Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst Ellung

Tråkig instrumentpanel

Rekommendera Poster

Gäst Ellung

Min instrumentpanel är av något tråkigt papp-liknande material, ytan har blivit fuktskadad och bubblig. Någon som har förslag på hur jag ordnar till detta utan att tillverka en ny och flytta över alla mätare?
Har även ett handskfack på babordsidan med en lucka i samma tråkiga skick...
Finns det kanske nåt bra klippark som man kan skära till och klistra över, typ som de man kunde köpa till bilar förr när man ville ha träpanel? isf. var? Har kollat med mekonomen, biltema och alla de där, utan att hitta något...

post-29698-1394235313,357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...

Jag skulle inte skära till nått blir konstigt och ser budget ut...tänkte först göra så men tog loss dom å lacka dom i samma färg som min rand på båten...

Ta loss din instrument panel å lacka den blir båden snyggt å hållbart kosta mej 500 kronor för att lacka instrumenten och även luckan på babordsida...du kan ju välja massor me färger finns ju en del snygga billacker\Wink\ lycka till...

Senast ändrad av jonsson19 | 10 januari 2008 | 14:00

post-29637-1394235313,534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i tidigare svar. Klippark ser väldigt budget ut och de är inte kul att ha ett sådant utseende. Eftersom ytan har blivit fuktskadad och bubblig är det ett bra förslag att lyfta bort den och fixa till det. Då kommer du få den precis som du vill.

Kan ju också bli billigare och enklare än att om nått/några år behöva byta ut panelen p.g.a skada. Om du skall sälja din båt, pressas priset upp en del av att du har skött din båt ordentligt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt arbete jonsson19, ser väldigt bra ut \Smile\   stor skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också gjort det riktigt med en gång , ett rätt finurligt sätt som jag löste min instrument bräda på var att jag limmade på vinylfilm. En träimitation (mahogny)och sedan lackade jag detta 5-6 ggr med en hård båtlack. Lacken sitter som tusan, träet blänker som tusan, inte en bubbla eller veck på filmen och om jag får säga det själv är det snyggt som fasiken.

Går ju även använda annan sorts film motiv. Se bara till att ytan är ren , jag tog T-röd och lackade med en planstryckare. Finslipade med ett fint slippapper mellan lacklagren.

Kanske ett tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade också med valnötsfilm som jag köpte på K-Rauta, på en tidigare båt, blev riktigt bra på små ytor, typ din panel, men på större ytor blir det svårt att få det bra,

jag la på diskbänken i pentryt, snyggt och 100kr, såg inte det minsta billigt ut, med lite bra lack på så , ser det nästan äkta ut..

På min nya båt har jag svart panel runt instrumenten, som ser för jä...g ut, och nu har jag hittat tunna skivor som ser ut som borstad aluminium som man kan limma på, inte så tunna som film utan lite tjockare. riktigt snyggt och för 200 spänn så har man en skitsnygg panel. och det går inte att se att det inte är äkta vara.

Senast ändrad av kanshepeter | 10 januari 2008 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...