Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Petta1

Har din plotter slutat att fungera?

Rekommendera Poster

I väldigt många inlägg där någon funderar på att köpa en plotter så kommer det alltid några pekpinnar om att man måste alltid ha sjökort, kompass, transportör osv. framme för man vet aldrig när plottern slutar fungera.

De erfarenheter jag har från min Garmin 2010C är att vid ca fem tillfällen så tappade den satelitmottagningen under ca 5-20sek.

När man läser pekpinnarna så får man känslan av att plottrar slutar fungera titt som tätt.

Vad har ni för erfarenheter, brukar era plottrar sluta fungera titt som tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju några scenarior där elförsörjningen till din plotter kan lägga av. Så varför inte lägga några kronor på ett papperssjökort för säkerhets skull? Förhoppningsvis behöver du aldrig använda det, men om nåt osannolikt skulle hända - då behöver du inte ångra dig efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel med redundans, man kan ju då tänka sig att de utan plotter har dubbla papperskort om det ena skulle blåsa överbord

även det är ett scenario som skulle kunna hända!

Men nu handlade tråden om plottrar som lägger av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plottrar lägger sällan av(aldrig hänt mig). Men bara för att chansen är väldigt liten så är inte det argument nog att strunta i backup, tycker jag. Gissar att du tycker tvärtom ;)

 

Senast ändrad av Yadis | 14 januari 2008 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

 

Enligt mig är det oansvarigt att inte ha med papperskort och att kunna läsa dessa.

 

Havet är inte att leka med, man ska njuta av sjön men man ska alltid ha respekt för den.

 

Går ju inte att åka in till macken och fråga sig fram.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid papperskort med mig, även om jag inte alltid har dem framme

men det hänger lite mer ihop med för mig kända och okända vatten osv

Givetvis har man även andra reservsaker med sig, bränsle, batteri, bränslefilter, olja, tänstift och allt annat som kan vara bra att ha OM det händer något.

 

Men just när det gäller inläggen om plottrar så låter det som om det bara är frågan NÄR den slutar fungera.

Händer det ofta eller är folk rädda för modern teknik?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med plotter och tidigare GPS sedan 97 dvs 10 år och har bara haft problem en gång och det var när plottern visade mig 100 m upp på land.  Så risken är nog inte så stor.

Däremot tror jag långfärdsseglare har haft mer problem i sin hårdare miljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det hände, blev felet långvarigt?

Hur åtgärdade du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det hände utanför Fjällbacka och var så konstant. Jag ringde Garmin men fick ingen riktig klarhet i vad som var fel.

 

Tror egentligen inte att plottern visade fel utan att sjökorten inte stämmer. Har visat mig på fel sida om prickar ibland.

 

Därav faran att blint lita på sin plotter, sjökorten bygger på sjömätningar som ibland är över 100 år gamla. De blir inte bättre för att de visas på en skärm. 

 

Att som en del gör köra i 40 knop i kolsvart mörker och lita på att plottern visar rätt är ungefär som att blunda och köra bil. 

 

Jag seglar alltid med ett kort i närheten (inte alltid uppe men väl på navplatsen) när det uppstår oklarheter.  Om verklighet och Plotter inte överensstämmer gäller plottern???

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde att verkligheten även går före papperskorten\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej  plottern har inte titt och tätt slutat fungera. MEN den har slutat fungera 3 gånger under de åren jag haft detta hjälpmedel. I tidernas början hade amerikanarna en störsignal inlagd så man hoppade en hundra meter. 

 

Nu är det så att jag aldrig har plottern att navigera efter utan som ett komplement till papperskorten och dessa har aldrig plåst iväg, slutat att fungera eller på annat sätt trasslat till sig. 

 

En plotter är och kommer alltid att vara ett komplement till sjökort och kompass. Sedan kan de vise tvista ifall man alltid skall ha transportör och passare framme.  mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sjökort är ett måste ombord. Att lita blindt på plottern är inte att rekomendera, då t.ex inte korten uppdateras med bojar o.s.v   Använd istället din plotter för att komplettera din navigering med sjökort som du uppdaterar då och då.

 

Vet inte om någon från Göteborg var ute på havet när nato låg här med sina båtar. Då skickades störningssignaler ut runt deras stora fartyg som låg vid torshamnsleden (vid rivöfjord) Då var det omöjligt för mig att använda min gps. Ibland var jag på land och ibland nån helt annanstans.

 

Hoppas ni alla har med er sjökorten nu i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett skäl till varför alltid riktiga sjökort i båten!

 

Den dag som plottrarna ev visar nära 100% rätt,

så har vi forfarande elen att bekymra oss om.

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt 2 år i skärgården med en Garminplotter nu och den har fungerat till100% (hittills).

Jag har även en Laptop med Seaclear med i båten (med laddat batteri). Den har jag haft nytta av när plotterns sjökort upplevts som för små. Det är också en bra backup vid elfel.

Hoppas bara att satteliterna inte ramlar ner, men nu läste jag att det europeiska systemet ska igång till 2011 och då har man backup även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


GPS ger dig inte postionen 100%, kan skilja mellan dryga 2-12 m fel ibland. Finns många exempel där motorbåtsförare har kört för fort och litat på sin gps och slutade sin färd uppe på land (tror inte direkt det var planerat)  GPS är ett jätte bra hjälpmedel och det är bra att det finns i så stor utsträckning för privatpersoner. Men lägg inte ditt liv på gps snälla. 

 

Galileo som det europeiska systemet heter sägs vara mer säkert än det amerikanska GPS vad jag har hört. Just nu kan yrkestrafik i viss utsräckning använda Loran-C som backup, men Galileo kommer bli bra att tillgå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som flera i tråden, kör med gps och sjökort. Frugan brukar hålla på med korten(så kanske hon lär sig lite) samt att jag tycker det är svårt att med gps.en se längre fram. Min gps har väl tappat signalen några gånger i somras men hittar efter 10 sek sig själv igen.

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En gång har min nuvarande navigator slutat fungera. Det var för två sommrar sen.

Det visade sig att firmware i den hade en bugg med de inställningar jag använde. Navigatorn låste sig helt och gick inte att få igång. Det hände ute på sjön förstås (allt enligt Murphys lag). Fick skicka in den till distributören för garantireparation som gick på några dagar. De la la in ny firmware och nåt mer fix som stod i papperen som kom tillbakaefter reparationen.

Litar egentligen inte på några elektroniska burkar då den kan slocka när som helst. Men med tanke på de få timmar man använder båten och navigatorn på sommaren så är risken ganska liten att nåt skall hända om man ser till att en bra elinstallation i båten och friskt batteri i båten. 

Det första jag alltid gör när jag skall ut med båten det är att lägga fram båtsportkortet innanför vindrutan (så har jag kompass förstås). Då skall det mycket till för att jag inte skall kunna linka hem om det händer nåt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 14 januari 2008 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas mycket om felvisningen i GPS-systemet, allt från 2 meter till flera hundra meter.

Hur många meter fel visar ett papperskort utan GPS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Garmin 172C la av en varm sommardag på så sätt att displayen blev vit pga sol/värme.

Efter 5 min med displayskyddet på (läs: i skugga), så funkade den som vanligt i 5 sek, sedan vit igen.

Då är det skönt med båtsportkort bredvid och bara använda GPS:en för att stämma av att man är där man tror man är.

 

Fixades på garantin med en mjukvaru-uppgradering.

 

Jag har alltid med:

GPS-plotter

Båtsportkort

Fast kompass

Gammal handhållen Garmin 72 för ev positionering (batteridriven).

Liten pejlkompass.

 

 

Har aldrig behövt fundera var jag är.....ännu (ta i trä).

 

Better safe than sorry \Wink\

 

//Ulf

 

Senast ändrad av ulfa | 14 januari 2008 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korkat uttalande anser jag, du vill ju bara skapa onödig diskussion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med bojar har jag aldrig tänkt på, du menar altså att papperskorten uppdateras med bojar men inte plotterkorten

Låter ju otroligt korkat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men att man kör upp på land hänger nog inte hop med att plottern slutade fungera, det måste hänga i hop med bristande utkik

tror inte att det går bättre att åka stirrandes i sjökortet heller det krävs nog att man har utkik även där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det där hänger återigen ihop med dumhet, det är klart att man måste ha uppsikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ytterligare ett otroligt korkat uttalande, ärligt talat?

 

Självklart att bojar dras in för att repareras o.sv, nya bojar kommer till för att markera ut nya vrak. Om du bara visste hur många sjökortsrättningar vi gör i handelsflottan.

 

Det finns

Ufs - underrättelser för sjöfarande

Ufb - underrättelser för båtsporten

 

Ufb kommer ut 5 gånger per år under mars-juli

 

Där får du dina rättningar och uppdateringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst - så är det. Lika illa att läsa Aftonbladet i 35 knop \Smile\

Kanske lite off topic.

 

mn tillbaka till ursprungsfrågan, men man ska nog inte förlita sig 100% drifttid på plottern utan ha med båtsportkort som (billig) backup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan loftis rekomendera lämplig utrustning och utbildning om man ska framföra en båt på runt 6 meter som gör ca 20 knop i Stockholms skärgård under fina sommardagar med lugn sjö och dagsljus? (Obs: seriös fråga)

 

Senast ändrad av hace1 | 14 januari 2008 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korkade utalanden får stå för dig själv, du verkar inte så insatt i hur plotterkorten och vektoriserade kort fungerar om du inte vet dess uppdateringsmöjligheter

 

Ufs och Ufb är ju samma för papperskort och plotterkort, om du inte nöjer dig med de två årliga uppdateringar som kommer ut på plotterkorten så uppdaterar du med Ufs och Ufb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresse räcker, helst går du ett förarintyg. Täcker området väldigt bra.

 

Men har du stort intresse för sjömanskap och säkerhet, lär du dig det mesta själv genom att du läser böcker så som navigering och sjömanskap enkel bok med bra bilder. Bland annat en av de böcker som används i förarintygskursen. 

 

Men förarintyg rekommenderas starkt. Du lär dig navigering, väjningsregler, sjövett m.m

 

Som utrsutning behöver du inte mycket, sjökort, passare, 2 transportörer, penna, kompass, kikare. Kör du samma rutter varje gång lär du dig snabbt var hindren inte finns.

 

 

Hoppas att din fråga var seriös...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Klar jag vet det men nyss skrev du ju följande:

 

Petta1 skrev:

Det där med bojar har jag aldrig tänkt på, du menar altså att papperskorten uppdateras med bojar men inte plotterkorten

Låter ju otroligt korkat

 

 

Fyllde i den informationen du tycktes sakna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...