Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Botved

börjar bränslepriser och konjunkturläge påverka nu?

Rekommendera Poster

Jag kollade Blocket lite och fick se att det totalt i Sverige fanns ca 3600 motorbåtar till salu, men bara ca 500 segelbåtar. Börjar motorbåtsägarna ledsna på kostnaderna nu, samtidigt som eventuellt sparkapital man har i fonder minmskar i värde. Vad tror ni. Går vi mot en tid med ett överutbud av motorbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte det. Möjligen blir de större motorbåtarna med 1 eller 2 stora bensinare svårare att kränga. Men generellt påstår jag att är man båtfrälst så prioriterar man därefter.

Dessutom kan ju sommaren bli precis hur som helst.

2007 körde jag bara drygt hälften så många turer som 2006, då sommaren var avsevärt bättre.

 

Jag tror däremot man ska satsa på en motorbåt med bra dieselmotor med tanke på ekonomi och ev möjlighet att ha kvar värdet i båten, och att den ska gå sälja sedan.

På mindre daycruisers spelar det dock mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst börjar bränslepriserna bli äckligt höga, men inte får man så många mindre liter på en löning idag jämfört med för 10-20 år sedan, eller är jag helt ute och cyklar?

Sen att anlednigen till att höja skatten som nu senast med 29 öre för att miljön skall bli bättre är bara sjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får göra som många andra.

Ta en farmartank och åka till ryssland, Där är bensinpriset ett helt annat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med er om den sjuka skattehöjningen.

Det skulle inte förvåna mig om något stolpskott föreslog att man skall lägga skatt på segelbåtar, beroende av segelyta? Vindskatt eller något liknande?

 

Det finns ju skatt på allt annat, så det förvånar mig inte.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat sedan jag var sex år (fyller snart 42), och ägt segelbåtar hela mitt liv, fram till i höstas. Nu ska familjen prova på motorbåt - har köpt en bensindriven Bayliner.  Dieseln var dyrare än bensinen på macken för några veckor sedan! Visst drar en diesel mindre, men så mycket kan väl inte skilja? Min bensinbil drar 0,6 per mil och det är inte så mycket mer än en diesel. Jag tror det beror mycket på hur man kör, men jag är novis när det gäller motorbåtar. Tidigare har min bränslekostnad varit en eller möjligen två 20-liters jeepdunkar under en säsong. Det lär bli mer i år . . .

 

Men det ska bli kul att testa något nytt!

 

Jag upplever att vädret förändrats de senaste åren. Antingen kanonväder utan vind eller så har det blåst för mycket. Vi hade inte uppe seglen en enda gång under semestern det var efter det vi bestämde att säjla vår segelbåt.

 

Att fler motorbåtar är ute till försäljning på blocket beror säkert på att det finns betydligt fler. Många importerar också begagande amerikanska båtar då dollarkursen är extremt låg.

 

Jocke

 

Senast ändrad av Joche | 12 januari 2008 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du är helt tokigt ute här faktiskt,ser man det krasst så tar du ju faktiskt av statens egendom/råvaror(precis som att man pröjsar skatt på egentillverkad el).

Nya bensinskatten är bara helt bisarr oavsett bensinpris måste jag till jobbet med bilen och jag kommer fortsatt att åke det jag vill med båten då styr nog vädret mer i sådana fall.

 

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte hur bisarr bensinskatten är .
Den är gjort med en helt vanlig pris-efter-fråge kalkyl, - högre pris medför minskad konsumtion.  
Regeringen har resonerat ungefär så här;
Även om det inte leder till mindre körda mil så är det sannlikt att med tanke på att Sverige har Europas törstigaste bilar, så kommer folk att köpa bränslesnålare varianter. Något som därmed bli ett nollsummespel för staten och bilisterna men något som är till fördel för miljön.  
Det logiskt och förnuftigt,  sen kan man kanske tycka det är fel,  men bisarrt nej knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Själv åker jag Sea ray med 2 x V8 bensin, helnöjd. Det brukar kosta mella 25-30 tusen varje år i bränsleutgifter och när man summerar hur mycket glädje det har gett familjen så är det värt varenda krona. 1-2 krona upp eller ner spelar inte så stor roll i det stora hela, oftast är det en väldigt fokuserat om vad bränslet kostar men runt omkring utgsfterna är inte heller gratis. Har man inte råd så bytar man till en mindra båt som är billigare att äga. Ärövertygad om att det kommer mkt intressanta bränslealterantiv till våra motorer.

