davahl 0 Postad 6 Januari , 2008 Glad i hågen och med en ny fulladdad fettspruta tänkte jag härja loss på båten. Hittade dock endast 2 nipplar där jag fick gå loss, och det var på skölden. Var hittar jag resten av nipplarna? Var sprutar ni in fett? Drevet sitter på båten och ska inte av förrän till hösten. Har en Sea Ray 230 med alpha II drev och 5.0 liters mercruiser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Januari , 2008 Fulladdad med vad? Med fett säger du nog. Men så enkelt är inte livet. Allt fett går inte att använda på sjön. Ok, allt går men det kan bli djävligt dyrt. Generellt kan man säga att använder du ex molyblenfett så får du galvaniska skador, vidare bör fettet vara vattenfast osv. Annars är det toppen att fetta in så mycket som möjligt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 6 Januari , 2008 Jag har köpt fett för marint bruk på drev.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Januari , 2008 Då har du ju läget under kontroll!Det är bara att pytsa på lite där det finns nipplar. Sedan har du också så det räcker till propparna. Smörj på!/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 6 Januari , 2008 Du har 3 nipplar bak på skölden... Två ser du lätt på var sida om bälghuset. Dessa smörjer hingepin. En sitter längre ner och närmare akterspegeln på styrbordsidan.. Snett neråt. Denna smörjer stödlagret. Sen har du inne i motorummet bakom motorn vid drivaxeln. Sitter en nippel där som smörjer splinesen i ryckutjämnaren/drivaxeln. Denna nippel snurrar med axeln och står av nån anledning alltid åt fel håll, så man får dra runt motorn tills den kommer i ett läge där man kommer åt den.. Sen har VISSA Mercruiser även smörnipplar på styrwiren och styrservon (men inte alla) men de sitter i så fall på styrbordssidan av motorn där du ser att wiren är fastskruvad och den till servon sitter alldeles ovanför. Men alla har inte dessa, beror på årsmodell osv, så leta inte ihjäl dej om du inte hittar några... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 7 Januari , 2008 Sitter väll 2 nipplar i drivknutarna också? För mycket fett skadar ingen så kör på!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 7 Januari , 2008 Klippa. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 7 Januari , 2008 Jag kollar. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 Januari , 2008 Helt rätt... Nipplar på knutkorsen också KANSKE.. Du hade en -95 och den bör ha nipplar. -96 har det inte (men är lite osäker på exakt när dom ändrade), då hade Mercruiser börjat med permanentsmorda knutkors, nåt som egentligen inte borde finnas (i min värld) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 7 Januari , 2008 Hej jag tog även av proppen å fettade in axlen för att sedan montera igen med ny saxsprint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 7 Januari , 2008 Hur ser det ut på VP 290 DP? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 24 Mars , 2021 Försöker med att väcka liv i denna tråd igen Hur många nipplar sitter det på ett DP 290 drev och ungefär vart sitter dom? Tänkte införskaffa mig en fettpistol och smörja upp drevet 👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Mars , 2021 9 timmar sedan skrev Swadop: Försöker med att väcka liv i denna tråd igen Hur många nipplar sitter det på ett DP 290 drev och ungefär vart sitter dom? Tänkte införskaffa mig en fettpistol och smörja upp drevet 👍 Jag känner till en, den sitter inne i båten framför akterspegeln ovanpå styrarmen, den nippeln smörjer styrningen. Det är väl lämpligt att trycka in fett där innan sjösättningen på våren och kanske nån mer gång under säsongen. Jag har en sådan där patronspruta liggandes i båten till det ändamålet. Men det kanske finns fler nipplar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser