Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
lyran

Aceton på plast

Rekommendera Poster

Aceton kan vara en riktig räddare på olika katerial, tog det på relingslisten (vit) å det blev nästan som nytt!

Kom nära skrovet ett par gånger vilket inte var några bekymmer. Däremot provade jag lite försiktigt på en plastyta på insidan targabågen som blivit rejält matt å skitig. Skall sägas att ytan var inte slät och jag vågade inte fortsätta, kritvitt plev det men det såg även ut som det var på väg att lösa upp den ruggliga ytan...

Frågan lyder, vilka material är det ok att använda aceton på?

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Se upp med aceton!
Det löser väldigt många plaster och fetter mm. Blir fula märken på plexiglas och bonoplast mfl.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton löser inte epoxilaminat och genomhärdad 2K polyuretanfärg. Skall heller inte lösa genomhärdat polyesterlaminat och -topcoat/gelcoat. När det gäller t/g bör man dock vara lite försiktig och prova på något undanskymt ställe. Någon gång kan det vara lite si och så med härdningen. Den ruggliga ytan du talar om är troligen ofullständigt härdad topcoat. För alla andra plastmaterial och färger tillråds största försiktighet. Sannolikheten är stor att aceton löser materialet.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

aceton kan lösa upp många olika plaster, men för de material som de är kompatibelt med kan det vara ett effektivt lösningsmedel för rengöring. Generellt skulle jag dock vara väldigt restriktiv med aceton på plastytor som jag inte vet helt säkert vad de består av.

På nätet finns det massor av information om kompabilitet mellan olika kemikalier och plaster och andra material. Sök tex på acetone på följande sida:

http://www.coleparmer.com/techinfo/chemcomp.asp

Lycka till!

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd inte aceton på galon! Det gjorde jag, det blev vitt och fint igen, men ett halvår senare sprack galonen på en del ställen. Nya dyra soffor blev det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menas med ofullständigt härdad topcoat? Har man gjort en dålig blanding så att det inte kan härda eller vad menar du?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med ofullständigt härdad topcoat menar jag topcoat som löser sig i aceton.\Laughing\ En vanlig anledning till ofullständig härdning är för låg temperatur. T.ex. kan härdningen har avbrutits genom nedkylning innan den är klar och då har processen stannat för gott. Man vill gärna tro att härdningen är klar just när polyesterplast stelnar. I själva verket återstår då 80-90 % av härdningsprocessen om man vill uppnå fullständigt genomhärdat material. 

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oops, lite sent... provade på en stol å det blev skitbra. Förstår ju att det torkar ut ordentligt, skulle det hjälpa om man smorde in dem efteråt? Tänker på listen runtom båten oxå...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder alltid aceton på listen vid polering av båtar men använder efteråt autoglym plastic någonting för att återfetta ytan.

Detta fungerar utmärkt, och vad man då gör är att avlägsna material som är utbränd av solen.

Jag har till och med lyckats att få riktigt dåliga lister att bli som nya men det går mycket aceton.

När man använder aceton på topcoat så är det mycket vanligt att det allra översta lagret som innehåller parafinolja att det löser sig.

Men tvättar man bort detta så finns det hårt material under detta.

Viktigt är att vaxa ytan efteråt annars fastnar smuts än värre sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...