Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Ruskprick

Laga och tvätta segel

Rekommendera Poster

Hej på er alla glada seglare!
Som ni vet slits segel en del om man som vi seglar hela dagar och inte revar om det inte är absolut nödvändigt ;-)
Jag har nu två segel som behöver lite omvårdnad. Focken ha en liten reva som måste lagas och både fock och stor måste tvättas. Vem skulle ni tipsa om som kan hjälpa oss fixa detta? Vad kostar sådant ungefär?
Va dee inte litte vår i luften idag? Det var i alla fall inte minus ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina segelmakare avrådde från att skicka iväg seglen på tvätt, det förkortar livslängden på seglen sa de. Och de vet säkert...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

60-70.-/kvm för tvätt. Alltså inte billigt om man har litet större segel. I övrigt har Luffarn rätt - undvik tvätt.

Att tipsa om någon segelmakare som lagar dina segel är svårt när man inte har en aning var du bor. Gula sidorna brukar vara ett tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OM du ska tvätta ändå är det skonsammaste att göra det med mjuk borste på plant rent underlag och milt rengöringsmedel typ såpa eller diskmedel och vatten. Skölj noga. Olja, kåda och liknande kan man försöka ta bort med kemiskt ren bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är att sjölja seglen med sötvatten för att få bort saltkristaller.

Jag bor i Gbg och använder UK. Översyn brukar vara rabbaterat på vintern. sen kostar det beroende på vad som behöver göras.

Om det är laminat segel så är det bästa att rulla seglen och förvara dom så, om man har plats. Dacron tål mer vikning så de går ju bättre att förvara i säck. Se bara till at de är torra.

Som sagt tidigare så är kemisk ren bensin det bästa för att ta bort något på seglen.

Men att lämna på tvätt har jag aldrig gjort så inga tips där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...