Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Botved

börjar bränslepriser och konjunkturläge påverka nu?

Rekommendera Poster

Jo men tyvärr om man höjer det så mycket även för yrkestransport. Så vad kommer inte en taxiresan från restaurangen t.ex kosta. Fortfarande tycker jag som jag skrev innan, isådanfall för endast privatpersoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett bränslepris på 55kr/liter skulle det nog bli snålt med båtar (jag skulle nog bara använda segelbåten). Jag tror många inte ens skulle kunna bo kvar i sina hus eftersom alla transporter skulle kosta för mycket. Det skulle kunna innebära en centralicering av mäniskor och varor/tjänster, allt för att få så korta transportsträckor som möjligt. Bra? Kanske för miljön, men inte för de som skulle bli tvungna att flytta. Är du helt oberoende av bränslepriser Miljöbengt, hur ser din vardag ut? Men tråden skapades utifrån ett annat perspektiv, nämligen nutid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj mkt vinklingar och troll har vi med också.

 

Härligt forum.

 

fortsätter i samma anda.

 

När det gäller oss motorbåtsgalningar och vi är ju en del

(vilket blocket tydligt bevisat).Kommer nog få vara beredda på en del förändringar

om det sedan är Dielsel eller Bensin motorer som kommer  gälla är ju svårt att sia

om. Idag är det som ni alla vet en hel del som händer på bilfronten (Förlåt att jag tog upp ordet bil igen, men dom ligger idag före i utvecklingen) Den teknik som kommer att finnas där tror jag att vi kommer få ta till oss oavsett vad vi tycker.

 

Som sagt det är en del på gång, syntetisk diesel och Etanolen har vi ju redan här.

 

Vem vet, det går ju att konvertera bilar till etanol och man kan förstås hoppas att

det även blir möjligt på dieselmotorer. Men alltng är idag i sin linda så det är bäst

att vänta och se vilken teknik/bränsle som kommer att gälla och bli mest ekonomisk.

//Iggy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gamla Stalinister vädrar nu morgonluft och ser en chans att utöva sina totalitära metoder på nytt. I miljöns namn driver man fram en ny diktatur . Om folket inte vill så tvingar vi dom, eller skjuter dom.
 Nog med politiksnack. Inom 20 år har vi vätgasdrivna båtar som producerar sitt eget bränsle med sol- och vindkraft. Tänk själv, hur mycket ligger inte båten still? Varför inte då låta den tillverka bränsle under tiden. En vanlig förbränningsmotor går dessutom att köra på vätgas, sedan går det så klart att använda bränsleceller också.
Så en framtid där alla åker snipa i 6 knop blir knappast verklighet.  Sedan att även nya energiformer kommer beskattas är självklart men då inte med miljöargument. För pengarna ska in till statskassan hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte i en D6a och den går billigt tycker jag, så det är la bara att tanka.Inte att jämföra med sniba som bara sniffar,men det är överkomligt. Kan jämföra med kompisens 2x V6or.Priserna på båtar går inte ner i första taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar har betytt mycket för mig i hela mitt liv.  Just nu har jag en Sea Ray Sorrento 25 med en trimmad bigblock på 400 hästar.  Jag är en vanlig knegare i det lägre inkomstskiktet, så visst tar det en del av min budget.  Men, och det är ett stort MEN, det är inte bensinen som är den största boven.  Båten i sig kostade.  Sedan har vi utrustning, underhåll, hamnkostnader, varvskostnader osv.  Jag lägger 15 - 20 papp på soppa under en säsong, hur långt jag sedan kommer på det, ja det får väl framtidens priser avgöra.  Turerna kanske blir kortare eller färre.  Men i båten är jag ändå från april till oktober, den är min fasta bostad under den tiden, oavsett om jag har råd att lämna hamnen eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i den beskrivningen!

Det är inte soppan som kostar mest.

Jag kör så mycket jag har råd med och så mycket jag hinner, det som tar slut först.

Sen blir det mest att ligga stilla i båten om det blir extremt dyrt.

Men vara i båten det bara SKA JAG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Christer, ja visst är det så.  Och även om jag tycker att jag är ute lite med mina 500 - 700 sjömil per säsong, så är de flesta båtägare i vår klubb inte ute någonting alls, då är båten dyr att äga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte..? Bara för att de andra 5-8 människorna på min gata inte har råd att ta bilen till jobbet, varför ska det drabba mig? Självklart är det bekvämast att åka ensam, det är ju därför alla som kan göra det gör det! Och du Bengan, ang. att förändra den svenska mentaliteten... kikade just på de senaste opinionssiffrorna för ert parti... let´ s face it, you ain´ t changing shit! \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpriset är alldeles för lågt idag med tanke på hur mycket elände för miljön den ställer till. Vi har pratat 50 till 60 kronor litern, det är rimligt i förhållande till årsinkomsterna i Sverige, sedan kan man succesivt höja beroende på hur världsmarknaden ser ut. För dom redan idag miljövänliga båtarna spelar detta ingen roll, dvs. segelbåtar, gör man som segelbåtsägare redan idag en insats för miljön genom att avstå motor ska man inte bestraffas, snarare belönas vilket vi gör med detta förslag. Dessa skattepengar kan vi sedan använda till forskning av alternativa bränslen, förnyelsbar energi mm. Vi MÅSTE passa på att göra detta innan oljan tar slut på planeten, och kan vi då göra en sån insats genom forskning och ta fram alternativa källor kommer Sverige att bli världsledande inom gebiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Miljobengt bara här för att j-vlas med oss? Blev medlem 13 januari i år! Redan snart 60 inlägg.

 

Per Trönnberg

 

Seglar inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi inom partiet studerar olika motoriserade forum, hur människor i allmänhet står sig i förhållande till miljön. Vi är intresserade av att veta vad allmänheten gör för miljön utan att svara på enkäter. Vi har fått massor av svar på forumen, både bra och dåliga. I detta forum har tyvärr den stora massan varit väldigt negativ till förändringsarbete för främjandet av miljön, vilket är synd då aktiviteten dom förespråkar dvs. båtliv är en naturupplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att miljön kommer in i fokus, men är det inte väldigt radikalt att föreslå höjning av bensinpriset till 50-60 kroner litern? Låter som en typisk seglarfantast hittat på det. Ingen hemlighet att många seglare fullkomligt avskyr motorbåtar och deras ägare och det finns föga respekt för den andres intressen.

 

Att båtliv är en naturupplevelse håller jag med om men att tala om hur jag, som individ, tar tillvara på den vill jag bestämma själv! Att genom chockhöjningar av bensinpriset tvinga oss motorbåtsägare (eller privatpersoner) att sälja eller ligga vid bryggan, visar brist på kreativitet från regeringens sida. Motorbåtar (och bilar för den delen) är här för att stanna.

 

Jobba runt det istället, alternativa bränslen etc. Eftersom etanolen har så mkt lägre utsläpp av växthusgaser kanske man borde jobba mer aktivt för att bygga ut sjömackar. Det skulle sannerligen ge motortillverkarna eld i baken att hitta på lösningar när marknaden skriker efter konverteringskit osv. 

 

//lyran

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI INOM PARTIET STUDER.... förr i världen kallades det spionage! Nu för tiden måste vi kanske stå ut med detta infiltrativa arbete som stör den för oss sista ventilen/möjligheten till avslappning kallad båtliv. Ut och ragga väljarsympatier istället, den kan behövas inför nästa val.

 

Per Trönnberg (funderar på att börja använda mig av nickname MILJÖSVINET)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den här tråden verkar ha spårat ur totalt skäms jag inte över att komma med ett litet inlägg... Jag är född 1970, har alltid sorterat sopor, försökt att välja miljövänliga motorer m.m. Det är mina föräldrars förtjänst. Jag bor idag i Luleå, men har tidigare bott upp i fjälls. Miljöpartiet är inte så starka här uppe. Anledningen till det är inte att folket i norr inte värnar om sin egen miljö utan snarare att vi har stora avstånd. I Luleå har vi cykelvägar åt alla håll och en busstrafik som jag gärna skryter om i timtal. Sådan är dock inte situationen i kommunens ytterkanter eller för all del i någon av inlandskommunerna. Där är man beroende av sina bilar. 50 - 60 kr/l!!! Jo, om man har riksdagsarvode, kanske!

Min bil började visa på aningen sämre värden på CO-halten för två år sedan. Efter att ha kollat allt annat konstaterade jag att katalysatorn hade gjort sitt. Jag var fortfarande på godkänd nivå på besiktningen, men det gick utför. Jag köpte en ny från ett företag på den vackra västkusten. Fick då följande kommentar från en kollega som är miljöpartistisk politiker: Om du hade köpt den i Luleå hade den inte behövet åka genom hela landet med buss. Tack för den! Min gamla kat hade räckt bilens livslängd, dock med sämre och sämre värden. Samma människa vill ha totalförbud mot snöskotrar. Han kör Ford Escort -83 och har en 40 hp Johnson på sin båt. Gammal Johnson. Vem smutsar ner mer? Han eller jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli tjatigt med all dina varningar om troll i varenda tråd!

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BB: sorry. Ska ta det lite lugnare. Vill försöka påpeka vad MiljöBengt är för något så han inte förstör varenda tråd här.

 

Koljan:

Fick då följande kommentar från en kollega som är miljöpartistisk politiker: 'Om du hade köpt den i Luleå hade den inte behövet åka genom hela landet med buss.

*skrattar uppgivet* Jo. Det gäller att se HELA problemkedjan. För att citera Grönköpings veckoblad ur minnet: Varför använda den farliga kärnkraften när det finns den rena miljövänliga elektriciteten?

 

Eller Varför inte driva alla bilar med vätgas, väte finns hur mycket som helst i vattnet i världshaven.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 17 januari 2008 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(om du är ett troll MiljöBengt, skratta gott, om inte? Ja då vore det intressant om du kunde bemöta mitt inlägg.))

Först vill jag bara säga att det ju inte är speciellt svårt att räkna ut vilket parti du företräder, Miljöbengt.

 

Om de uppgifter jag har läst i våra dagstidningar stämmer så bidrar Sverige totalt med ca 0,2 % av koldioxidutsläppen i världen. 0,2 % ! WOW......Fruktansvärt!?

 

Av dessa 0,2% så torde förmodligen den största delen komma från kommersiell verksamhet som pappersmassaindustrier od.

 

Sverige är dessutom ett av Europas  glesast befolkade länder (ca 19 människor per kvadratkilometer, att jämföra med exempelvis Nederländerna, där det bor flera hundra människor per kvadratkilometer, ca 450 om jag inte minns fel?.). Stora avstånd tvingar folk i Sverige att köra bil om de ska kunna bo ute på landsbygden, eftersom det är i städerna sjukvård och samhällsservice finns. Och eftersom bilarna som byggs i det här landet håller betydligt bättre än de bilar som byggs i sydeuropa, så visst, gamla bilar är törstigare än nya. Men hur den totala miljöbelastningen blir, vet du det Bengt? Kanske bättre att bygga en bil som håller, trots att den är lite törstigare, än att behöva bygga 3 bilar för att kunna färdas lika långt? 

 

 

Hur du kan säga att ett bensinpris på 50-60 kr/ liter  vore rimligt, är ju fullständigt horribelt! Marknaden ska sätta bensinpriset, inte ni politiker! Men ni  leker ju med andras pengar, så det faller sig väl bara naturligt för dig? Om ni nu måste beskatta något, se till att beskatta flygbränslet istället, så får du en rejäl miljöeffekt omgående. Att jetflygplan är stora koldioxidbovar, vet  väl de flesta? Idag kostar flygbränslet inte ens hälften av vad vi vanliga människor får betala för bensinen/dieseln för att kunna ta oss till arbetet.

 

Varför inte beskatta alla dessa hurtbullar när ni ändå är igång. Tänk så mycket mindre koldioxid det skulle produceras om folk satt stilla med vilopuls i stället för att flåsande ränna runt på skidor, på cykel osv, i dessa totalt onödiga jippon som kalls Vasaloppet, Vättern runt osv.=)

 

Om du verkligen vill göra något för miljön, jobba internationellt med att få bukt med koldioxidutsläppen istället! Kina, Indien och USA, där har du lite att bita i. Ge tusan i mina surt förvärvade pengar!

 

Ni har höjt priset/skatten mer på snus som bevisligen är mindre skadligt för hälsan och miljön än cigaretter, som ju bevisligen tar livet av miljoner människor varje år. Cigaretter förorenar dessutom närmiljön. Hur rimmar det med verkligheten och folkviljan? För mig är det ganska uppenbart att det bara handlar om att dra in skattepengar, när det blir nödvändigt får folkhälsan flyga och fara. 

 

Vad gäller den här tråden, så tror jag också att sjöfolk är beredda att betala ganska mycket för att få möjlighet att utöva sitt fritidsintresse.

 

Ber om ursäkt om jag låter upprörd och kommer offtopic, men efter det totala politikersveket mot folkviljan när det gällde biltullarna i Stockholm, så har jag inte längre någon respekt kvar för politiker.

 

Mvh

Labbibia 

 

Senast ändrad av labbibia | 17 januari 2008 | 10:34

 

Senast ändrad av labbibia | 17 januari 2008 | 10:46

 

Senast ändrad av labbibia | 17 januari 2008 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtvänner. Vilken härlig filur den där miljöbengt. Om han nu inte råkar vara någon borttappad rorsman... Har har verkligen verklighetsförankrade argument och ett fiffigt på gränsen (eller över) till ohövligt sätt att framhäva dem. På några dagar har han skaffat massor med röster med sitt härliga sätt till miljöpolitiker och kommer säkert få mycket makt över oss medborgare... NOT

 

Bensinpriserna påverkar, det är väl säkert. Men i det här fallet så tror jag de flesta för länge sedan sparat in på nöjesåkningen med bilen. Båten är i mångas fall semester, och visst kan ännu högre besinpriser påverka längden på turerna som någon skrev ovan, men att det får folk att avstå från att åka tror jag ej.

 

Miljön är viktig, alla måste bry sig. Själv försöker jag göra så gott man kan genom att dra sitt strå till stacken. Jag och min sambo försöker att göra så mycket vi kan; energiförbrukning i huset, sopsortering, använder bilen så lite som möjligt mm. Vi försöker så gott man kan med den kunskapen man har och kommer givetvis att försöka ännu bättre. Ibland undrar man däremot hur mycket man som privatperson i Sverige påverkar i det stora hela. Sverige är långt ifrån perfekt, men jag ansera att vi ligger rätt långt framme och har hyfsad miljömedvetenhet.

 

Om miljöpolitikerna däremot är intresserade på riktigt och inte bara är ute efter ryggdunkningar från partikamrater genom att hitta på nya straff och avgifter på saker som i det stora hela knappt kan vara mätbara borde man försöka börja i rätt ände. Ta en sån sak som elen. Varför inte göra den svenska elen mer konkurrenskraftig så vi slipper den kolkraftsframställda från öst. Ren billigt el kanske tom kunde stimulera så att vissa renare maskiner/bilar blir attraktivare. Mera båtmotorer på el? Kanske kunde ren svensk industri med mindre miljöpåverkan vid produktion kunna konkurrera med smutsigare från andra länder. Jag tror att det är politikerna som måste börja spänna musklerna och boxa på de stora problemen, då tror jag vi vanliga medborgare blir mer intresserade av att visa att vi minsann också kan vi med!

 

För att lätta lite på den tunga koldioxiddimman som verkar ha lägrat sig över forumet bjuder jag gratis på ett citat av miljöbengan:


Jag tycker det är roligt att se alla dessa medvetna människor därute som vill dra sitt strå till stacken, Jag är själv båtägare, givetvis seglar jag då det är minst skonsamt för miljön och för omgivningen.

 

Jag som i själva verket trodde att segling var skonsamt för miljön, där ser man vad lite man i själva verket vet! Vi som åker motorbåt kanske inte behöver vara så oroliga ändå när Bengan kommer farandes med pekpinnen i högsta hugg! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar absolut ingen roll alls globalt sett vad vi har för pris på bensinen i sverige.

All olja som pumpas upp kommer att användas ändå. Om det inte är en svensk så är det en kines eller en polack. Så kommer det fortgå till det inte finns någon olja kvar.

Enda sättet att stoppa det på är att ta fram ett alternativt drivmedel, som är mer ekonomiskt än olja.

Det skulle inte hjälpa ett skit att höjja bensinen till 1000kr liten i sverige. Det enda som händer är att sverige stannar och det blir mass arbetslöshet.

 

Ska ert miljöpati gått till val med löfte om att höjja bensinen till 50kr/l lär ni inte få många röster.

 

Går ni istället till val på att samtliga miljöskatter som finns idag ska gå till forskning för att ta fram nya alternativa bränslen så kanske ni får några röster.

 

Hade man velat så hade det redan idag funnits alternativ miljövänliga drivmedel.

problemet är att de flesta länder är beroende av skatteintäkterna från drivmedel, därför är inte intresset så stort för att hitta någon lösning på problemet.

 

Den hårda sanningen är att jordklotet räcker inte till för 6miljarder männinskor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyss konstaterat, via en annan tråd, att MiljöBengt ämnar driva gäck med oss andra. \Smile\Passar på att inflika att Miljöpartiets språkrör, Peter Eriksson, kör Hyundai Santa Fe. Kommentarer överflödiga egentligen, men med hans arvoden har han nog råd att betala 50 - 60 kr/l...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du fått det ifrån? Att jag ämnar driva med er? Är det bara för att tramskillarna på forumet försöker göra sig lustiga över mina förslag? Jag står för det jag sagt här på forumet, ibland tar jag visioner och blandar med reella tankegångar vilket kanske kan uppfattas som stötande men visoner har alltid betraktas som galenskaper, så ni får ursäkta att jag eller vi ligger steget före er i denna fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före eller efter, besserwisser eller ej, miljöbränsle eller skitdiesel.

Hur är det möjligt att vara så pass mycket intelligentare än genomsnittet på detta forum .....? // Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ja, det blir nog bra med det ska du se.

 

Blanda in en whisky till från hotellbaren så blir världen ännu mera i linje med dina visioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MiljoBengt drver bara med oss. Inget att hetsa upp sig över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...