Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gäst McD

Trägolv

Rekommendera Poster

Gäst McD

Hej Ska mecka bort min matta som ligger på golvet inne i min cabin. Frågan är var får jag tag på teaklaminat (som jag hade tänkt mig) det lär snygga upp båten betydligt. Eller finns det andra snygga material?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

laminatteknik i töreboda ! jag köpte min laminatdurk (teak) där ser kanon ut och mycket bra priser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst McD

Tackar fler förslag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nåtad DURKplywood kan du köpa eller beställa på i stort sett vilket byggvaruhus som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst McD

Najz, då ska jag kolla vidare... Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska lägga trägolv i en segelbåt hade jag tänkt. Men laminat eller plywood känns jävligt taffligt, är det inte bättre att anlita en båtsnickare att lägga ett riktigt trägolv, så att skiten inte börjar knarra och spricka upp efter några vintrar. Vad tror ni, har ni några dåliga/goda erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PlywoodDURK finns i de flesta båtar och är man händig fixar man säkert att göra ett snyggt jobb.

Hur ser durken ut idag? Plast? Plywood?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag plast med mattor på, plasten ser görtråkig ut. Fast jag har aldrig gillat att ha mattor i en båt. Det blir nog trä snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä är ju snyggt som sagt, går det att lägga teak ovanpå plasten eller kanske kork? Lär vara lätt att lägga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag limmade teakribbor på golvet inne i min comfort 30:a. Blev väldigt bra, oömt och lätt att ta bort repor med lite sandpapper... Mäta och såga samt nåta tar några timmar men tillfredställelsen är stor! Själva limningen går fort... Lycka till! PS Gör inte så här: Det här var för ca 20 år sedan. Då hade det kommit nya lim som skulle fästa bra. Då jag inte litade riktigt på detta så tog jag en liten, liten anings mer lim än i beskrivningen.... speciellt som de första ribborna var lätta att lägga och det var sent på kvällen och bra musik på stereon. Det borde alltså vara lätt att lägga resten genom att sprida limmet på durken iställt för att lägga på teakribban? Sagt och gjort, ett brett lager lim och sedan ut med alla de färdigmätta och numrerade ribborna. Perfekt! Sedan började det bubbla upp lim mellan ribborna. Inte så bra. Sedan började en ribba resa sig ( oupps ) och jag kastade mig efter tunga grejor att hålla nere mitt paket av lagda teakribbor med... I brunnen låg lite virke jag rivit från täckningen, dessa sågades till rätt längd i rasande fart och sedan tryckte jag upp virke mot taket. Min tunga verktygslåda stod bra och till och med en plätt i rostfritt la jag dit... Danforthen. Sedan stod jag själv ovanpå en god stund och betraktade mitt verk. Ribborna låg bra och lite lim kunde jag väl slipa bort dagen efter? Jodå. Ribborna fäste fint förutom en som höjt sig lite. Men det ordnade en krallig bandslip - eftersom jag ändå hade tänkt att slipa ner allt för att få bort lim, sågspån, resten av sulan på mina båtskor som stämjärnet inte tog... Jo, jag insåg dagen efter att det definitivt håller med lim då jag fick ta bra spjärn för att vicka bort min plätt från golvet. Ehh, du, alltså lagom med lim!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...