Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Krajan

Drömbåt!

Rekommendera Poster

Vi är sugna på en ny, begagnad, båt.

Sitter på kammaren och drömmer lite om sommaren som kommer.

Men är önskemålen realistiska:

- Volvo Diesel

- DuoProp

- sötvattenskyld

- 5 kojer

- kök

- dinette

- akterkabin

- (enkel) toa

- ev dusch, gärna på badbrygga

- ca 9 m

- en liten kant att gå runt på båten, dock ingen WA

- årsmodell fr -ca 98

- öppen pulpit fram (heter det så?) gärna med delfinnos

Var finns denna drömbåt?

Kan vi få det flesta av våra önskemål tillgodosedda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Klart ni kan få (Alla)!

finns mängder med båtar som motsvarar er önskningar!

Inom vilken prisbild vill ni ha förslag?

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant utmaning.

Efter jul vankas båt\Cool\

 

Man behöver lite mer info. Akterkabin verkar ju klart, men hur ska den sedan se ut föröver? Ska den även ha en förkabin? Öppen pulpit, definnos (är det en peke i plast eller vad?) Kanten runt (skarndäck) kan ju vara ganska smalt om det finns en annan bättre väg att ta sig fram i båten - annars är det ett elände.

Ett akterdäck tycker jag personligen är snudd på ett måste En korridor genom hela båten, som många båtar har numera, är lysande. 

Håller själv på att montera in en däckslucka, så att det finns ett alternativ till skarndäck.

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 05 januari 2008 | 01:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen hardtop eller en båt m targabåge.... Barnen tål inte solen så bra därför är kanske HT att föredra? Peke menar jag ja men visst är delfinnos ett bra namn. Verkar behändigt. Prisklass; upp t 400 000 ca.

Vi är alla under 178cm, kan man gå upprätt gm hela båten?

Om tagrabåge måste vi ha fullt kapell o inte ett sådant där litet som bara täcker sittbrunnen, men det är ju inget problem att fixa efteråt.

Förkabin är nog att föredra, så barnen kan sova??? och dinetten är orörd kvar till oss gamle 

 

Senast ändrad av Krajan | 05 januari 2008 | 11:06

 

Senast ändrad av Krajan | 05 januari 2008 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha planande, halvplanande eller deplacement?

En båt på 9 meter är lite liten för att få plats med 5 separata kojer och dinett (i kabinen). Om du däremot kan tänka dig att ha matplatsen utomhus (under kapell) eller en u-soffa (som på natten blir dubbelkoj) i kabinen, blir det hela lite enklare.

Nästa stora fråga är hur mycket den får kosta? Ska det vara nordiskt, amerikanskt eller öststatsbyggd?

post-6714-1394235310,3222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre U-soffa som bäddas upp, än matplats u kapellet enbart, men gärna soffa o litet bord i aktern för någon solig varm dag, liggandes vid någon liten ö i vår skärgård...\Tongue.  Jag går igång lite på Bayliners lösning i fören...

Är öppen för allt egentligen. Har läst om Bayliners bakgrund o är klar över dess historia. Känner inte till så många fler märken. Det ska dock gå o sälja båten igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lite kapell som möjligt är mitt tips - kapellöst är mest praktiskt och minst tidsödande och tjafsigt. Dessutom är måsarna skitdumma med kapell.

\Laughing\

Dinetten kan ju vara bäddbar, oftast är dom det. En kabin för barnen och en för resten, det låter mkt vettigt.

(Efter ett antal år på sjön har jag fastnat för kabinbåtar (salong/coupé) med dörr i aktern och akterdäck utan kapell. Finns flera nyare modeller att välja på, fast då barkar ju priserna iväg långt upp mot skyarna.)

Sea Ray är väl inte heller så tokigt om man är inne på yakeeskutor med targabåge? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, de verkar väl ok. Många modeller har dock annan motor än vi drömmer om.

År det ok med en Mercriuser motor? Hur mycket drar en sådan distansen, typ Sea Ray 27..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får pruta på något, det som är svårast att få in i budgeten på ,max 400 är nog kombinationen.

 

- 9m

- Duoprop och Diesel

- nyare än -98

 

Tror inte det går om du inte hittar något sunkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående. För 400' får du i bästa fall en amerikanare från mitten av 90-talet med bensinmotor. Det är definitivt inget fel på amerikanska båtar, men det jag menar är att antingen får du gå upp i pris eller sänka kraven. En nordisk båt, i den storleken och med den utrustning du vill ha, från sent 90-tal får du betala omkring 7-800'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar man titta på Bayliner el Sea Ray???

Vad får man kompromissa bort isåfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så missa din budget en SeaRay 290 DA , en toppen fin båt .

Sen va din undran ..Vågar man satsa på en SeaRay ???

 

SeaRay är helt klart ett märka att lita på , eftermarknaden är inte att förakta heller.

 Många gillar SeaRay och kommer vilja betala för det .

 

Bayliner säljer för att man får mycket för lite pengar , och de kan ha sin fördel också ......

 

 

En sista sak om lika motorer / drivmedel ... kör man inte flera hundra timmar per år

så blir bensinmotor billigare ....service billigare , reservdelar billigare , inköp billigare !

 

Finns mycke att väga in än bara ''ett pris för en båt''

post-11345-1394235310,7373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Jocke-searay när han säger att man får köra ganska mycket för att tjäna igen den merkostnaden som dieselmotorer betingar, men det har du igen när du säljer båten en gång i framtiden. Dieselbåtar har ett betydligt högre andrahandsvärde. 

 

Senast ändrad av asphen | 05 januari 2008 | 23:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur man ser på saken .. 

EX

 

BÅT med diesel   ..ca 600tkr

BÅT med bensin ....ca 350-400tkr

( vad du får för båten när du ska sälja och 5-10-15 år ... det kan man ALDRIG veta)

 

 

De båtar jag har tittat på och velat köpa så får man betala ''förmycket''  för samma båt  med diesel  än med bensin ,  och man får oftast mycket tillbaka på insatt kapital

vilken båt man än köper . Marknaden borde vara större för ''billigare'' båtar ,tänk om räntan går upp mycket !?!?!

 

Det är inte så att bara för att du köper en dyr båt med diesel så får du mer tillbaka .

Priset på besinbåten är redan på sin rätta nivå når du köper den beg .. Raset är 

helt klart från HELT NY till 2a, 3e ägaren  , och  det är tydligen där du hamnar med en

 ''nyare än -98 '' .. så resonerar JAG !!!!!

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 06 januari 2008 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken motor är enklast att meka själv med, dieselmotor eller bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det Fru Krajan på tråden....

jag trodde att diesel var lättare att meka med. Vad är skillnaden? 

Innehåller inte bensianren elektronik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dykt upp en Sea Ray 290 Sundancer nu på blocket som verkar passa hyfsat!

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 06 januari 2008 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel är förfinad finmekanik , att bara byta spridare kostar en förmögenhet (ca5-10tkr)

 

Vill du har det ännu enklare i just själva mekandet ( och kan eller vet inget )

så är en motor med förgasare att föredra, lite som att äga en moppe igen ..hahaha

 

Nästa fördel med just den motorn är att det finns massor med hobbymekare

om kan just V8 .. tänk bara på alla gamla USA bilar som just har denna motor .....

 

-LÄTT MEKAT !!!!!! 

 

PS .. som en sista lite påpekan,  skulle köpa en ny V70 och snackade med en mek på Volvo

  som sa , även om en D5a drar mindra så är servicarna mycke mycke dyrare) 

   kanske lite samma förhållande med båt ???? ..\Smile\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...

Det var en rolig tråd det här \Laughing\

 

Jag tror att fru Krajan ska ta å skaffa sig en egen användare här på forumet så jag får ha min ifred. Du var ju duktig nog att skapa en ny tråd...

 

Vad gäller Diesel så är det en rolig och intressant tingest; som många är ganska rädda för.

Å kanske med all rätt. De är inte så roliga att hamna i sjönöd med om man inte har full koll. Vad händer tex om man får luft i soppan när man driver i skärgården? Det händer aldrig i hamn det är ju helt klart. Iof så finns det ju liknande historier om bensinmotorer...

Själv är jag lite mer kritisk mot backslagslösningarna (tex OMC); för att växla, så dödar man motorn (delar av iallafall) under något varv för att splinesen ska skyddas. Å läckande grenrörskylare (sk limpor) som kan ta kål på vilken motor som helst. *brr*

Har ni något att tillägga om sötvattenkylning?

