Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2008 Jag vet inte hur det ser ut i övriga delar av landet, men här i Stockholmstrakten har det hittills varit en riktigt bedrövlig fuktvinter ännu så länge. Besöker båten där hon står på land minst en gång i veckan, och idag upptäckte jag att möglet börjat gro. Fram med putsdukar och mögelmedel och sedan till attack. Inne i kabinen som är stängd med två hemmagjorda torrisar finns inget mögel, men i sittbrunnen som är rejält ventilerad gror det. Men vad gör ventilation om den ventilerande luften är lika blöt som en midsommarafton? Just inget. Så alla ni som inte tittat till era älsklingar på ett tag, gör det innan det blir för stora skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Januari , 2008 Hmm, för några timmar sedan var jag och satte in behållare med salt bla i bränsletanken. torrt var det här/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 6 Januari , 2008 Jag har satt in 3st 10l hinkar med durkslagen fyllda till bredden med kalciumklorid i ruffen och har haft den helt stängd utan ventilation,sedan så har jag oxå tagit ut allt vad dynor osv som kan vara grogrund för mögel. Kollade för en månad sedan och då var det torrt och fint i ruffen trots riktigt skitväder utanför,precis som du säger så har det varit bedrövligt i mälardalen fuktmässigt. Ska ta en sväng i morgon och kolla läget för säkerhets skull.....men känns rätt lugnt tror jag. Senast ändrad av badcam70 | 06 januari 2008 | 23:58 Senast ändrad av badcam70 | 06 januari 2008 | 23:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2008 Kollade kajutan idag och nu har fuktigheten gått ner till 85% från att ett par månader legat på drygt 90.Först nu hade vatten i de två torrbolls-kärlen (två durkslag) bildats c:a 3-4 dl totalt. Inget mögel vad jag kunde se och det luktade fräscht i båten. Båten har sina vanliga ventilationer öppna - kanske det kan ha bidragit till att det tagit sån tid att få ner fukten i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Februari , 2008 Dags att titta till era ögonstenar nu? Jösses vad jag tvättade bort mögelprickar igår. Kabinen som är stängd med torrisar har klarat sig, men där bak!!! Alla ytor, både plast och galon smaskade möglet på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 17 Februari , 2008 Finns det någon som har provat Hygienic Sanitator och vill dela med sig av sina erfarenheter. Kolla på www.drevia.se där finns lite info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Februari , 2008 Tömde torrbollarna nu på 4 liter totalt. Torrt och bra i båten. 80-85 % fuktighet. Går bra att tända tändstickor som ligger kvar i båten. Inget mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 24 Februari , 2008 Har haft Sanitator samt torrbollar i båten i vinter. Mögel har vuxit utanför hytten men inget inuti båten. Om det är pga Sanitator eller torrbollarna vet jag förstås inte men den ger en fräsch lukt i båten och jag tror jag ska fortsätta att använda den nästa år också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 24 Februari , 2008 Ett negativt resultat av det positiva. Enligt onämnd källa är luftens renhet nu tillskillnad från tidigare orsak till mögel och mosstillväxt på hus/fastigheter. Detta gäller säkert tyvärr båtar oxå..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2008 Att du klarat dig beror nog på torrisarna. Jag har bara hemgjorda torrbollar i kabinen och där har det inte växt något. Men utanför har det minsan grott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 25 Februari , 2008 Har använt mig av samma princip som man gör i sommarhus. Det skall alltid vara ca 5 grader varmare i båten än utanför. Visst kostar ett par hundringar i ström men resultatet talat för sig själv. Jag har inget mögel i båten. Visst har jag ett par torrbollar men de är inte fulla. Klädseln under kapell tvättades noggrant och inpregnerades med vanlig vinylinpregnering för bil. Resultat: inget mögel. Det får inte finnas grogrund för möglet. Om jag bara har haft tur och klarat mig från denna pest eller om det visar att denna metod fungerar vet jag inte. Jag kommer dock att forstätta göra på detta vis. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Februari , 2008 Hittat på nätet: En husvagnsägare som mätt, loggat och analyserat allt man kan tänka sig om luftfuktighet, temperatur och mögel, all info man som lekman kan tänkas behöva http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#POS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 25 Februari , 2008 Tack för den sidan. Styrker min metod. På hänvisad länk kunde jag läsa: Husvagn med tillgång till 230V anslutning:1. Det perfekta här vore en energisnål termisk avfuktning som den Trygghetsvakten säljer för husvindar, fast anpassad till ett mindre format för husvagn och där man utnyttjade husvagnens befintliga 230V värmesystem. 2. Jag har hört en del som har en konstant (utan termostat) elvärme inuti husvagnen på 100W-300W, lite beroende på husvagnsstorlek, och därmed hela tiden höjer temperaturen inuti vagnen några grader över uteluften. Det sänker RH något och ger en s.k. termisk avfuktning. I tabellen nedan kan man se att redan en måttlig temperaturhöjning på 3°C sänker RH med 17% och 5°C sänker RH hela 26%! Så en svag konstant värme är effektivt för att hålla husvagnen torr. Min gissning är att en temperaturhöjning över omgivningen i snitt på 2°C - 3°C är helt tillräckligt! Ökning av temperatur Sänkning av RH / RF 1 °C - 6 % 2 °C - 12 % 3 °C - 17 % 4 °C - 22 % 5 °C - 26 % 6 °C - 30 % 7 °C - 34 % 8 °C - 37 % 9 °C - 41 % 10 °C - 44 % Tabellfakta från Ljungby Fuktkontroll & Sanering. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 2 Mars , 2008 Har två torrbollar i ruffen och där är det torrt o fint. Luktar bra och känns fräscht. Under kapellet i sittbrunnen däremot har det senaste veckan börjat bli pricksjukan av detta aber. Har nog haft kapellet för tätt tror jag. Båten står i ett stort förvaringstält på en marina och jag borde kanske ha knäppt upp lite granna iaf. Vet inte om det har betydelse iofs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Mars , 2008 Jag skrev dl. Det ska vara liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbl4 0 Postad 10 December , 2008 Prövade Hygienic Sanitator i ruffen förra vintern, inget mögel så lång näsan sniffade! mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 12 December , 2008 Jag blev lite nervös av inlägget, så jag hastade upp i båten. Det var torrt och fint inne. Såg eller sniffade inte ngt. Har alltid dynor o mattor kvar de har klarat sig i 20 år nu. Kanske var de bättre förr. Under luckor ute är det mögligt men det får man ta i vår. Ställde i alla fall in en torrboll. Alla luckor till motorn och propelleraxel öppna och stängde all vent. Har presseningen öppen rejält i för och akter. Tror på självdrag. Akterhyttsbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 December , 2008 Ordentligt med mögel på utsidan av luckan ner till kajutan. Bakom en kapellduk som stänger till luckans ventilation hade mögel bildats. Nere i båten inget mögel alls. 3 ordentliga torkbjörnar och stängd ventilation. Men fukten var uppe över 90 % RH men då temp. var nära noll ingen fara för mögel. När det blir uppåt 6-7 grader sjunker RH till 85 % ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser