cosmobear 0 Postad 13 Januari , 2008 Jag har under vintern fixat och donat med mitt 100A drev och står i begrepp att fylla i fräsch hypoidolja. Drevet är naturligtvis bortmonterat från båten. Då 100A drevet till skillnad från 100B har en viss andel olja i gummibälgen runt knutkorset så undrar jag om jag efter påfyllning av olja riskerar att oljan rinner ut till knutkorset ( och ut i det fria ) när jag sedan skall vrida och vända med drevet för att montera det? För att göra frågan enklare: Trycks oljan ut i bälgen eller sker det via självrinning ? Om den måste stå under högt tryck för att kunna komma ut i bälgen så är det ju ingen risk för oljespill när man hanterar ett uppfyllt men bortmonterat drev. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan så man slipper riskera att spilla ut dyrbar hypoidolja? Hälsningar C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 15 Januari , 2008 Jag har aldrig sett detta som ett problem. Har alltid trott att det där löser sig själv. Det står ingenstans att man ska bry sig om det heller så, gör såhär: Montera drevet utan olja och fyll sedan upp med den nya, inga konstigheter. Sen när du fäller upp (tiltar) drevet, kör, skumpar, hoppar, gungar och far, så kommer oljan att skvimpa, pumpas, rinna och kladda runt där inne så att även drivknuten blir smörjd. Är helt övertygad. Jag brukar köra på Biltemas transmissionsolja, 80W-90, 2L-flaska. Jättebillig. (Hoppas att inte det är fel.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 17 Januari , 2008 Jag är också helt övertygad att det kommer att skvimpa, rinna, pressas m.m. ut till knuten EFTER att jag monterat det. Frågan gällde dock när drevet hanteras i löst tillstånd omonterat. Mvh / C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser