Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Luffarn

Internationals Yachtline Teak Restorer

Rekommendera Poster

Det mesta av inredningen i båten är oljad teak, durkar bord och stegen ner är lackat. Tycker den oljade teaken är väldigt snygg och vågar mig inte på att börja lacka hela inredningen, trots goda föresatser skulle det nog bli en massa rinningar, bubblor osv. Det ser som sagt väldigt fint ut men runt pentryt är det liksom skitigt och fläckigt. Skulle jag få teaken fin och snygg där igen skulle jag kanske våga mig på att lacka där, det är inte så stora ytor.

Någon som har erfarenhet av Internationals Yachtline Teak Restorer? Den ska rengöra och bleka teaken till ursprunglig lyster enl Hjertmanskatalogen, låter nästan för bra för att vara sant.Inredningen är förut oljad med Internationals teakolja. Nära golvet på kojsidorna är det lite halvskabbigt efter skor också. Jag har sett att även Sika har en serie medikmenter för det här, nån som provat?

http://www.sika.se/teakvardsprodukter.asp

Det mesta av all inredning ser ut som om det var nytt, snyggt som 17 med oljad teak tycker jag, och tydligen ganska hållbart också, båten är från 85. Därför vill jag köra på i samma stil.

Alla tips om snygg inoljning mottages tacksamt.

Bilden visar ett typiskt ställe som skulle behöva ett lyft.

post-6890-1394235310,6366_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oljad teak i min inredning och hade en del fläckar som jag tror var fett och dyl efter matlagning, jag slipade lätt med 240 papper och tvättade med aceton innan ny inoljning och jag fick bort varenda missfärgning/fläck, utan en som jag värmde upp med varmluftspistol och tvättade med aceton en gång till i varmt tillstånd, blev väldigt bra! dock köper jag inte olja på marinan utan kör med vanlig kokt linolja och ca.20% balsamterpentin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där lät bra! Vilken aceton använde du? Jag har läst nåt om att det finns olika sorter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall vara en oljefri aceton, köpte på seasea för 45 kronor för en liter. Jag är övertygad om att du får ett bra resultat, det kan vara lite skiftningar kvar efter rengöring och slipning, men efter oljning försvann det för mig i varje fall. Lycka till Luffarn!

Sen tvekar jag nog lite..var det inte 400-papper jag använde??? Börja med det för säkerhets skull, laminatet brukar vara tunt, dumt att gå igenom!

Senast ändrad av Westfjord26 | 06 januari 2008 | 11:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan kanske använda även en vanlig Sandvik färgskrapa för att krafsa bort oljan om den är tjock. Pappren kletar väl snabbt igen. Först lätt skavning med skrapan, sen 400-papper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är osäker på skrapan kan du skaffa en sickel (sickling) som är lättare att slippa skåror som en skrapa kan ge från de vassa hörnen. Runda av hörnen lite på ena sidan av sicklingen med en fil.

Fortsätta oljebehandlingen är nog rätt då den är lättare att justera och man slipper rinningar, knottror och blänket i en blank ytbehandling. Vi har matt lack i skåpdörrar och en del snickerier men det är gjort på varv och sån yta får man inte så lätt själv. Men den har hållt sig i snart 30 år.

När man väljer olja ska man försöka undvika sådan som kan mögla. Nån som vet nåt om vilken typ? Fabrikanterna har ju uteslutit mögelgifter - fungisider eller nåt sånt tror jag det heter. En svår balansgång då det är imombords och man vill ju heller inte ha det i sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra vintern fixade jag till alla trädetaljer i våran båt. Tidigare ägare hade oljat in teaken lite då och då. Allt trä hade blivit väldigt mörkt och såg schabbigt ut. Det kändes strävt och klibbigt.

Så här gjorde jag och jag blev mer än nöjt:

Jag hällde upp lite T-röd i en glasburk och penslade på med en vanlig pensel. Sen tog jag en vanlig spackelspade (med avfilade hörn) och skrapde bort all gammal olja. Det blev nästan trärent av detta.

Slipade sen med en billig elektrisk slipmus.

Efter att borstat av och våttorkat bort allt slipdamm penslade jag på 2 varv med Sikkens Yachpaints, Cetol Marine färg: Light. Detta är en träoljefernissa.

Bilden visar hur teaken såg ut före och efter T-rödsskrapning med efterföljande slipning.

post-17865-1394235312,2896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är resultatet efter påpensling av av oljefernissan.

post-17865-1394235312,3348_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också använt Sickens på bla trappstegen. Det är är det enda jag är supernöjd med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annan bild som tydligt visar skillnaden mellan före och efter.

MVH

post-17865-1394235312,4908_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...