 

Men om nu frugan letar rätt på båten tar jag hand om maskin - ska vi säga så? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Carver, Sea -Ray eller Bayliner, riktigt trevliga båtar, som har liknande konstruktion, mycket båt för pengarna.

Och ofta väldigt snygga med gott om utrymme i.

 

Bensinmotor klar fördel, lite äldre dieslar, som börjar krångla är betydligt dyrare att meka med än bensinare, delar till en diesel är också dyrare.

Och som sagt även om man åker lika bra med bägge och du har ett högra andrahandsvärde på en diesel, så ska man åka bra långt för att dieselmotorn ska betala sig, ( Nu pratar jag inte om någon 20hästars diesel som går i 200år utan service ) ;-)

 

Fördelar med bensinare: Billigare inköp. Lättare att meka med. ingen risk för att man måste lufta bränslesystemet när man råkat köra tom tank. inga hemska baciller som proppar igen dieselledningar. Inga Volvo penta glödstift för en halv månadslön.

 

Fördel diesel, drar något mindre bränsle, håller betydligt längre ( dock med dyrare underhåll)

Bättre andrahandsvärde ( kostar dock betydligt mer att köpa, så det är frågan om)

 

bra många sjömil för att väga upp dieselmotorns kostnad. Volvo penta eller mercruiser typ samma motor olika namn.. så det spelar nog ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa båtar är inga dåliga båtar, men jag tycker ändå att du ska titta på nordiska. Mycket på grund av andrahandsvärdet. En 30 fots nordisk -98 får du mer för idag än vad den kostade. Detta borgar också för ett högt tredjehandsvärde.

Visst är dieselmotorer dyrare än motsvarande bensin, men återigen ger detta ett högre andra- och tredjehandsvärde. Dieselmotorn är en investering.

Nu för tiden brukar det inte vara några problem med luftning om man missar att kolla tankmätaren. Dieselbaciller ser jag inte heller som något direkt problem (har aldrig råkat ut för detta trots att jag kört diesel i mer än 10 år och varit båthandlare i 6)

Glödstift??? Vi lever på 2000-talet!!!

Bränsleförbrukningen? Min D-4 (260 hkr) DPS EVC drar vid 30 knop 1,2/nm. alltså 36 liter i timmen. Det är en avsevärd skillnad mot motsvarande bensinare. Båten jag har väger dessutom omkring 4 ton med semesterpackningen!

Jag vill också påpeka att det är en stor skillnad mellan VP och Mercruiser, framför allt drevet, där VPs är helt outstanding.

 

Senast ändrad av asphen | 07 januari 2008 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men nu var det väl så att det var snack om en båt för ca 400 000kr, och får du en nordisk 30 fotare med D4 för det priset ???????? tror inte det va?

 

och då var vi ju där,,Glödstift, gammal diesel, tungt, dyrt och inget kul...

så som jag sa,,BENSIN, amerikansk. 

 

sen får du va båthandlare i 50 år.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde,,självklart så är dreven på penta överlägsna,,men hur mycket skiljer det på en VP 5,7 och en Merc 5,7 ??

 

Senast ändrad av kanshepeter | 08 januari 2008 | 00:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du glömt den ursprungliga diskussionen?

Det är ju detta som är önskemålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nej,,jag har inte glömt det ursprungliga,,men lite senare i linan skulle den bara kosta 400 och då känns det som diesel var uteslutet,,

ja ja,, spela roll..

Självklart vill jag också ha en 30 fotare från 2000talet med en eller ett par D4:or i, men då var vi där igen.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt budget 400! Om man kan skaka fram en 30 fotare med D-4 för dom pengarna är till och med jag sugen!!!!!!! Mitt tips är Bayliner 2855,en fantastisk båt,uppfyller alla dina krav(istället för akterkabin e de midkabin!) förutom diesel då! men som sagt det tar kanske 20år att köra in skillnaden.

 

Senast ändrad av forever_young | 08 januari 2008 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1978 motor v8 volvo penta 350 5,7 liter 260hk,renoverad 2006,drevet är ett 280 duopropp.

Låter detta ok?

/Fru Krajan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...