Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
kingston

Varför ha powertrim och är det värt?

Rekommendera Poster


Hej
Jag har inte förstått vad powertrim (tilt!) på motorn är bra för?

Har en Yamaha 2t 40hk med en trasig sådan.
Båtmekanikern uppskattar repkostnad till ca 10000 kr. Men är det värt att reparera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På planande båtar i hög fart kan man reglera gångläget med powertrimet.

 

Trimma ut så lyfter du fören, trimma in så sänker du fören.

 

Under normala omständigheter kan du även tjäna lite fart (1-3knop) genom att trimma ut (lyfta fören) så den våta ytan minskar och då även spara lite bränsle (knappt mätbart men ändå).

 

Högst individuellt för resp. båt således, snabba båtar 35knop och uppåt har stor nytta av powertrim, just för att justera gångläget plus att hämta dom där sista knopen.

 

värdet får du avgöra själv, men har du aldrig tyckt att det gjort någon nytta förut så ......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gångläget blir som sagt justerbart. På en tung och dåligt planande båt som min crescent 542 så är det nästan nödvändigt med PT för att både kunna komma upp i planing och sedan hålla ett bra gångläge. Dessutom är det inte dumt att tillfälligt kunna dra upp propellern precis i ytan om man måste in på grunt vatten. Gångegenskaperna blir ju minst sagt sådär i det läget, men det är ändå betydligt enklare än att ro en tyngre båt.

Jag skulle nog göra av med propellrar för 10000 om året utan tilten...\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök kolla upp om du inte kan hitta en beg.

Har sett att såna förekommit på blocket.

Powertrim är en stor fördel, ta bara om man ska åka där det är lite grundare.

Bara till att hissa upp lite.

Annars får du väl pruta lite på priset.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pruta? 10 000 är vad det brukar gå på och det är inte så mkt att pruta på...
 
Har du en båt som gör över 20 knop, använder båten mer än 2h/år och anser dig behöva trimma in/ut motorn så kan jag nog tycka att det är nödvändigt. Om det är värt 10 000 eller ej är upp till dig att avgöra.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack alla för bra svar! :)
Det lutar åt att det får vara som det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har kört min båt utan monterad PT i sommar. Efter att ha justerat in motorns läge manuellt har det trots allt fungerat ganska bra. Blir dock tungt att lyfta upp den manuellt och man får backa försiktigt.....

 

Har köpt verkstadsboken (Mercury) och har nu reparerad den själv. För Mercury finns det reparationskit med de delar som brukar gå sönder, kostade ca 1000kr. Med ett sådant kit, boken och kanske grannens mopedmekande ungdom tar det en kväll att få det fixat. Om du vågar förståss ;-) Tipset är att inte montera isär utan att ha koll på innehållet, det är förvånandsvärt många delar inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där verkstadsboken låter intressant, var hittar man en sån för en Yamaha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag behöver lite hjälp med mitt project, jag ska bygga en motor tilt till min utombordare 40 hk Evinrude, kolv sitter redan (tror att det är en sådan som gör det lättare att lyfta motorn) men den värkar vara kass. Hade tänkt en elektrisk gydral pump skulle vara till nytta, någon som vet vart man får tag i en sådan? tipps & hjälp uppskattas =)

 

jag ska göra det som ett project arbete i skolan mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du ska köpa en manual och meka själv så se till att det verkligen finns instruktioner om powertrim-systemet. Jag har Clymers manual till min Yamaha-motor och den täcker åren 1996-98, 2-250 hk tvåtakt.

 

I den står hur man byter och lagar elmotor och reläer, hur man deomonterar enheten, hur man fyller olja och luftar systemet. Det står INGENTING om hur man gör reparationer i själva hydrauliken. Det rekommenderas att om man har hydraulproblem ska man lämna den till verkstad. Märkligt tycker jag då den behandlar i stort sett resten av motorn.

 

I och för sig så har jag fått uppfattningen att det är det elektriska som oftast strular. Speciellt att elmotorn lägger av. Vet du vad som är trasigt på din motor? Vet du vad som inte lirar kan du ju prova att laga det själv. Det värsta som kan hända är ju att det fortfarande inte funkar..

 

Skulle jag köpt en manual idag hade köpt Yamahas orginalmanual. De täcker inte lika brett modellspektrum som piratmanualerna utan ofta bara en motortyp och årsmodellserie men är mer detaljerad. Om det ingår instruktioner om powertrimmet i Yamaha-manualen vet jag dock inte.

 

Piratmanualer kan du köpa av internetbokhandlarna, t ex Adlibris eller Bokus. Ska du ha en orginalmanual är det nog Yamaha-handlarna som gäller. På Yamahas amerikanska sida säljs oxå orginalmanualer på postorder.

 

Senast ändrad av jarb | 14 januari 2008 | 16:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Av egen erfarehet vet jag att själva trimmotorn kostar skjortan lite av brallorna att köpa ny, typ 5000 kr.

 

Läcker cylindrarna så kan det även komma in vatten vilket inte är bäst och kostar säkert pengar att fixa. Slutar nog funka på grund av luft och brist på olja i vilket fall.

 

Kan tydligen vara ett helvete att få bort locken på hydraulcylindrarna ibland och man har tydligen en chans på sig. Krävs ett speciellt verktyg (Yamahas kostar ca 1500 har jag för mig)

 

Min erfarenhet är att det brukar sluta runt de siffor du nämner.

 

Kan själv inte tänka mig vara utan PT för det gör underverk när man kan trimma ned stäven i motsjö.

 

mvh

Sudden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannt, men då kanske man ska ta och lära sig? Soppa och prestanda står på spel \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dock så kanske det inte överväger en reparationskostnad på 10 000 på en 40hp...
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ju bort det men i SELOC manual jag har finns hela PT enheten med och hur man fixar den. Den är kanske äldre och täcker 2t 3 cyl men ialla fall

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl inget svårt att förstå att du kan optimera vinkeln på skrovet efter väder last m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde detta var ett forum för att dela med sig och lära av varandras erfarenheter. Har man inget vettigt att tillföra tycker jag det är bättre att hålla käften än att börja med din nedlåtande attityd.
 
Frågar man inget får man inget veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Har för första gången köpt en båt med eltilt på motorn. Hur är bäst att ha motorn när båten står på trailer? Kan inte ha motorn i bottenläge för då går den i marken, har sett att en del lägger en kloss i mellan som motorn får vila på. Eller är det ok att ha den i toppläge hela tiden. Någon som kan rekomendera nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Det behövs inga träbitar. Dom påkänningar som blir när du trailar och har motorn upphissad är inget mot vad som händer när du gasar eller bromsar i sjön. Själv har jag trailat med upphissad motor sedan jag började trollingfiska för snart 10 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10,000kr är ingen kostnad i jämförelse med hur bra man mår efter att ha tiltat upp snurran i ytan och blötlagt en hel uteservering enligt konstens alla regler..

 

Sorry kunde inte låtabli \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...