Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
simply

Crescent 525 HT, Johns.35hk, optimering?!

Rekommendera Poster

Hallå! Ärvt en Crescent 525 HT med en 35hk Johnsson som jag har lite frågor om. Den är specad för max 25hk egentligen och den går rätt baktungt i vattnet, planar aldrig upp (skall den det öht?). Kan man kirra det med trimplan eller något liknande? Är det nån som har en liknande filbunke här som kan tipsa om saker man kan förbättre på den skulle det uppskattas! mvh/a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke

Hejsan Hur kan en båt som är 525cm lång ha max 25Hk? Hursomhelst skulle jag ha satt dit en 60Hk Motor med trim/tilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag också... men nu är det ju som det är och det är ju iaf en 35Hk på den nu ;-) Vilken motor som helst kan man dock inte hänga på den här båten då den har motorn bakom akterlinjen under en kåpa. Det är en storleksfråga fysiskt alltså! Jag har mest åkt båten, inte behövt pyssla med den, så... Lite novis kan man säga :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Vi hade en 520/525 HT i familjen från 1972 till 2002. Det var en snikversion med vanlig motorbrunn dvs motorn satt på akterspegeln inte inbyggd och den saknade skott vid hardtoppen. Motorbrunnen är så kort att motorn måste vara låg för att den skall gå att fälla upp. Första motorn var en Evinrude 25 hk. Toppfart med en person 16 kn. Med fyra i gjorde den 12 kn och drog ca 1.2 l/nm. Båten en pina att köra. Motorn orkade inte lyfta fören varför båten styrde med bogen i varje våg. Tändstiften fick bytas var 10:de timma. Efter 1 säsong byttes motorn till en 40 hk Mercury. Innan denna modifiering kontaktades fabriken i Varberg. Inga problem att sätta dit en större motor båten är stabilt byggd Möjligen berodde begränsningen på att Monark/Crescents större maskiner inte fick plats. Toppfart med 4 pers ca 20 kn förbrukning ca 1 l/nm. Nu orkade den hålla upp fören, men eftersom den motor vi köpt saknade elstart så fick det bli en ny motor. 1976 satte vi på en Yamaha 55 hk. Med denna motor gjorde båten 26 kn. Propellern var vald så att den övervarvade något med en person. Med fyra i sjönk toppfarten till ca 25 kn. Den orkade upp i plan med sju personer och drog ca 0,8 l/nm med fyra pers. i ekonomifart 18 - 20 kn. Vi använde båten mycket bla för vattenskidåkning. Att åka fort med båten är dock inte helt problemfritt. Båten har köl och är egentligen tänkt att gå halvplannde. Vid hastiga manövrer i hög fart kan luft sugas ned till propellern så att motorn började rusa. Sannolikt beror detta på kölen. Man lärde sig dock ganska snart att undvika detta. Vattenskidåkning kräver en aggresivare körstil som gör att man får passa gasen. Jag vill absolut rekommendera en motor på 50 - 60 hk. Det blir en helt annan båt, men den fordrar att manlite mer av sin förare om man vill göra tvära girar utan att motorn tappar fästet. Det gällde att minska gasen något innan man svängde. Fördubblad toppfart och nästan halverad förbrukning är goda argument. Större motor an 60 hk skulle jag inte rekommendera, båten går som bäst i ca 20 kn och det når man lätt med 50-60 hk. Ett tips är att kolla silikontätningen runt motorbrunnen. Den släppte på vår båt vilket resulterade i en omfattande reparation av förstärkningen i akterspegeln och en av flytankarna i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Har en solvig 18 som får ha max en 50 hk men vi har en 85 hk på istället. Jag tror det bästa är antingen trimplan eller så testar du att ställa om motorn. Troligtvis ska du ställa den närmare skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte komma mycket närmare skrovet. Motorn är sitter under en huv ca 20-30cm framför akterspegeln. eller hur menade du? -a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Om du har tilt så är det bara att trycka så att den kommer nära skrovet. Men om du har en vanlig motor som du drar upp själv så finns det flera hål ungefär vid propellern och där sitter en sprint eller nåt liknande. Den ska du ta ut och flytta så att den sitter i hålet närmast skrovet. Då så kommer motorn närmare skrovet när du fäller ner den. OBS!!! du måste dra upp hissa upp motorn innan du gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det som är märkt på bilden är det jag pratar om det tror jag att det finns på din motor den där sprinten ska du sätta närmast skrovet. Om det syns!!!

post-0-1394234265,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael! Jag förstår vad du menar, men såvitt jag vet är den redan i sitt innersta läge. Men jag skall dock dubbelkolla nästa gång jag är nere vid båten! /a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Om det inte funkar så kan du alltid testa med ett Hydrofoil system. Det är som fenor som du sätter på kavitationsplatta (ovanför propellern). Den finns att hitta på Watski. Titta i en Waski katalog. Dom ska tydligen sänka bränsle kostnden, trimmar ner stäven och gör så att båten planar ut snabbare. Det är billigare än att sätta på trimplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Här är en bild på trimfenor. (Bilden är från seasea). Kostar bara några hundra lappar istället för tusenlappar som trimplan kostar.

post-0-1394234265,9975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon var man kan köpa trimfenor i göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det finns på WATSKI i Göteborg. En finns i Fiskebäck (Caprice Marin AB) och en i Hinsholmskilen (Wahlborgs Marina AB). Eller så har du ett ställe som heter Sjösport AB som ligger i Göteborg centrum på Norra Allégatan 5. Du har även Yamaha Center i Mölndal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har en Ryds Tumlare med 35hk Den planade inte men så har jag köpt trimfenor nu går den som bara den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Ahlmark

Hej, med 25 kusar skall båten din plana med minst fyra personer i. Skulle dock föreslå några hästar till för att slippa ha så högt varav på motorn. Om jag ville ha en båt som gjorde över 20 knop skulle jag köpa något annat än en 525:a, den är gjord för att gå i runt 15 knop och med en god 25-hästare gör den också det. Mitt problem är att jag vill ha en fyrtaktare och därför har jag fått bygga om min båt till att ha en normal motorinstallation. På köpet får man större sittbrunn och mer bottenyta i aktern att plana på. Jag skulle dock knappast ha köpt denna båt om jag hade vetat vilket jobb det skulle bli att få ihop båt och motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JR

Hej! Jag har satt dit en 4-cylindrig 50 Hk Mercury av årsmodell -79. Den passar utmärkt under locket. Båten går ca 27 knop med 2 personer. Med motorn på halvfart planar den fint. Trimplan behövs ej, men vid hög fart blir båten känslig för att man belastar den lika på båda sidor. Det går som regal bra med att man placerar om passagerarna. JR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...