Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Skuff

Båtkörkort

Rekommendera Poster

Har hört lite rykten om att det ska eller ligger som förslag att det ska bli obligatoriskt med båtkörkort eller dyligt. Finns det någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag finnes, tror det är gånget en bit men inget klart.

Men man kan ju hoppas att det blir så i någon form, för det finns gott om stollar på sjön som borde lära sig en del...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ämne som har varit på tapeten till och från i en massa år, mitt tips är att det inte kommer någon lag om körkort på sjön. Dock bör väl självbevarelsedriften styra så man skaffar sig en bra nautisk kompetens för att vara på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med tidigare talare, men på kursen jag gick trodde man inte på nått körkort på många år än. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkerhet och förarintyg går hand i hand. Ett säkrare båtliv blir också ett roligare båtliv.

Gå kursen det kostar inte mycket om man tänker på vad man får ut av den. Du lär dig massa nyttigt om sjömanskap, navigation m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullt ut med Loftis,

det är en självbevarelsedrift att åtminstonde ha Förarbevis.  Jag har sett några grabbar som stått med en utryckt sida från en kartbok och prickat i prickar mm vid gästhamnens stora prydnads sjökort i Borgholm. Sen ner i båten som gjorde 30-40 knop.  Hade nog gott ner en och annan öl också. Skrämmande.  Nu hjäper inte förarbevis mot dummhet men mot okunskap.

Däremot diskuterades något båtkörkort för alla typer av båtar. Det tror jag inte på. Det skulle ta död på all ungdomsverksamhet vid våra seglarskolor och båtklubbar.

Båtkörkort eller lika gärna förarbevis skulle vara obligatoriskt på båtar som går fortare än 10 knop och/ eller deplacerar >500 kg tycker jag. Det skulle faktiskt innefatta de flesta av gummibåtarna som kör som idioter i natur och vanliga hamnar med 7 åringar vid motorn i farter på 10-20 knop. Hur mycket koll har dessa på badande mm. (för att inte tala om miljöpåverkan både i form av ljud och utsläpp). Lär ungarna att ro....

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hustru tog Förarintyg för fritidsbåt igår - bra.

Ska bli skönt att kunna dela på ansvaret att läsa sjökorten och planera resandet.

Nu återstår den obligatoriska manöverbord-delen som får göras i vår-sommar och efter det att lära henne KÖRA båt.

Det ska bli trevligt! \Cool\

PS Förslaget om båtkörkort kommer väl upp på högsta nivå tidigast till hösten - tror jag.//DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hoppas att vi kan driva den frågan lite fortare och samtidigt försöka att få in en miljöskatt baserad på vikt / motor. Lite lösa förslag runt bardisken på hotellet med kollegorna, gav oss lite mer på fötterna, det är jag verkligen glad över så inte detta möte är helt förgäves. Jag och kollegorna är rörande överens om att segelbåtar dock inte ska få en stor miljöavgift, förslaget är på 25 % av vad liknande båtar med motor får. vad tycker ni är en rimlig avgift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Noterat ditt förslag men kan väl ändå våga påstå att det inte kommer med senare i sluttampen så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt följa alla turer i utredningen. Jag har också bett MG att snacka med utredaren Lars Högdah och skriva några rader om läget men fick inget svar på det mailet. Det här är det senaste jag läste, kanske någon annan som har färskare nyheter. OBS länken är till ett utbildningsföretag så den kan vara partisk. Det som är lite oroväckande är kopplingen förarbevis/ansvarsförsäkring. Kan svaret vara ett båtregister eller? Normalt ingår ju en ansvarsförsäkring i båtförsäkringen

http://www.batskolan.se/index.php/Aktuellt_om_Batkorkortet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...