BSven 469 Postad 1 Juli , 2014 Jag är en långfärdsdrömmare som inte har mycket erfarenhet av långfärder eller långfärdsbåtar men jag läser mycket.Ett förslag är att gå till biblioteket och låna alla böcker de har om långfärdsseglingar. Allt från Göran Cederström till Lars Hässler, även om de inte känns relevanta pga båttyp eller destination. Ligg sedan i hängmattan och läs dom med ett anteckningsblock till hands och skriv ned alla problem som de råkade ut för. Dieselfilter, offerannoder, brustna förstag, elfel, roderhaverier, visumregler, svårhanterad båt eller vad som helst. Dyker samma fel upp flera gånger så notera detta. Fundera sedan över hur ni skall undvika eller lösa samma problem och vilken båttyp som har minst felkällor utifrån er synvinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 1 Juli , 2014 Angående rattstyrning och problem....se till att ha en autopilot monterad under däck. Går kablarna av till styrningen kan autopiloten styra. Najad 343:an har hjärtstocken uppstickande i en stuv på akterdäck och tillhörande rorkult gör att man enkelt får en reservstyrning om rattstyrningen skulle haverera. Själv tänker jag mig vindroder när jag väl kastar loss, då borde man utifrån det kunna bygga på en större spade på den och få ett temporärt nödroder om hela rodret skulle ramla av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser