Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
cosmobear

100A drevs fråga

Rekommendera Poster

Jag har under vintern fixat och donat med mitt 100A drev och står i begrepp att fylla i fräsch hypoidolja. Drevet är naturligtvis bortmonterat från båten. Då 100A drevet till skillnad från 100B har en viss andel olja i gummibälgen runt knutkorset så undrar jag om jag efter påfyllning av olja riskerar att oljan rinner ut till knutkorset ( och ut i det fria ) när jag sedan skall vrida och vända med drevet för att montera det? 
För att göra frågan enklare: Trycks oljan ut i bälgen eller sker det via självrinning ?  Om den måste stå under högt tryck för att kunna komma ut i bälgen så är det ju ingen risk för oljespill när man hanterar ett uppfyllt men bortmonterat drev.

Är det någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan så man slipper riskera att spilla ut dyrbar hypoidolja?

Hälsningar C. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett detta som ett problem. Har alltid trott att det där löser sig själv. Det står ingenstans att man ska bry sig om det heller så, gör såhär:

Montera drevet utan olja och fyll sedan upp med den nya, inga konstigheter.

Sen när du fäller upp (tiltar) drevet, kör, skumpar, hoppar, gungar och far, så kommer oljan att skvimpa, pumpas, rinna och kladda runt där inne så att även drivknuten blir smörjd. Är helt övertygad.

Jag brukar köra på Biltemas transmissionsolja, 80W-90, 2L-flaska. Jättebillig. (Hoppas att inte det är fel.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också helt övertygad att det kommer att skvimpa, rinna, pressas m.m. ut till knuten EFTER att jag monterat det. Frågan gällde dock när drevet hanteras i löst tillstånd omonterat.

Mvh / C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...