Pengar är till för att konsumeras för det finns ju inga fickor på liksäcken.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiskt och förnuftigt? Vad kostar en ny Volvo? Resonemanget bygger på en törstig flotta av gamla bilar i Svea Rike, vad kostar det konsumenten att köpa en mindre törstig som regeringen anser att boskapet ute i landet ska köpa? Beskattad till döds? Nej,logiskt och förnuftigt. Är Svea Rike det största landet i Europa? Sverige 9 milj inv. Europa totalt 730 milj inv. USA ca 300 milj inv. Klart att Svea Rike är boven i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar eller distans åker du på ett år? Jag budgeterar 10-15000:-/år med dubbla dieslar.
 
Det blev en vändning i tråden till bräsleförbrukning och skatter, då måste jag nämna något jag blir rätt irriterad på. Jag älskar Italienska bilar och motorer så nu när nya Fiat Bravo kom med diesel av modernaste typ så köpte jag en sådan (otroligt nöjd för övrigt). Man fick partikelfilterpremie på 6000:- när man köpte en sådan. Bilen drar ca 0,6l/m för mig, det är mest korta körningar av blandad/stats körning. Bilen går inte som miljöbil, så biltullar i Stockholm måste betalas. Polarn har en SAAB 9,5 biopower som gårtullfritt även om han väljer att tanka 95 oktanigt. Då drar hans bil ca 1,2l/m och kallas miljöbil.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

A något är verkligen fel.

 

När väl bilen är miljöklasad är det toppen. Beställt peugeot 107, miljöklassad.

Den får stå 2 h på 10 minuters parkering. Gratis parkering i stan, plus att den drar skrämmande lite. Riktigt bra om kör i stan.

 

Oj vad tråden har bytt spår förresten

 

Senast ändrad av loftis | 12 januari 2008 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 600-700 distans /år inkl semester. gbg-skagern är 90 distans,så det blir fort  sjömil. Vet inte varför ni snurrar in på bilar, jobbar sjölv med bilar på dagarna och jag måste säga att det har blivit en otrolig fokus på bränsleföbrukning. När man samtidigt pratar med kunderna om deras båtar så verkar det inte spela så stor roll vad det kostar för det är ju som för OSS här på detta forum, ett intresse eller hobby, och då är vi inte lika priskänsliga.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är nog sant, det kan jag tänkte mig. Båten används till sitt intresse på fritiden/semestern, då tror jag inte man bryr sig om vad det kostar. Man vill ju leva också.

 

Fast klart seglar man så slipper man ha någon bränsle-ångest \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startade tråden var det en reflektion över antalet båtar (segel kontra motor) till salu och det rådande ekonomiska läget. Jag tror att även bränslekostnad räknas in när folk köper båt, Men sen undrar jag om många placerat några slantar i fonder för att öka kassan lite inför sommaren, sen när det rasar blir man rädd och tänker att man inte har råd att åka i sommar så då säljer man.
Kollade föresten sommarens distans och förbrukning, det blev ca 500 distans och 850 liter diesel. Kostnad ca 11000 spänn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en dåres envishet tror jag inte bensinpriset mer än marginellt påverkar båtvalet. Då är, det som vanligt, konjunkturläget som kommer att göra sitt när det gäller vad för båt man anskaffar eller behåller. Detta gäller varesig man har motor- eller segelbåt. Med andra ord tror jag att de största och vräkigaste kommer att bli lite mer svårsållda.
 
Några har redovisat förra årets driftstimmar samt bränsleförbrukning. Förra året var enligt många dålig. Jag vet inte om jag delar den uppfattningen. Vårt flytetyg förflyttade sig i alla fall drygt 1600M och slurpade i sig 2600 diesel.  mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att folk kommer överge sina gamla dieselbåtar nu när dieselpriset är uppe i eller till sommaren kanske över bensinpriset. Varför köpa gamla båtar (slitna både in som utvändigt) med kvalitetsmässigt sett dåliga motorer (tänker främst på VP KAD:ar) med höga servicekostnader när du kan köpa moderna bensinbåtar som i driftskostnad numera bara marginellt överstiger dessa gamla dieslar. Jag tror att anhängarna av detta enl. mig förlegade sätt att äga båt på kommer att få sig rejäla ekonomiska kallduschar när de försöker sälja sina gamla dieselskorvar. Hur många av dessa 3600 båtar är gamla dieslar? Jag tror att allt fler inser fördelarna med att köra nyare bensinare och försöker sälja av dieselbåtarna inför den stundande varma, soliga sommaren och därmed kunna göra ett och annat klipp på fräscha bensinbåtar medans det fortfarande finns sådana till salu. 

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Resonemanget faller på eget grepp, skulle alla som vill sälja sin dieselbåt enl. tronnberg så skulle priserna sjunka så mycket så att folk inte skulle sälja, då är vi tillbaks på ruta noll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vilja eller inte kunna? Brytpunkten går självklart någonstans eftersom att båthandlare och banker själva hjälpt till att hålla uppe priserna. Handlarna sålt dyrt, banken därmed fått låna ut mycket pengar. Nu om dieslarna sjunker så är det ju fortfarande sanslöst högt belånade och därmed kan de inte säljas hur billigt som helst utan att banken vägrar att släppa båten.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan vara så att det blir inte kunna som gäller men ditt resonemang faller likförbannat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju alltid varit flera motorbåtar tillsalu än segelbåtar. Jag har fundeerat lite vad det beror på. Ibland har jag tänkt att motorbåtsägare inte är lika fästa vid sina båtar som segelbåtsägare men det kan nog vara fel. 
Det är ju som någon tidigare påpekat så att det finns fler motorbåtar än segelbåtar men sedan tror jag att man kanske är mer benägen att byta motorbåt då man vill ha nyare motor (jmf bil). Segelbåtsägare har inte lika stor anledning att byata båt pg slitege på den gamla. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin eller diesel ja detta kan man dra i evigheter.. För mig går gränsen vid över 30 fot och dubbla maskiner.. Dvs om man nu skulle bli intresserad av en 35 fots DC med dubbla maskiner och en vikt på runt 5-6 ton så hade Diesel varit valet för mig... Så länge båten kan hålla planing med endast en maskin och d inte går trögt så kan man ro runt d mesta med en bensinare. Men så fort d blir dubbla maskiner på vardera 300hk eller mer i en stor tung båt så tycker jag d blir lite för mycket hänga vid macken.. Men att sätta Dieslar i alla planande småbåtar runt 20 fot tycker jag e o överdriva, borde ju vara osäljbara när d inte finns något att tjäna..

 

!!!MVH BENSIN)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det så att man har ont om tid på semestern?

 

Har man en snabb båt på 5-10 ton förstår jag att det kan bli det för en del. För att dels dra ihop resurser för att köpa båten och sen till att få den att röra på sig går det åt en del arbetstid extra. Men går det 30 knop så hinner man med de resmål man tänkt sig.

 

Hur mycket skulle en planande oljetanker dra från Persiska viken?

 

Troligen skulle den dra mer bunker än den lastar.

 

Till en bekant som ville ha råd om vilken båt han skulle köpa förseslog jag en snipa. Han gick på mitt råd och köpte en Polar 22. Den drar 1,5 l timmen och det blir 8 M per timme ungefär. Det klarar de flesta plånböcker och miljön får lite mindre att ta hand om.

 

Kan det bli en trend?
 
Nä - nu blev det fel. 6 M i timmen ska det vara eller 17 kr/timme när han är ute i båten.
 
