Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ljungan

\"CE märkning\" i praktiskt båtägare

Rekommendera Poster

Ett intressant reprtage i senaste nummret av praktiskt båtägare angående CE märkning. Har egen erfarenhet om det med en motorbåt som importerats från USA. Frågade killarna i hamnen om hur många som nämner CE märkning, och fick till svar att dom flesta undrar över det men ingen som är intresserade av att betala en extra skatt bara för att skydda dom europeiska tillverkarna, för det är de som det handlar om. Jenkarna har betydigt högre säkerhetskrav på båtarna än vad vi har. Önska att Janne Josefsson kunde gräva lite i saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Läste också reportaget, och där står att det är den person/firma som tar in båten till Eu (importören) som är ansvarig för CE-märkningen/att den CE-märks. Det står också att det är importören som har CE-ansvaret så länge båten finns kvar (alltså tills den skrotas).

 

M a o så är det du som importerat båten som är ansvarig för CE-märkningen även efter att du sålt båten vidare, och din köpare sålt den vidare i sin tur osv, osv...

 

Sedan kan man ju spekulera i hur långt en ev spårning bakåt i säljledet kan göras men teoretiskt så skulle någon kunna knacka på din dörr om 30 år för att ställa dig som ansvarig för att en olycka inträffat som beror på någon brist i tillverkningen eller dyl.

 

Rätta mig gärna om jag tolkat det fel!

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har du förstått det alldeles rätt \Frown\ Idag efterföljs det ju inte, men vem vet hur det blir i framtiden??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig en svensk båttillverkare som tar ansvar för en båt efter 30 år! Förmodligen finns inte ens bolaget kvar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GO Djungelmannen GO! Helskön inställning! Jag kör tyvärr själv en CE märkt båt. Med tyvärr menar jag att den hade kostat mig mindre om inte den onödiga CE märkningen utförts vid importen till Sverige.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I princip allt vi kan köpa inom EU är CE märkt, förr hette det tex S märkning på elartiklar. Vad jag vet är det en kontroll att saken uppfyller EU-krav och standarder(vad nu det är när det gäller tex båtar, vatten är vatten runt hela klotet och klimatet inom EU är ju olika!!!)

Där man kan få problem är möjligen te.x med försäkringen, både att teckna samt värre, vid en olycka.

Att det säkert är dyrt, dyrt, dyrt råder ingen tvekan om, vad blev billigare med EU(Utom spriten givetvis)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hävdar fortfarande att CE-märket inte är värt mer än pappret det sitter på. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Må så vara, tror däremot inte att nån bryr sig ett skit om vad du hävdar, OM något skulle inträffa med båten du just sålt. \Wink\

 

Men, det är ju givetvis upp till var och en att avgöra vad det är värt när man importerar sin båt. Det är ju bra att veta vad som egentligen gäller.

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE märkning har en väsentlig betydelse i båtbranchen den innebär att företaget eller privatpersonen som ansvarar för CE certifieringen av båten är ansvarig för att båten uppfyller de krav som kategoriseringen innebär.

 

Dessa krav är tydligt angivna på sjöfartsverkets hemsida! och vanliga kategorier för fritidsbåtar är kategori C och för mindre ekor och annat är kategori D vanlig.

 

Dessa kategorier beskriver bl.a. manövrerbarhet, krängning, sjö och vindförhållanden som båten skall klara av vid maxlast och maxfart i allt från båtar för skyddade vatten (insjöar och annat) hela vägen till Oceangående fartyg.

 

I lägre kategorier kan den enskilde producenten själv genomföra prov, dokumentera dessa och på förekommen anledning styrka att proven genomförts, i andra kategorier skall en av sjöfartsverket godkänd utomstående person genomföra kritiska prov och dokumentera att dessa är genomförda med godkänt resultat för den ansökta kategorin med den angivna lasten, med den angivna motorstyrkan t.ex.

 

Producenten skall även genomföra en riskanalys utifrån slutanvändarens perspektiv och dokumentera denna.

 

Att säga att CE certifieringen inte är värt pappret det är skrivet på känns som ett hån mot oss båtkonstruktörer och båt producenter som lägger stor energi på att uppfylla de krav som ställs och det antyder en påtaglig okunskap.

 

Att det sedan finns personer som fuskar med att följa reglementet är ett problem som bara båtköpare kan stävja.

Det gör man genom att helt enkelt inte köpa produkter som inte är CE certifierade av producenten.

 

Om en Båtproducent inte CE märkt sin produkt beror det oftast på att den inte uppfyller kraven på ett eller ett annat sätt, ibland kan det bero på enkla saker som t.ex. 110volts system och att den inte varit ämnad för den europeiska marknaden, detta finns det hederliga korrekta lösningar för men det är en annan historia.

 

 

Senast ändrad av RDauksz | 15 januari 2008 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag menar. Det finns i princip ingen kontroll av att nytillverkade båtar uppfyller de krav som tillverkaren påstår. Trist för de som är seriösa att konkurrera med oseriösa aktörer som inte tar sitt ansvar. Har väldigt svårt att se hur konsumenten ska kunna bedömma detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Läs nedanstående artikel, skrivet av Lasse Genberg på Vi Båtägare.

 Herr H Leschner är en besiktningsman på Navalis Yachts Ltd, ett företag som avgör om en båtklarar nålsögat, det vill säga är byggd för att klara EU:s krav enligt båtdirektivet. Han ochhans kollegor går genom båtar från för till akter, från köl till masttopp, med CE-reglerna ochprotokoll i händerna.Hundratals, förmodligen tusentals begagnade båtar från USA som landar i Europa företrädesvis Tyskland har genom åren nagelfarits av besiktningsmän från Navalis och andra besiktningsfirmor och fått CE-skylten.Vilket inte beyder att de uppfyller kraven.Här ett brev från Herr Leschner. Läs och förvånas:»The boat was inspected by Dipl. Ing. Frank Müller in March 2005 in Bremerhafen, Germany.Mr. Müller is an IMCI inspector and you can find him under IMCI home page.After the inspection was concluded a variation report was issued to Mr. B. of seven points tobe corrected before an original CEcertificate would be issued to him. The inspection follows only the EU rules and has nothing to do with the allover quality of the boat as you know.According to the EU rules for recreational craft imported from 3rd country in to the EU cananyone up to 1.1.06 CEmark his boat as long as he follows the rules. As we can see from yor list, has Mr. B. not followed the variation report and corrected the discrepancies on theSea Ray and there is nothing we can do about itBest regards H. Leschner Navalis Yachts Ltd«På ren svenska betyder det att fram till årsskiftet gjorde besiktningsmännen sin inspektion,gav protokollet till ägaren tillsammans med CE-skylten och förlitade sig på att ägaren rättadetill eventuella nedslag i protokollet. Vilka de än var. Om det så var att öka på skrovtjocklekenmed tre millimeter eller byta akterspegel eller förskepp eller ersätta klena förstärkningar.Det enda vi kan vara säkra på att ägaren gjorde var att sätta dit CE-skylten. Beviset på attbåten uppfyller kraven på säkerhet enligt CE-direktivet.Den här tågordningen är inte bara oacceptabel i alla andra sammanhang, den är typisk förhela CE-märkningen. Åratals utredningar, studier och förhandlingar med världens främstaexperter inblandade. Tiotusentals timmar och åtskilliga hundra miljoner kronor i kostnader.Höga ambitioner. Nu ska båtar som säljs inom EU vara säkra om de så är byggda i Tjotahejti.Ett regelverk på tusentals sidor sjösätts. Tiotusentals båtbyggare, konstruktörer,besiktningsmän och andra berörda ägnar oändliga timmar åt att sätta sig in i materialet. Vitalar om miljarder kronor om man roar sig med att summera timpenningar, utvecklingen avdataprogram, tryck- och översättningskostnader.

 

Sen lutar sig EU:s ansvariga tillbaka i fåtöljen och konstaterar att de ännu en gång styrt ettomfattande projekt i hamn. Vilket de inte gjort. Hela direktivet är på drift ute till havs. Påmarknadsplatsen råder kaos. Här säljs vilket skrot som helst CE-skyltat. Nytt som begagnat. CE-skylten är så körd i botten att åtskilliga varv anlitar Det Norske Veritas ett avvärldens ledande klassningssällskap som garant för att båten är sjösäker. Det kostar en slant. Det trista är att det är du som får betala notan i slutändan. Fiasko, sa Bill. Dubbeltfiasko, sa Bull. Båtarnas marknadsplats behöver en polis eller snarare en poliskår. Somklämmer på tomaterna och slänger de ruttna. Och som bötfäller kraftfullt och finkar de sominte rättar sig efter regelverket.Hur och vem som ska betala är ointressant. Finns det inte pengar är det lika bra att lägga ner
projektet, elda upp regelverket och bekräfta rådande kaos.

 

 

Synpunkter?

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja som vanligt, köp svenskt av svenska företag som har CE certifierat sina båtar i sverige!

HIN koden börjar med SE på svenska båtar!

 

Det finns en anledning till att våra svenska produkter är dyrare och det är den svenska hederligheten tror jag, säger myndigheten hoppa så hoppar vi och det kostar pengar att hoppa.

 

Tyvärr erbjuds sedan oseriösa billiga alternativ för egenimport och svensken köper det med en motivering vi allt som oftast läser i forum som detta, varför köpa i sverige när det finns lika bra grejer utomlands till mycket lägre priser

 

Lösningen är kanske att skrota hela systemet, livet blir i alla fall enklare för mig i så fall, frågan är hur det blir för båtköparna?

Att rita en billig båt som man bygger hos något skitvarv i öst och sedan mäklar till privatkunder genom ett litet importbolag som man sätter i konkurs när det hettar till är inga problem varken med eller utan CE-system.

Frågan är hur båtköparen skall bära sig åt för att undvika sådana produkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jobbigt läge. Men du verkar seriös och långsiktig och det lönar sig alltid.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis som skrivets längre upp i tråden.

Det finns ju en anledning till varför båtar producerade i öst är billigare och det hänger inte bara på att arbetskraften är billigare. Det slarvas och fuskas en hel del beträffande CE-märkningen, bland annat använder man sig inte av den standard som normen kräver.

Vi kommer också osökt in på en annan tråd, nämligen miljöaspekterna. Jag har på många polska varv sätt hur man under sommaren står utomhus och gör plastarbeten, styrengaserna går direkt ut i luften utan någon som helst rening eller filtrering, personalen som arbetar med detta använder inte ens ansiktsmasker eller andra skydd. Detta beror oftast på att det inte finns lagar och regler för denna typ av arbete samt att arbetarna är oftast egenföretager som får betalt per skrov och dessa vill naturligtvis göra så många skrov som möjligt. Vidare är inte heller den egna kvalitetskontrollen (om man nu har någon) något man bryr sig om i någon större omfattning. 

Självklart påverkar det priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen tror inte att det största antalet båtar som importeras till Sverige kommer ifrån Öst utan snarare ifrån Väst. När det gäller alla Sea Ray, Bayliner, Maxum osv så har jag väldigt svårt att se varför de behöver en extra CE märkning om det inte gäller ett dolt importhinder ivrigt påhejat av marinhandlarna i Europa. Om de amerikanska masstillverkarna skulle producera varor som äventyrade säkerheten är jag tämligen övertygad om att de tack vare/pga jänkarnas stämmningskultur skulle dukat under för längesedan. När det gäller landströms delen kan jag till viss del köpa att man behöver ngt slags certifieringsförfarande pga de relativt stora skillnaderna mellan 110 och 220 Volt. Men övrig säkerhet är åtminstone jag övertygad om att de är lika bra eller bättre på än oss här i Europa.

 

Per Trönnberg (som äger en CE märkt Bayliner)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte CE märkning ett handelshinder vet jag inte vad som är det.

Äger själv en 25 fots Regal Är säker på att den är minst lika bra och säker

som dom flesta Europeiska båtarna om inte bättre.

Vad är problemet med landströmmen ?? Det är val bara att sätta in en mellan

Trafo, det har jag gjort och det fungerar utmärkt. 230V in till trafon

och 110 V,  12V i hela systemet.

Hur F...n kunde CE märkningen gå igenom i sin nuvarande form.

Någon form av import besiktning tycker jag är ok. Men den ska vara rimlig.

Mvh: Code 24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Frågan är , har man tittat på båttillverkningen i US för att sedan ändra på specen

så den INTE ska passar in på EU normen ?????

 

-ändra för ändradets skull så att säga !  \Laughing\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med högre miljöavgifter, fler och höjda miljöskatter och ökade krav på vår egen tillverkning här i Sverige kommer förmodligen fler tillverkare att flytta produktionen till dessa länder med avsevärt lägre krav, avgifter och diverse genvägar förbi regelverk vilket kommer att resultera i än större skillnader i produkternas slutpris och det gäller nog inte bara båttillverkning.

 

Arbeta istället för att dessa 'lågprisländer' ska komma upp till vår egen miljönivå, före det att vi Svenskar ska agera bror duktig och avgiftsbeläggas och skattas bort från världskartan! När Sverige väl gått under, vem fan ska då ta på sig ansvaret som världssamvete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polen, som är det landet jag bäst känner till, förutom de skandinaviska länderna. De senaste åren har den polska valutan ökat i värde betydligt och lönerna har börjat stiga. Kraven på kvalitet har också kommit från främst västeuropa. Kraven på arbetsmiljön diskuteras flitligt och samma sak gäller utsläpp från industrin.

Det här är naturligtvis en process som tar ett antal år men klart är att de forna östeuropeiska länderna kommer att vara i vår nivå om några år, med ökade priser, kvalitet och miljötankande som följd.

Det finns idag svenska båtproducenter som anser att våra grannar i öst redan idag är för dyra och med för höga miljökrav varför man tittar på att producera ännu länge åt öst, nämligen Kina. Kineserna i sin tur lägger ofta ut arbete till Östafrika där lönerna och andra krav är ännu lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väll bra med kvalitets märkning men tänk på att svenska båtar och europeiska båtar inte va CE märkta före 96-97 eller nått sånt. sen har USA och Canada egna krav på kvalitet som EU båtar måste implementera vid export. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både USA och Kanada accepterar CE märkning för import, de flesta båtmärken därifrån är numera CE märkta eftersom deras egna regler är väldigt lika våra egna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man har skyldighet att CE-märka båten någon gång under båtens livslängd. Efter det att man har genomfört CE-märkningen gäller den i 10 år sedan upphör tillverkar/importörs ansvaret.

 

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas!
 
Var finns informationen om att CE-mäkrningen och importörens ansvar upphör efter 10 år?
 
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så CE-märker man båten som en enhet.

Precis som man gör med nya bilar.

 

Vilket då borde betyda att om jag vill kunna byta motor i framtiden så blir jag tvungen att atingen testa båten med alla tänkbara motoraltenativ eller göra en ny CE-märkning efter motorbyte.

 

Har jag rätt eller fel?

Vad är eran tolkning. (för alla tolkar vi olika)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...