Johanberntsson 0 Postad 14 Januari , 2008 jag behöver lite hjälp med mitt project, jag skall bygga en tilt för min motor. det är en evinrude 40hk, det sitter en kolv på redan, men resten saknar jag. jag vet inte hur jag skall gå till väga så skulle uppskatta lite råd och tipps. det är ett skol project. mvh johan berntsson ps, iomed att det är ett project arbete så kan jag inte köpa ett komplett paket för att få godkänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mooyn 0 Postad 15 Januari , 2008 Det är nog lättare att bygga det som en extern enhet, alltså som en motor hiss fast tilt, CMC har färdiga sånna som du kan titta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddlare 0 Postad 15 Januari , 2008 Låter som ett kul projekt. I vad för kurs gör du detta och vad har du tillgång till för maskiner? Är kolven resterna av en gammal tilt så bör det ju gå att få tag i pump och reglage som reservdel. Ska du bygga allt från början så gör det enkelt för dig och skippa hydrauliken. En tänkbar lösning är att använda ett elektriskt ställdon som användas alltmer till trimplan istället för hydraulik. Det är annars inte så svårt att bygga ett enkelt ställdon av en 12V DC-motor med rejäl utväxling och en gängstång. Men det blir nog värre att få det hållbart och vattentåligt. En kombinationslösning av dessa är att du tar en hydraulcylinder med samma kolvarea och kolvstångsarea som den du redan har och påverkar cylindern med ett ställdon. Cylindern kopplas direkt ihop med cylindern på båtmotorn. När den nya cylindern trycks ihop så förlängs cylindern till motorn och vise versa. På detta sätt kan allt placeras väl skyddat i båten. Se http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12273.htm för exempel på ställdon. (varesig vattentåligt eller billigt, men se det som ett exempel) Googla på tillexempel linjärt ställdon eller kulskruv för att få mer tips om hur du kan överföra en roterande rörelse till en linjär. Hydraulik i alla dess former finns det också mycket att läsa om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanberntsson 0 Postad 16 Januari , 2008 ok, tack så mycket, ska kolla upp detta =) jag skall även åka till en järn skrot idag och kolla om dom har något intresant. jag skall försöka att andvända kolven jag har på för den läcker ju inte iaf, annars i värsta fall får jag ta och köra på mekanisk lyft, lite synd bara att hela motor upphängningen är i aleminium så man kan ju knappt jobba med mettallen.. aja tack för hjälpen kom gjärna med mera tipps jag uppskattar det enormt. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanberntsson 0 Postad 16 Januari , 2008 jo ja hade ju tänkt och göra den extern altså ha pump och motor inne i båten, men de får ju lite bero på vilka grejer jag får tag i, CMC vad är det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2008 luftkolv och en liten pump typ biltema lilla luftpump, när kompressorn pumpar lyfts motorn när du släpper trycket tilltar den tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanberntsson 0 Postad 16 Januari , 2008 jag tror jag kommer klara mig nu, har fått tag i en komplett kolv med både elmotor och hydraulpump, ska bara få låss de gamla och sedan svarva distance brickor för att styra upp de hela.. sen ere nog bara el kvar =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser