Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
ubbechampions

Lackera båten.......

Rekommendera Poster

Hallå' alla boats freinds'........  :)

Har införskaffat mig en begagnad dc-båt,som har några år på nacken.....

Och jag hade nu tänkt att lackera om hela skrovet runtom Dock ejj botten!färgkoden har jag redan tagit reda på! Jag hade nog tänkt slipa ner hela ytan som skall lackeras, för de är ju lite repor här å' där........ som måste fyllas igen! Sen undrar jag lite om jag skall köra färg först?Avsluta med klarlack?? eller använda 2-komp färg med klarlack?? Som ni säker förstår .....så är frågorna många......:)
Tacksam för tips!
Vill ju att den skall bli Vårvacker ...till våren.....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Min fråga är nu: 
1/ Vilken färg skall man använda??

2/ Hur många lager bör läggas....??

3/ Måste jag Grunda först...??

4/ Och hur gör man i övrigt.........??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lackade min förra båt med internationals 709:serie.Grundfärg och 2komponents ytfärg.

det blev kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!!!

Jag har lackerat en del båta och då har jag använt Tikkurila som färg leverantör.

Och min egen erfarenhet så skall du läga en grund typ Temadue 20 tunt. Behövs båten spaklas får du grunda en gång till men tunt.Och sen en Polyuretan färg ( UV betständig lack) ca 100my.Jag hadde inte bryt mig om att klarlacka den efter som det blir mycket färg och då är risken att det spricker ( Tror jag)

Man får slipa rätt så bra och det tar sin tid och tänk på att det inte får förekomma rester av silicon för då får du små hål i färgen.

Jag har sprutmålat de båtarna som jag målat och de blir som nya.

Men som allting annat så är förarbetet extremt viktigt och tar 95% att arbetstiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...