Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Bismarck

Bravo 3 + dubbelpropp?!

Rekommendera Poster

Hepp,
Har en Sea Ray 220 OV 1989 och är sugen på att byta upp mig på ett Bravo 3 dubbelpropp, massor av deg och lite osäker på om det är värt pengarna?! Vill ha bättre grepp nån knop till. Kanske bättre att byta båt helt enkelt... Dock älskar jag 220 OV perfekt för dags och helgturer.
Någon som har erfarenheter? 
//Bismarck 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg båt du har! Gillar Sea Rays sena 80-tals design. Har du labbat något med olika proppar på det drev du har idag. Du kanske kan uppnå det mesta av det du vill bara genom en bättre propp. Mirage Plus brukar väl va ett standardval på drevbåtar. Inte svar på din fråga men eftersom du tvekar på pengarna så kanske det kan va ett alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, 

Just nu är det orginalproppen på och i ärlighetens namn har jag inte så värst vidare bra koll på vad man kan göra med nuvarande drev?! Skall kolla runt lite och se om det är värt att lägga nån peng på detta. 

Angående båten tycker jag också att detta är en klassisk design som står sig! Att den sen är svensksåld med full record gör det ju inte saken sämre....tack hur som helst \<ahttp://www.maringuiden.se/images/forum/smilies/8.gif\ border=\0\ /> 

//M 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du har ett Mercruiser Alpha eller Bravo drev nu. Det finns ett stort och brett sortiment av proppar till dem, alla med sina speciella egenskaper. Du har ju inte berättat vad du hoppas uppnå genom att byta till ett drev med dubbelpropp men om du idag har en standard aluminiumpropp har du en hel del att vinna på en bättre propp. Även om du kör på en rostfri propp alla redan kanske det finns en annan med egenskaper som bättre passar dej och båten. Ett vanligt val är som sagt Mirage Plus när man byter till bättre propp på de dreven. Fördelen med den är att den är lätt att hitta begagnad även här i Sverige.

Här är en länk till Mercruiser/Mercurys hemsida om propellrar. Klicka här

Dessutom finns det massvis med proppar till de dreven från andra tillverkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre grepp ? ... när då  ?

Några knop till ... fixar du lätt !   Vi kan återkomma med det sen .

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Med bättre grepp menar jag t.ex. när jag skall upp i plan med folk i båten, eller när jag kör långsamt och den har en tendens att slingra sig som en orm i vattnet. dock står nog några knop till först i kö...

//RayMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kör långsamt så trycker du ner timmplanen i botten , så va slingringen borta !!

Nästa tips ,  en 4bladig rostfripropp så greppar det bättre , så va de också löst !!

Du har just sparat 70.000 kronor \Wink\..hahaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha,ha,ha....du vill väl ha en 10% minst va...;-)
Grymt, tack för tipset, skall kolla lite på olika proppar innan Y bommen får besök igen.

//M 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...