boyen 0 Postad 6 Januari , 2008 Hej på sen sommaren märkte jag att båten hade blivit matt och gul i fören jag testade att polera för han men det hjälpte inte mycket så jag väntade tills jag tog upp den och körde med maskin både med lahega 10 och 11 men det blev bara lite mer glans i det så jag undrar om någon varit med om detta för båten är bara 2år om det är garanti grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Januari , 2008 Gå till en färghandlare och inköp Oxalsyra, finns i pulverform, späd med vatten till en smet och stryk på det gula. Vänta en stund och sköljs sedan av med rent vatten. Finns dyrare färdigblandat på båttillbehörsbutiken med samma avsedd effekt, men mycket dyrare per liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Januari , 2008 .... mao Gelcoat cleaner ! ( i båtaffärerna ) En färdig gegga att bara smeta på med en svamp , vänta en stund , spola av ...FÄRDIGT !!!!!!!!! Priset .. småpengar , 0.5L för 120kr .. det går inte åt så mycket heller . 0.5L räckte gått och väl för hela botten och akter på en 21fotare , och då är båten omålad så du anar hur geggig den var efter en sommar i sjön ! Genvägar är bra vägar Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 06 januari 2008 | 12:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Januari , 2008 Så här ser det ut sen ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 6 Januari , 2008 Jag får testa med oxal syra till sommaren. funkar inte det får jag testa med gelcoten. Något borde funka de märks att ni vet vad ni pratar om blir båten som på bilden så blir den som ny tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Januari , 2008 ..och den är en -86a !!!!! De du ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 6 Januari , 2008 Goddamn, ser riktigt bra ut!!! Men, menar du att du smetar på och sen SPOLAR av?????!!!! Trodde man var tvungen att gnida för hand eller maskin... Har en flaska Turtle Gelcoat Cleaner som jag tänkte göra åt på min ganska snart... hur tyckar du jag ska göra? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Januari , 2008 Som jag sa !!!!(skrev) ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 10 Januari , 2008 Min var riktigt eftersatt gul å ful.Gnuggade med både det ena och andra.Hjälpte inte. Köpte en burk Y10 som man penslade på fick sitta 10 min sedan bara spola av ...blev hur vit och fin som helst Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 10 Januari , 2008 Hej! det men bra många tips men jag fastnade för det där y10 men vart köper man det är det en båttillbehörs butik eller får man gå till något annat ställe? tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 10 Januari , 2008 Precis som Matrix skriver: Gå till en färghandlare och inköp Oxalsyra, finns i pulverform, späd med vatten till en smet och stryk på det gula Vit plastburk med vitt pulver, ta en dl pulver och några dl ljumet vatten, rör runt en stund (kommer ine att lösa upp sig helt. Ta en pensel eller svamp stryk på och ganska omgående kommer du att se resultat. Cleaner o.s.v kostar mer, men varför betala mer??? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 10 Januari , 2008 Medel som tar bort det gula/bruna och bleker finns hos de allra flesta båtbutiker. Autosol Waterline och Y-10 är bara ett par av alla olika medel som är färdigblandade och klara att använda. Annars kan man inhandla på färgaffären och blanda själv. Jag tycker det fungerar bättre om det är varmt ute. Tvätta först -ta bort det gula - avsluta sen med vax mm. :-) http://www.watski.se/www/index.asp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23488170 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 10 Januari , 2008 http://www.hjertmans.se/ Sluta gnugga Y10 finns här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej jag får tacka för alla tips med det slutar nog med y10 men jag tror jag gör det till påsk så jag återkommer om resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Mars , 2008 Jo föreslagna medel hjälper om båten har blivit gul på skrovsidorna. Gul genom missfärgning av saker utifrån. Men är det på ovansidan den blivit gul kan det vara även vara ett fabrikationsfel. Båda fallen finns det skrivet en hel del om på forumet. Är du tveksam, återkom då jag har en del fakta om fabrikationsfel med gulnande båtar. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 9 Mars , 2008 Läste i en gammal PB att citronsyra skulle funka med- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser