Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
spartfix

Handdator med sjökort

Rekommendera Poster

Hej! Finns det någon som har praktisk erfarenhet av att använda en handdator med sjökortsprogram (Fugawi eller liknande)? Det första jag tänker på är att den lilla skärmen på en handdator skulle göra det svårt att få en bra överblick osv. Fungerar det med inskannade sjökort? Alla erfarenheter mottages tacksamt. /Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. En handdators skärm är ju inte stor alls, jag kör själv på en liten Toshiba Tecra 400 Mhz, och där skärmen är ca 12, jag tycker du skall satsa på att köpa en begagnad liten laptop istället, ex. Compaq Armada M300 (600 Mhz), och sedan köra Fugawi på den. Du behöver dock en GPS att koppla på laptopen, men det funkar perfekt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en vanlig 14 TFT skärm och kör mitt sjökort på, jag tycker att den är i minsta laget. Hur smått blir det då inte på en PDA ? Sen att koppla till en GPS till datorn idag är både relativt billigt och enkelt, Bernbergs i Sthm säljer i webbutik enkla GPSer att koppla till datorn, både serielle och med USB. Dom säljer även bra och prisvärda tillbehör till laptops som man kan behöva för att ha den med sig på sjön. http://www.bernberg.se/index.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan tänka mig så finns det två stora nackdelar med en laptop i sittbrunnen. För det första är en stor laptop ganska otymplig att använda när man seglar om man vill att rorsman ska kunna titta på sjökortet. För det andra så har jag hört att handdatorer är bättre i solljus än vad en laptop är. I tidningen segling så testar de (1 2004) olika elektroniska navigationshjälpmedel och bl.a. en handdator (Ipaq tror jag). Men de skriver inte så mycket om praktiska erfarenheter mer än att upplösningen är något på gränsen. Är det inga här som har positiva erfarenheter av en handdator med rastrerade eller vektorbaserade kort inlagda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med . Laptopar i sittbrunnar på segelbåtar kan lätt bli ganska tråkigt. Jag själv har ju motorbåt där jag står under ett doghouse och styr och navigerar. Men jag såg en navigerings Pda i en tillbehörs katalog från Sea idag på eftermiddag, så kanske jag hade fel i mitt första inlägg och det faktskt kan fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört GPS på min Ipac 3630 fast då bara landsväg, ej sjökort... Det funkade hyfsat, men när jag är på sjön vill jag ha lite mer överblick, men ok, visst, det finns idag små billiga handdatorer med bra skärmar.. Jag rekommenderar att du försöker få någon leverantör att visa detta live... så du ser hur det ser ut, och sedan jämför mot en liten laptop.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Kolla in på www.soltek.se, dom har fler olika lösningar för Handdatorer GPS sjökort. Har hört att Ipaq 1940 tillsammans med FUGAWI 3.0 funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Screwdriver

Vet att en hel del kör med handdatorer till sjöss och vad jag hört så funkar detta hur bra som helst. Nackdelen är väl den lilla skärmen som gör att man inte får nån direkt bra överblick men å andra sidan så ska man ju inte bara köra efter den utan hålla koll på sjön oxå... :-D På www.kjell.com så hittar man oxå en hel del tillbehör till sånt här, och har man bara redan en PDA så kommer man undan med kanske 1500 spänn plus programvara. Men den brukar ju gå rätt bra att hitta på nätet... :-D Har själv en Ipaq som jag planerar att utrusta med GPS både till bil och båt när ekonomin tillåter detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst VolvoMan

Jo, jag skaffade för ca. en månad sen en Garmin iQue3600 GPS handdator. Jag kan säga, att med skärmens upplösning är jag extremt nöjd, skärmen är en 3,8 färgskärm. Med GPS:en följde landkartor till hela europa, sverige finns heltäckt, men finland bara delvis. Sjökort måste man skaffa skilt, och det är det som jag är rent sagt förbannad på, sjökorten till finska viken kostar ca 500€ (2 områden CD skivan som de kommer på). Det är ett rövarpris ska jag bara säga! Jag har bara nu kört med Garmins egna MapSource program, som följde med, och därifrån kan man enkelt ladda upp kartor till GPS:en. Jag har sjökorten till hela europa på datorn, men problemet är, att jag kan nog ladda upp dem till GPS:en, men de kräver en aktiveringskod, som innehåller info om: kartområde, GPS-aparatens serienummer, och kart-version. D.vs. är det omöjligt att piratkopiera kartorna in på GPS:en så att de funkkar, utan att få tag på dekodnings programmet som garmin gör aktiveringskoderna med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...