Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
pesi1233

båt lån...

Rekommendera Poster

Varför ska det vara omöjligt att låna till en del av båten om man köper den utomlands?

Jag har kollat med olika banker om det går att få sama lån till båten om man köper den utomlands som man köper den i sverige men det är hopplöst. Jag trodde at det skulle var ungefär det samma oavsett var man körte båten innom eu eller de schengenavtal (hoppas att stavningen är ok) då det är en fri marknad.

Är det någon som vet hur det ligger till eller hur man ska gå tilväga i detta skiv gärna...

Mvh Per S (pesi)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ska du köpa båten? Jag har flera vänner som lånat till båtar de köpt inom norden och det har varit gnisselfritt. Hur bor du, eventuellt är det väl lämpligare att låna på huset?

Lite off topic; har själv köpt båt i finland, fast ej med lånade pengar, och har bara gott att säga om de finländska handlarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du låna med båten som säkerhet kräver bankerna att du ska köpa av en båthandlare. en av anledningarna är den eventuella garintin men det viktigaste är ändå att båthandlaren oftast har ett återköpsavtal med banken, dvs om långivaren inte klarar amoteringarna så tar banken tillbaks båten och båthandlaren säljer den vidare. Banken har som man kan förstå inga möjligheter att aggera båthandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er info. Jag bor i hus och skulle hunna låna på det om jag vill. Där jag funderar på att köpa båt är i norge då vissa märken är betydligt billigare där.

Tack per s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska du köpa? Nytt, begagnat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...