Det får man stå ut med ned när man har semester o allt. 

 

Senast ändrad av forgus31 | 13 januari 2008 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig forgus, men alla får köra vad de vill.

 

Men tycker ditt råd är det rätta. Vad lugnt och skönt det hade varit om alla hade hållt en hastighet mindre än 10 kn. Det är min åsikt.

 

Att få en oljetanker med cirka 8-12 meters djupgående att plana hade varit en bedrift \Wink\

 

 

Ha det bra allihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är roligt att se alla dessa medvetna människor därute som vill dra sitt strå till stacken, Jag är själv båtägare, givetvis seglar jag då det är minst skonsamt för miljön och för omgivningen. Jag arbetar inom politiken, vilket parti är ointressant då det oftast ger förutfattade meningar när man debatterar viktiga frågor som miljön och flera andra viktiga ämnen. Men ett bensinpris på 25 kr litern gör att man står över den där lilla extraturen som man tänkt sig oavsett om det är med bilen eller med båten. Det finns idag en stor enighet inom partierna att det är rätta vägen,och så kommer det att bli, jag har lagt ett antal motioner om detta ämne och äntligen kommit till målet vilket jag är oerhört stolt över. Kan vi bara gemensamt slå fast att det är våra framtida generationer som ska räddas och inte titta så djupt i egna plånböcker och antal egna år kvar att leva på planeten moder jord så kan vi enas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt du har rätt miljöBengt, men tyvärr måste alla länder dra sitt strå till stacken för att det skall bli något effekt, dra upp förslaget i Eu-nivå istället, fast klart, Sverige är ju alltid en början.

 

 

Kan vi bara gemensamt slå fast att det är våra framtida generationer som ska räddas och inte titta så djupt i egna plånböcker och antal egna år kvar att leva på planeten moder jord så kan vi enas

 

Tror faktiskt inte att den medelmåttige svensson tänker så tyvärr.

 

 

Ha det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer \Loftis\ tyvärr är det så att många okunniga inom gebiten har för mycket att säga till om. Men efter senaste OPEC mötet spås det om ett råvarupris på 200 dollar fatet innan 2008 är till ända. jag hoppas det blir så, varför inte mera? Varje dag ser jag människor sitta ensamma i sina bilar på väg till ? Förhoppningsvis arbetet, ensamma, varför? Säkert bor det minst tre kanske åtta på samma gata som har sitt arbete i närheten, varför samåker dom inte? Det är bekvämt att åka ensam, sånt ska vi få bort ur mentaliteten hos det svenska folket. Då räddar vi miljön!! Inte med en massa energikrävande suvar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar tråden hoppat över till miljöavdelningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande med dig starkt miljöBengt. Det är vansinne att folk åker en och en till och från jobben sina. Tänk vad miljön spara och framför allt deras utgifter om de istället samåker. Borde starta någon typ av websida där folk kan ta kontakt med varandra i sitt område för att samåka. Inte konstigt att det blir köer och skada på år miljö.

 

Men för egen del hoppas jag inte fatpriset går upp för mycket, isådanfall bara för privatpersoner, bättre att höja skatten istället. För ett ökat pris påverkar alla transportmedel, då tänker jag på import och export. För oss sjöfarare som arbetar på sjön så slår det hårt, för redare är väldigt snåla, och ökat pris på fat resulterar i besparningar på sjöfolket tyvärr.

 

Men samåkning eller varför inte förbjuda privata bilar i storstaden under vissa tider, kanske för radikalt, men vill vi alla ha en bättre planet måste något göras. Kollektivt fungerar hur bra som helst, så kanske att göra den åkningen gratis får folk att släppa sina bilar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får vi verkligen hoppas, ämnet går hand i hand. Ett högt råvaruoljepris gör att marknaden för motorbåtar sjunker, vilket främjar miljön avsevärt. Låt oss spekulera, om man höjer bensin/diesel priset till 55 kr / litern, hur många av er motorbåtsägare skulle då börja fundera på en annan typ av båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...