Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
jonsson19

Topplandtärna

Rekommendera Poster

Tja tänkte montera en ny topplandtärna bak över motorn...

Får man sätta en topplandtärna vart man vill eller finns det vissa regler?

Mvh Robban

post-29637-1394235313,0743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplanternan skall sitta minst 1m ovanför SB & BB lanterna samt gärna i båtens centerlinje
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi hade haft körkort på sjön så slapp vi sådana här elementära frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Alla ni som svarat, visst har ni rätt och jag håller med och instämmer.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Fast jag tycker synd om killen som frågade. Han visade i alla fall handlingskraft och skall sätta upp lanternor och tyckte väl det var enklare att fråga här än att slå i böcker han inte har eller hur han nu tänkte.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ />
Själv ondgör jag mig mera på alla de som inte bryr sig och inte frågar och kör ändå. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
Läste så sent som idag i en båttidning där ledaren tog upp detta med okunskap. En kompis fick provköra motorbåten och det var visst inte så lyckat för det är inte bara att köra på..... då kör man kanske på... 
Det är såna personer man borde kunna fånga upp så vi får en drulle mindre. Jag skulle aldrig våga köra en vråål--brrrummm  utan att prova väldigt försiktigt med någon som kan båten ombord som lärare.

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du frågar Robban, härligt att folk som inte kan vågar och vill fråga när ni är osäkra.

Tycker absolut inte man bör klaga på folk som vill följa reglerna, bättre alla hjälper varandra för att få ett säkrare båtliv.

Svaret på din fråga är som ovanstående svar med tillägg förutsatt att du menar din JOKER 16 vars maximifart överstiger 7 kn och längd under 12 meter.

Föra ett vitt runtlysande ljus och sidoljus, sidoljusen får sammanföras i en sammansatt lanterna i fartygets centerlinje. Det runtlysande ljuset får placeras bredvid centerlinjen om placering i centerlinjen inte är praktiskt möjlig, förutsatt att sidoljusen förs i en sammansatt lanterna som skall vara placerad i fartygets centerlinje eller så nära praktiskt möjligt i samma linje som det runtlysande ljuset.

Hoppas du fått det svar du sökte, kör lungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp!?? båtkörkort, det trodde jag bara överbetalda utredare vill jobba vidare med.

Jag tyckte det fanns ett bra system för nautisk kompetens, väl inarbetat och fungerande dock lite gammalmodigt kanske när det gäller vilken typ av farkost som kräver det eller ej men ändå.

Behåll nuvarande system men ändra begränsningen 12x4m

sätt 15 år på allt utom båtar under 4m som gör under 15knop och nautisk kompetens på båtar som är t.ex. över 8m, över 1 ton i deplacement och gör över 15knop, det räcker mer än väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Holler med dig helt loftis jag tycker att man inte ska gnälla det är bättre att fråga på sånt man inte vet en att chansa och kanske gör fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ellung

Känns som att båtkörkort är ett vanligt samtalsämne bland båtägare just nu...
Jag tyckte inte alls att det känndes kul när jag hörde att detta körkort ev. skulle införas men tog ändå ett bittert beslut att anmäla mig till en distanskurs. Skrev provet för drygt en månad sen. Nu i efterhand måste jag säga att det var faktiskt både lärorikt och riktigt roligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att ni ger positiv respons på båtkortet.

Man kan ju aldrig få för lite kunskap och lärdom. Klart att kortet är ganska grundläggande men man lär sig en hel del på det. Så ni som har intresse, tveka inte, gå kursen, det är värt de kronorna, för ökad kunskap och säkerthet.

Glöm inte att det ska vara kul och säkert på sjön för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket klokt inlägg i debatten.

Jag bara undrar varför det ska behövas en debatt om detta. Ingen skulle väl drömma om att köra bil utan körkort? Varför ska vi inte behöva kunskap för att framföra ett flytetyg på vatten?

För mig var det en självklarhet med utbildning. Det blev både roligare, intressantare och säkrare efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju aldrig få för lite kunskap och lärdom.

Tja, mer kunskap är ju bättre än lite.

(kunde inte låta bli) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt inlägg var inte elakt menat och jag tog mig tid att leta fram en länk till sjöfartsverket om lanternföring som svar på killens fråga.  Däremot är det trist att debatten inte kan stanna här på forumet, utan flyttar till min egen inkorg.  Där kunde jag läsa följande idag:

hej...asså det tycker du...

så iomed att jag frågar så tycker du jag ska gå en kurs i navigation?varför tycker du det?

jag undra bara för att jag ska instalera en topplandtärna för jag inte har nån men du kanske tycker att jag ska köra utan eller?

kanske ska göra det för å reta folk som du...men kanske dumt att jag fråga men våga gjorde ju ha en bra båtsommar då skepp å hoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde maildumheterna hade försvunnit härifrån, men det mesta är tydligen sig likt här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart bra att du frågar. Att inte våga fråga är synd. Då lär man sig ju inget.

Än så länge har du lärt dig att här måste man kunna allt för att få nåt vettigt svar. För at visa andra vad man kan.

Jag ber om ursäkt för vårt bemötande på en bra fråga. Det var en enkel rak fråga som borde få ett enkelt rakt svar.

Dessvärre vet de flesta här inte svaret trots att vi har alla kurser. Inte kom jag ihåg att vi fick veta på vilken höjd och var man ska placera en topplanterna! Var går gränserna i storlek på båt osv?

På en Ryds 480 som vi hade var det en vikbar stång med lanterna i toppen. Den satt dessutom i ett flexibelt fäste och gick inte så lätt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar på frågan:

Kanske redan har framgått, men den ska sitta minst en HALVmeter över sidoljusen om du har en båt under 12 meter och håller dig i inre fart, vilket de flesta gör, åtminstone när det är mörkt.

(Det går även bra med en vit runtlysande lanterna, istället för både topp- och akterlanterna)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite lustigt faktiskt, men de flesta nya mindre snurrebåtar har ju faktiskt en runtomlysande vit lanterna som inte sitter i centrumlinjen på båten utan ofta på sidan mellan motor och pollare......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...