rikard 1 Postad 11 Januari , 2008 Hej om nu nån har lackat med klarlack på skrovet hur får man bort det på bästa sätt? Eller är det bara att slipa och måla om? Lacken har börjat släppa av sig själv men finns stora bitar kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Januari , 2008 Det är ganska tidigt men jag fattar ändå inte - träsnack - gelcoat - klarlack och du har en Windy? Är det så att det du frågar om inte är ett träsnack så fattar jag. Beroende på vad det är för klarlack, är det en enkomponents så ta färgtagborttagningsmedel, oxalsyra går nog också. Men är det ett tvåkomponents klarlack så kan det bli lite marigare. Det kan gå, men är väldigt osäkert med färgtagbortningsmedel (en del blandar kaustiksoda och tapetklister). Nej, jag är inte rätt person att rätt upp och ner råda hur du skall göra. Jag måste se/känna hur hårt det sitter.Som du redan påpekat går det givetvis att slipa och måla, men det är väl att lite skjuta över målet? Hade det varit en träbåt så skulle jag kört med varmluftpistol och hårdmetallskrapa. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 382 Postad 12 Januari , 2008 Som sagt, om det är tvåkomponentslack är det nog bara till att slipa, våtslipa är nog det bästa. Man måste vara försiktigt så man inte kommer igenom gelcoaten bara - då blir det till att lacka om hela båten igen! Räkna med att det kommer att ta mååååånga timmar. Vad är orsaken till att du vill ha bort lacken? Båten är ju lackad av en orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 12 Januari , 2008 Fel forum kanske!! Men nu är det inte windyn som är problemet. Funderar på att ge mig på ett objekt där man en gång har lackat både skrov och överbyggnad men finns inte så mycket kvar av det på överbyggnaden. Skulle tro att det som sitter kvar kanske går att ta bort med en kraftig högtrycks tvätt på överbyggnaden.. Men skrovsidorna kan ju bli svårare med den metoden. Och varför man har lackat med klarlack är för mig en gåta;) Skulle tro att lacken är en enkomponents lack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ancilla2 0 Postad 31 Mars , 2008 tas bort med rakblad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 8 April , 2008 Hade själv det problemet... Efter en provslipning med fins våtslippapper så fick jag ta till Autosol... Många timmar senare så vart det kanon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser