Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
MV-marin

Byte av MV-Marin 5400HT till större!

Rekommendera Poster

Har idag en MV-Marin 5400HT som jag är topp nöjd med. Problemet är bara att nu fick jag min tredje dotter. Behöver förstora min toppenbåt!

Problemet är bara att jag vill ha en likadan båt som jag har fast större. Vad har man att välja på då? Finnmaster 6100, Yamarin 59HT, Aquador 22 HT, vad finns det mer. Vill ha LITE kapell, taklucka och taxidörr......Skall helst kunna dras på en trailer efter personbil.

Är det någon som har några fler alternativ och/eller erfarenheter av ovanstående båtar.

//Magnus

post-10000247-1394235313,2826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Aquador 22 HT är på gränsen till för stor för trailer. Yamarin 5940 är ingen dum skuta!

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, Aquadoren är nog både tung och lite för dyr för det ändamål jag tänkt nyttja båten till. Hr en större träbåt när vi skall ligga ute under en längre tid.

Jag är lite sugen på att ha en rund soffa i aktern såsom på Finnmastern. Yamarinen är en himla fin båt men känns lite mer koventionell. Tycker MV-Marinens dörr och takluckelösning slår Yamarinens planlösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg fin ut. Men önskar helst att det sitter en utombordare på aktern!

Finns det verkligen inga fler alterantiv. Någon som har en Finnmaster och kan recensera den??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en MV-Marin 6600 FC? Ganska läcker tycker jag!!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är klart sugen på en MV-marin 660FC. Väntar dock till det kommer ut några begagnade så att priset går ner några kronor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...

Kanske ett alltför illa riktat höftskott men iallafall: en uttern 6200CC kanske kan vara nåt? Vill Du nödvändigtvis ha skjutdörrar så finns ju den något mer udda fågeln: 6200C!...

Jaja, kanske en för gammal båt för Din smak men hur som helst; låter som detta skulle kunna vara nåt?!

Lycka till hur som helst å trevlig båtsommar!

//Svante-R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 6200 har jag sneglat på. Ser fin ut. Gillar planlösningen bättre än ex Flipper 620C. Finns det några nackdelar. Kollade på ditt bildspel, fina bilder!

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Ursäkta mitt sena svar, lite annat som kommit emellan. Hur som helst; nackdelar? Tja, visst finns det det. Dom å andra sidan, skiljer sig säkert en aning beroende på vad man har för syfte med båten. För egen del har vi ju använt båten för att ligga ute ett antal nätter (naturhamnar), så utifrån de förutsättningarna har jag följande synpunkter/erfarenhet:

Ruffen; är ju inte prexis ståhöjd, så räkna med att få huka dig när Du skall dit!

Vasken; i originalutförande är den alldeles för liten (grund) Vi bytte mot en rostfri och djupare ho och vips: mycket bättre.

Vattentanken; också ett skämt. I original erbjuds 2 st 10-liters dunkar som man kopplar en dränkbar elpentrypump till. Vattnet tar slut direkt och givetvis måste man byta dunk/vattnet tar slut precis när man behöver det som bäst... (Vi installerade en fast 50-lit tank i somras = KANON!)

Takluckan; har ingen egentlig funktionell betydelse men lite trist rent estetiskt: Den löper inte på några skenor i framkant. Detta medför att den gummilist som sitter i nederkant av takluckan, mycket snabbt skavs sönder då den dras längs taket

Tja, det var nog de direkta nackdelarna jag kan komma på och som Du märker är dom inte direkt enorma, så de flesta sakerna går ju att åtgärda!

Istället tycker jag nog att fördelarna KLART väger över! (att skriva dom här skulle ta betydligt mer plats... \Wink\ ) Om Du vill få mer info: skicka mig ett mail så berättar jag gärna mer!

MVH

//Svante-raptor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

titta lite på örnviks 670 modell finns plats för er o en liten toa oxå har kört 1600 sjömil med min nu o jag är jättenöjd 12 nätter har det blivit iden oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tipsen...

Kanske man kunde tigga till sig en liten beskrivning på 670:an??

Jag måste nog erkänna att jag blev sugen på Uttern.. Är det någon som vet var man kan se lite bilder på denna underbara båt??

//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom finns på örnviks hemsida sök på örnvik 670 weekend så hittar du en kanonbåt är det i allafall

Senast ändrad av rillez | 17 januari 2008 | 21:08

Senast ändrad av rillez | 17 januari 2008 | 21:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om vi bortser från prislappen (som är rätt saftig) så är Yamarin 68 Cabin rätt elegant. Har dörr du kan stänga till om dig.

Kapell finns som tillbehör.

Finns i två varianter, dels med akterbänkar dels utan detta med rent akterdäck (då finns även möjlighet till ytterliggare en yttre styrplats med ratt plus gasreglage likt Yamarin 59 Cabin).

Klarar utombordare upp till 200 hk.

Trailerbar med lämplig bil och körkortsbehörighet (båten väger ca 1400 utan motor och övriga tillbehör).

Kolla lite på den här om du är intresserad:

http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=2353

Video: http://www.yamarin.com/Portals/18/Videot/68cabin.wmv

Testas även i kommande nummer av Båtnytt som kommer ut 29 januari.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 januari 2008 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...