Janpeter 2 Postad 9 Januari , 2008 Håller på att byta alla bussningar samt packningar i mitt 280 Drev. Har BARA bussningarna till styraxeln kvar. Men får inte ur axeln på grund av att styr armen sitter som Fa.... Någon som har ett knep att ta till utan att behöva lossa hela skölden????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Januari , 2008 Det är bara att lossa insexskruven, slå in en skruvmejsel i sprickan och släppa ner styraxeln. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsam 0 Postad 9 Januari , 2008 Jag har ett 250 drev och hade samma problem, jag tog bort fettnippeln ( för att inte skada den ) och slog sedan loss axeln med en slägga (den satt som ... ), sedan fick jag gänga tillbaka fettnippeln i de skadade men tillräckliga gängorna. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 9 Januari , 2008 Att slå in en skruvmejsel i springan kan göra det lättare att få loss styrgaffeln, men att den ramlar ur är väl lite väl optimistiskt. Och att slå med slägga på en mjuk aluminiumaxel är ingen bra idé. Ju mer man slår, desto mer växer axeln i hålet. Jag har gjort detta arbete ganska många gånger, och oftast får man använda kilar mellan gaffel och sköld, en på var- je sida om axeln, och sen slå in kilarna med en kraftig hammare. Jag brukar använda kilar av iroko, ett väldigt hårt träslag. Man brukar få slå tills man blir blå, och nästan ger upp, men till slut brukar den börja röra på sig. Bussningarna skall limmas fast i hålen, så att vatten inte kommer in mellan bussning och skölden. Börjar det korrodera utanpå bussningarna kan busnningarna klämmas ihop och göra att styrningen kärvar. När styrgaffeln är ute skall man göra rent splinesen i styrarmen och på styraxeln,och se till att fettkanalen i styraxeln inte är igensatt, vilken den oftast är. Det går att rensa med en ståltråd. Smörj in med fett innan du sätter tillbaks styrgaffeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 7 Maj , 2008 Tack för alla tipps, men inget av det funka. Det slutade med att jag fick kapa av styrarmen tvärs klämspåret för att kunna vidga armen så att den lossa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser