Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
ciaraud

Danvikstullsbron vårstänger!!??

Rekommendera Poster

Hör helt galna rykten om att Danvikstullsbron ska ha stängt från april till i mitten av juni.
SXK stockholmskrets ska ha protesterat mot detta galn tilltag men jag kan inte hitta någon information om detta på nätet. Ringde brokillarna och de hade inte hört någonting.

Vet någon här hur det förhåller sig. Stämmer det är det ju fruktansvärt med tanke på att ingen segelbåt med mer än 12 m masthöjd kommer att kunna komma ut genom Stockholm. Södertäljeslussen är inget alternativ för oss som har sommarhamn i Roslagen och bara helger att segla ut från Uppsala på.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr lär det vara sant. Den skall vara helt stängd från 14 april till 15 juni och länstyrelsen fattade beslut om att det var ok den 19 december och nu är det bara regeringen som kan upphäva beslutet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara lite nyfiken, är från Göteborg så det drabbar inte mig.

Men varför har beslutet tagits? Finns det någon särskild anledning typ reperation eller likanande?

Låter inte alls kul för er som drabbas.

Hoppas det löser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fan kan man göra något sådant?  De har ju hela vinterhalvåret att göra underhåll på.  Vilket liv det kommer att bli i båtklubben när de får veta det här.  Själv har jag motorbåt men drabbas ju ändå eftersom vi ju brukar göra våra turer ihop. 

Här är en länk till problemet

http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/F/01FS 2007/03511221.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reparation !!!! 

Alla normala människor tycker ju att det kunde göras nu under vintern, så dock inte Stockholms stad !!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gu va ledsen jag blir!!

Vi hyr för första gången en sommarplats i Roslagen och nu kommer vi inte att komma ut förrän till midsommar. Sjösätter den 27 april så vi hinner inte ut innan heller.

Eftersom det inte är några klämdagar i år hinner vi inte ta vägen via Södertälje då vi bara har två dagar på oss.

Fattar inte hur de kan planera så uridiotiskt.

Förena er med mig och mailbomba dom med protester!!
trafikkontoret@tk.stockholm.se

Senast ändrad av ciaraud | 15 januari 2008 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser mitt mail ut. Skickade det nyss

Hej!

Har till min bestörtning sett att ni tänker stänga in alla segelbåtar med över

11,7 m masthöjd i Mälaren till i mitten av juni.

Inser ni inte att ni har valt en sällsynt dålig tid när alla med varvsplatser

kring mälaren är på väg ut till sina bryggplatser i skärgården.

I år finns inte heller några klämdagar som gör att det finns tid att ta omvägen

förbi Södertälje.

Det är tom bättre att stänga av denna väg mitt i semestern för då finns i alla

fall tiden till omväg.

Vill gärna veta hur ni tänkte när ni beslutade er för denna åtgärd som förstör

den finast tiden på året för tusentals seglare. Eller tänkte ni alls??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kankske jag är helt ute o cyklar...

Men är du säker på att du mailar rätt instans?

Jag var rätt säker på att det är Stockholms Hamnar som äger frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta förutsättningarna borde du väl överväga att ta masten liggande och masta på utanför bron? Absolut inte bra detta, men då beslut är fattat gäller det att gilla läget.

Det är riktigt märkligt att man täpper till på detta vis. Jag hoppas innerligt få ligga i saltsjön där jag bor. Man hoppas att 2,5 års köande äntligen skall bära frukt, men annars blir det Mälaren och man får hålla sig i södra Stockholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stora problemet är inte för dom som har plats utanför bron utan för alla de seglare som har sin plats på de innre sidan av bron och som inte kommer ut förrän i mitten på juni. Det lär väl inte vara så enkelt att masta av och på, varje helg man skall ut och segla. Då går nog helgerna till detta istället för att det man hade tänkt att göra.

Att hitta tillfälliga platser utanför bron lär inte vara så lätt och det medför ju en kostnad också.

