre sittplatserna är placerade en bra bit från akterspegeln så har du ganska mycket vikt föröver redan så jag tror inte du får några problem alls med den ökade vikten av motorn. Det blir nog fint det där med Yamaha F50 skall du se. Båten kommer att gå som ett spjut, säkert uppåt 36-38 knop nåt sånt, kanske uppåt 40 knop med 1 pers ombord. /Bo Senast ändrad av bossee | 14 januari 2008 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 16 Januari , 2008 Hej Bossee, vad menar du med: Använd trimmen aktivt, trimma in ordentligt innan du drar på så hålls fören nere under accelerationsfasen och sen trimmar du ut gradvis. Fast det där vet du säkert redan. Skulle det bli problem kan du hänga på ett par Smart Tabs Trimma in är när motorn är i 90 graders vinkel mot båten, när man bara ligga still. Att trimma ut betyder, efter accelerationen vinklar man motorn upp, då sänks fören. Stämmer det så? Och smart tabs, det är väl de vingar som man skruvar på kavitationsplattan, eller? Vad har de för uppgift egentligen? Hälsningar Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Januari , 2008 Grönling, Trimma in är när motorn är i 90 graders vinkel mot båten, när man bara ligga still. Trimma in menar jag när man vinklar in motorn mer mot akterspegeln med trimmen på gasreglaget. Fören hålls nere mer ju mer man trimmar in. Används t ex när man skall accelerera iväg från stillaliggande eller när man kör motsjö/motvind i vågor (så båten klyver vågorna istället för att studsa på vågtopparna). Att trimma ut betyder, efter accelerationen vinklar man motorn upp, då sänks fören. Vinkeln från akterspegeln blir större när man trimmar ut motorn med trimmen. Fören hålls upp mer när man trimmar ut. Används när man kommit upp i planing och när man kör i medsjö/medvind (så fören inte gräver ner sig i nästa våg). Och smart tabs, det är väl de 'vingar' som man skruvar på kavitationsplattan, eller? Vad har de för uppgift egentligen? Smart Tabs är små trimplan som man monterar på akterspegelns nederkant. Se tillverkarens hemsida så förstår du bättre: http://www.nauticusinc.com/ Smart Tabs uppgift är att få båten att plana lättare och plana i lägre farter samt ge stabilare gång överhuvudtaget. De är helt mekaniska och automatiska och är ej justerbara på det sätt traditionella justerbara (elektriska eller hydraliska) trimplan är. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 januari 2008 | 19:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser