Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Janpeter

Penta 280SP

Rekommendera Poster

Håller på att byta alla bussningar samt packningar i mitt 280 Drev. Har BARA bussningarna till styraxeln kvar. Men får inte ur axeln på grund av att styr armen sitter som Fa....

Någon som har ett knep att ta till utan att behöva lossa hela skölden?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att lossa insexskruven, slå in en skruvmejsel i sprickan och släppa ner styraxeln. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 250 drev och hade samma problem, jag tog bort fettnippeln ( för att inte skada den ) och slog sedan loss axeln med en slägga (den satt som ... ), sedan fick jag gänga tillbaka fettnippeln i de skadade men tillräckliga gängorna.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att slå in en skruvmejsel i springan kan göra det lättare att få loss styrgaffeln, men att den

 ramlar ur är väl lite väl optimistiskt. Och att slå med slägga på en mjuk aluminiumaxel

är ingen bra idé. Ju mer man slår, desto mer växer axeln i hålet. Jag har gjort detta arbete

ganska många gånger, och oftast får man använda kilar mellan gaffel och sköld, en på var-

je sida om axeln, och sen slå in kilarna med en kraftig hammare. Jag brukar använda kilar

av iroko, ett väldigt hårt träslag. Man brukar få slå tills man blir blå, och nästan ger upp, men till slut brukar den börja röra på sig. Bussningarna skall limmas fast i hålen, så att

vatten inte kommer in mellan bussning och skölden. Börjar det korrodera utanpå bussningarna kan busnningarna klämmas ihop och göra att styrningen kärvar. När styrgaffeln är ute skall man göra rent splinesen i styrarmen och på styraxeln,och se till

att fettkanalen i styraxeln inte är igensatt, vilken den oftast är. Det går att rensa med

en ståltråd. Smörj in med fett innan du sätter tillbaks styrgaffeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipps, men inget av det funka. Det slutade med att jag fick kapa av styrarmen tvärs klämspåret för att kunna vidga armen så att den lossa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...