Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Skywalker

270 drev - Får inte alltid i växeln

Rekommendera Poster

Hej,
har en B20 med ett 270-drev. Ibland får jag inte in backen
och motorn bara varvar på friläge. Ibland är det tvärt om
och jag får inte in framåt men backen fungerar. Det är inte
så kul att komma in i hamn och inte veta om man får
stopp på båten!!! 
Vad göra?
Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fungerar och fungerar inte, ex. är dina vajrar ok? Du får nog precisera felet lite. Så som jag uppfattat ditt inlägg så varvar motorn ibland inte upp medan andra gånger (fungerar motorn) medan det inte går att få in drivning back alternativt fram. 

Själva motorn är en enhet, växlingsmekanism och vajrar en och drev en tredje.Är det fel på en av dessa, två av dem eller alla tre? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jag tror att vajrarna är ok. Reglaget löper lätt och jag får fullt utslag på vajern både när den sitter fast i drevet och inte. Motorn varvar alltid upp men ibland vill inte backen alternativt framåt gå i. Det är inga oljud utan växeln verkar bara vara i friläge och motorn varvar när man för reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Motorn fungerar troligen som den ska. Ditt problem sitter i reglage eller drev. Båten är väl på land? Koppla loss reglagevajern från drevet. Rör växelföraren manuellt så känner Du om växelföraren på drevet fungerar, det skall kännas skillnad mellan fram - friläge - back.

Om det verkar ok så koppla tillbaka vajern och växla med reglaget vi ratten. Om Du har hjälp så kan en sköta reglaget o en kolla på drevet om växlarna går i som dom skall.

Det kan också vara själva växelreglaget som krånglar, det finnes ett frilägesfunktion som gör att man kan gasa vid start utan att lägga i en växel. Låter som en justering av reglage o vajrar behövs.  Lycka till  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma fel och det var saxpinnen i den övre länkarm som hakade tag i skruven till ingående växelförare i drev

(Sax pinnen roterade runt i hålet fast den var utböjdi änden)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...