Precis som CIARAUD skrev så hade det varit bättre mitt i semestern då man hade tid att segla den långa vägen runt om. Nu är det helt omöjligt att bedriva någon form av vettig helgsegling om man inte enbarrt vill segla i Mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad ska man säga?  Vilka stollar.  Om de sätter igång med arbetet nu så är de färdiga till vårens sjösättningar.  Själv är jag som motorbåtsägare inte drabbad på annat sätt än att våra gemensamma turer med både segel och motorbåtar inte blir av.  Vi har många segelbåtar i klubben som bara har varvsplats hos oss och hamnplats någonstans i skärgården.  När de sjösätts så har de ingestans att ta vägen förutom att runda södertörn då förstås.  En resa som kräver att vädergudarna är på humör just den dagen samt att man måste ta ut ett par semesterdagar för den långa resan.  Nu är inte frågan helt avgjord ännu.  Saltsjön - Mälarens Båtförbund med 47000 medlemmar i ryggen har överklagat beslutet till regeringen.  Men var ska man vända sig om man vill klaga själv då?  Det är Länsstyrlelsen i Stockholm som fattat beslutet.  http://www.ab.lst.se/templates/StartPage____1884.asp  Men det är Stockholms stad som äger bron.  http://www.stockholm.se/  Kan tänka mig att Stockholms hamnar har ett finger med i spelet.  http://www.stockholmshamn.se/  Eller kanske Sjöfartsverket?  http://www.sjofartsverket.se/  Men huvudsaken är att det klagas, gärna till alla dessa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så, men trådskaparens primära problem tycktes vara att ta sig ut en gång efter sjösättning. Själv gick jag under bron t o r 3-4 gånger förra året och stämmer in i klagokören. Det känns som en viktig samhällsupplysning att gå ut med. Södertäljeleden är ju så tråkig med. En affärsidé skulle vara att ta båtarna på slamkrypare runt bron på landsidan. Har för mig att man kan ta båtar på liknande sätt reguljärt mellan Glafsfjorden och Oslofjorden

Senast ändrad av garygary | 16 januari 2008 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte helt säker på att jag mailade till rätt instans men eftersom bron ägs av Stokholms stad tog jag denna då de har ansvar för reparationer av vägnätet i kommunen. Hoppas det blev rätt.

De som brukar segla ut på helgerna till saltsjön blir ju mer drabbade än vi som far ut en gång per år. Det blir som ni säger inte mycket tid över om man ska masta på av och på varje helg.

Vi kan kanske lösa det genom att masta av på någon båtklubb på mälarsidan och masta på i tex Navishamnen. Vi seglar från Uppsala så vi brukar ta tre dagar på oss för att komma upp till Gräddö i inte allt för stressad takt.

Men kvarstår att jag tycker att de som har hand om Sveriges vägnät är dåliga på att tänka på annat än att bilarna ska fram.

Förraförra året skulle de stäga Erikssundsbron (fri höjd ca 3 meter) i början av september och ett par månader framåt. Detta innebar att inga stora motorbåtar eller några segelbåtar  kunde segla till Uppsala eller Örsundsbro i slutet av säsongen. Nu löste det sig genom att den bara var stängd på vardagar.

För några år  sedan byggde de också en fast bro vid Stäket där de ursprungligen satte segelfri höjd 16m!!! nu har de gjort en puckel så höjden är 18 m men det omöjliggör att ha stora båtar i Märsta/Sigtuna/Uppsala/Örsundsbro.  Här finns många tusen båtar!                  Vi har tex inte unnat köpa vår ursprungliga önskebåt pg bron (som tur är kommer nu en ny 2-3 fot mindre modell med 17,5m masthöjd:)

Kanske skulle de kunna göra samma sak med Danvikstullsbron som i Erikssund - ha öppet på helgerna?! Kan vara värt ett försök att få tex SXK att lobba för det, eller vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag pratat med SXK ordföranden i vår krets och klubbar i Mälaren kommer att överklaga beslutet gemensamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...skönt att jag går fri då jag ska ut i vår, det är bra med en liten båt emellanåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv klarar jag mig eftersom min lilla båt går under och det är väl tveksamt om jag hinner ut före midsommar ändå. Men är det någon som vet om det finns någon mastkran på något lämpligt ställe utanför? Finns det klubbar utanför som kanske kan ställa upp och låna ut sin kran mot lämplig ersättning under försommaren?

Anledningen lär vara att Fortum inte vill att bron ska vara stängd under vinterhalvåret då de behöver ha leveranser av pellets som tydligen kommer/kan komma med båtar som inte klarar den segelfria höjden till Hammarbyverket . Jag skulle tro att det inte hjälper så mycket att överklaga nu om man inte kan skjuta upp arbetet till hösten, det blir nog mer en markering. Uppgiften publicerades i mitten på december i UFS (ni uppdaterar väl era sjökort regelbundet \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />). http://www.sjofartsverket.se/asp/webbufs_06feb/swe/notis.asp?selTillkannagivanden=&strFritext=&selBkort=3202&selOmrade=&selSkort=&selNotis=&startdatum=0&stoppdatum=0&id=4567

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur pass det här stämmer men jag har hört att den egentliga segelfria höjden under Danvikstullsbron är 12,80m men att de sänkt den segelfria höjden för att ha mer marginal. Min mast är 12,50 med antenner och Windex och jag kommer under utan problem. Ser bara till att inte ha en massa svall precis när jag går under och att vattenståndet inte är alltför högt.

