Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Christophe_d

Sjövattenspolning efter båttur

Rekommendera Poster

Hej

I senaste Praktiskt Båtägande fanns det en artikel om spolnig av inombordaren i en segelbåt. Spolningen sker efter båtturen med båtens inbyggda tank till färskvatten där vattnet leds via en trevägskran till motorn.

Tyckte det var en bra idé och undrar om detta också skulle funka med en inombordare med drev, där kylvattnet alltså kommer in via drevet. Och efter båtturen spola rent med vattnet från den inbyggda vattentanken. Men då menar jag inte via själva vattenintaget av drevet

Motorn är en 3.0 mercruiser med alpha 1 drev.

I fall det inte går eller för komplicerat så finns det också två blåa slangar intill motorn för att tömma motorn på vattnet. Är detta ett bra alternativ att tömma motorn på vattnet efter båturen? Saltkristallerna är kanske ändå kvar i den och dessutom mera syra? Är der skadligt att starta motorn till nästa gång då, då det inte finns nåt vatten i motorn direkt efter start?

Mvh Christophe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Verkar jobbigt, behövs det verkligen?\Undecided\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste denna artikel och kan tycka som så att en bensinmotor kommer att ta slut maskinellt innan godset i blocket kommer att göra. Känns som lite onödigt. Fin båt du har, hur ser planlösningen ut??

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Hittade två filmer på youtube om båten.

Inuti:

Båten i vattnet:

Märk att båten har utombordare. På min är det inombordare. Är billigare, stabilare och mindre stödrisk = billigare försäkring.

Rekommanderar båten högt; sommarstuga med havsutsikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...