Jag tycker i ju för sig att det är bättre att de har lagt perioden så som de gjort istället för att lägga den mitt i sommaren. De var ju tvugna att kompromissa och då är det här ett mycket bättre alternativ. Midsommar i skärgården är ju inte hotat för de som inte kommer under och sen har man hela sommaren och sensommaren. Själv brukar jag inte vara klar med allt vårbestyr före 1 Juni iaf så 2 veckor skulle jag lätt kunna hålla mig i Mälaren om jag hade haft problem att komma under..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade hoppats att de hade kunnat göra som vid renoveringen av Erikssundsbron då de öppnade på helgeran när broarbetet låg nere men det går inte enligt ansvariga för Danvikstullsbron.
Bara att inse att vi inte kommer ut till skärgården förrän på semestern i juli.
Det är helt riktigt att det finns en EU-marginal på broarna. Vi som har en höjd på 15,5 m kommer under liljeholmsbron vid mittspannet där marginalen är 1,20m.
Danvikstullsbron lär vi aldrig komma under inte ens om jag skickar ut min 90 kilos man på bommen som i SOS Sällskapsresan\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag drar mig till minnes att jag har sett en bildsekvens där man tar en stor båt under ett lågt spann genom att hänga stora vattensäckar i fallen (den var tvåmastad har jag för mig) som man pendlade ut ifrån båten under bron och på så sätt fick den att luta. Den bron hade ganska lång segelfri bredd dock, kanske inget jag rekommenderar vid Danvikstull...

Jag kommer inte ihåg var bilderna fanns längre tyvärr, de var ganska roliga om inte annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt sjökort från 1990 har Danviksbron och Skansbron en höjd av 12,6 m vid medelvatten. Det är samma broar nu som då. Jag förmodar att 11,7 m är satt med marginal för ev svall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skillnad mellan sjökort från 1990 och nu är att då var vi inte med i EU och hade inte deras krav på extra mycket marginal. Det fanns säkert en vissmarginal då men den har ökat efter Eu-inträdet.

Skulle vara intressant att veta vilken formel som används när dom räknar ut den. Måste ju vara ett föhållande mellan brohöjd och marginal. En bro som är 3 meter hög har säkert mindre marginal än en 15 meters bro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här säger Sjöfartsverket:

Segelfri höjd

Vid broar över farbara vatten finns tavlor som anger hindrets höjd över vattnet. Den angivna höjden benämns segelfri höjd vilket avser hindrets lägsta höjd inom segelbar bredd, reducerat med en säkerhetsmarginal mellan 0,5 och 2,0 m beroende av förväntad sjöhävning i farvattnet.

Vid låga broar över skyddade farvatten

anges den faktiska höjden över medelvattenytan utan säkerhetsmarginal.

Med låga broar avses de broar där man med lätthet från en mindre båt själv kan bedöma höjden under bron, dvs upp till ca 3 m höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan nämna att jag har en masthöjd på 12,40 plus vindex och vhf antenn jag har lyckats komma under den men inte alltid , om det är mycket stilla utan båttraffik så åker jag under och VHF antennen tar i men tick tick tick och jag är igenom!! men då kryyyyper jag.

kanske nyttig info för nån som har liknande masthöjd.

Senast ändrad av contessa | 26 januari 2008 | 23:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... snacka om lyxproblem. Och egoism. Man kan ju segla i Mälaren. Man kan segla runt Södertälje TROTS att den är trist. Så segla kan man ju trots allt göra.
Menar ni på fullt allvar att det är viktigare att några nöjesseglare kommer ut snabbt i skärgården än att yrkestrafiken kan fungera dagligdags? Jag tycker det är självklart att de lägger broreparation den tiden på året när den gör minst skada för yrkestrafiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyxproblem? Jo, så kan väl se det.

Men å andra sidan är väl det mesta som skrivs i detta, och andra, forum i så fall att anses som lyxproblem. Det beror självklart på var man sätter ribban. Om man tänker på att säkert 90% av jordens befolkning aldrig skulle ha råd att ens tänka på att köpa en fritidsbåt så är alla våra inlägg ett lyxproblem.

Men jag tror att man inte kan ta hela världens problem på sina axlar utan att vi måste få tala ut ibland och klaga lite om det som inträffar i vår omedelbara närhet. När sådan här frågor som t.ex Danvikstullsbrons stängning dyker upp flödar tankar och diskussioner på just detta forum och det är väl ett sundhetstecken, samtidigt som man kanske får en förståelse för varför dom måste stänga. Jag tror inte det blir bättre av att man tiger och grymtar för sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...